Niezgodność z umową to pojęcie odnoszące się do właściwości towaru, a raczej ich braku. Może to polegać na tym, że towar nie ma cech właściwych dla rzeczy danego rodzaju albo jest niezgodny z przedstawioną próbką bądź wzorek. W języku potocznym używa się częściej określenia, ze towar ma usterki, jest wadliwy.
Niezgodność towaru z umową
Sposób czy też przyczyny, dla których zakupiony towar nie jest w pełni wartościowy mogą być różne. Zgodnie z przepisami prawa za niezgodny z umową należy uznać towar, który:
• nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany;
• jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
• jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzór;
• nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru, towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.
Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za towar niezgodny z umową, jeżeli wykaże, że zapewnienia składanemu konsumentowi, nie znał ani, oceniając rozsądnie, znać nie mógł, albo że nie mogło ono mieć wpływu na decyzję kupującego o zawarciu umowy, albo też że jego treść została sprostowana przed zawarciem umowy.
Nieprawidłowy montaż
Przypadki, zgodnie z którymi nabytą rzecz można uznać za niezgodną z umową mogą polegać również na nieprawidłowościach w zamontowaniu i uruchomieniu towaru, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.