To, czy rzecz zakupioną na wyprzedaży można zareklamować zależy od przyczyny przeceny. Bardzo często obniżka ceny dotyczy towaru, który jest w pełni wartościowy, z którego zbyciem sprzedawca ma problem i chciał się go szybciej pozbyć. Wtedy możemy towar reklamować na takich samych zasadach, jak w przypadku rzeczy zakupionych po normalnej cenie.
Mamy 2 miesiące od momentu zauważenia wady na poinformowanie sprzedawcy o tym. Przedsiębiorca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez 2 lata od momentu jego wydania konsumentowi.
Inaczej sytuacja wygląda, gdy towar ma niższą cenę, ponieważ posiada on określoną wadę, o której sprzedawca nas poinformuje w momencie zakupu. Wówczas nie jesteśmy uprawnieni do składania reklamacji tylko co do tej konkretnej wady. Jeżeli zauważmy inną niezgodność towaru z umową mam pełne prawo do reklamowania jej.
Rozpatrując możliwość zwrotu zakupionego przedmiotu do sklepu należy pamiętać, iż zależy to tylko od dobrej woli sprzedawcy. Wyjątkowymi przypadkami są rzeczy kupione na odległość, czyli np. przez Internet albo poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na pokazie, z katalogu wysyłkowego. Wtedy możemy zrezygnować z zakupu i odstąpić od umowy bez podawania przyczyny w terminie 10 dni. Należy wysłać pisemne oświadczenie do przedsiębiorcy. Obowiązkiem sprzedawcy jest zwrot wpłaconej przez nas kwoty. Wzajemny zwrot świadczeń powinien nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w terminie 14 dni
Podstawa prawna:
• ustawa z dnia 27 lipca 20202 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz. U. nr 141, poz. 1176);
• ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).