REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa konsumenta-nowa dyrektywa

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca praw konsumenta została oficjalnie przyjęta przez członków wspólnoty w Radzie Unii Europejskiej. Nowe ustawodawstwo wzmocni ochronę praw konsumenta we wszystkich 27 państwach Unii Europejskiej, szczególnie podczas dokonywania transakcji online.

Rządy państw członkowskich będą miały dwa lata na wprowadzenie w życie tych przepisów na poziomie ogólnokrajowym od momentu publikacji Dyrektywy w Dzienniku Urzędowym UE. Dzisiejsza przyjęcie Dyrektywy zostało poprzedzone ogromną liczbą głosów opowiadających się za wycofaniem przepisów w Parlamencie Europejskim 23 czerwca 2011 r. (MEMO/11/450). Komisja Europejska przedstawiła wniosek w październiku 2008 r. zaś ostateczne porozumienie między Parlamentem a Radą zostało zawarte w czerwcu tego roku, dzięki mediacji Komisarza Sprawiedliwości- Viviane Reding.

REKLAMA

Zobacz: Wspólne przepisy dotyczące sprzedaży w Europie

10 korzyści dla konsumentów wynikających z nowej dyrektywy:


1. Projekt wyeliminuje ukryte opłaty i koszty w Internecie

Konsumenci będą chronieni przed „pułapką kosztów” w Internecie. Taka sytuacja ma miejsce, jeżeli oszuści chcą podstępem zmusić użytkowników do zapłaty za „darmowe” usługi, takie jak horoskopy czy przepisy. Od teraz wszyscy konsumenci będą musieli wyraźnie potwierdzić, że rozumieją, że będą musieli zapłacić za usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Podwyższony poziom przejrzystości cen

Przedsiębiorcy będą zobligowani do ujawniania całkowitych kosztów za produkt lub usługę, a także wszystkich dodatkowych kosztów. Osoby kupujące online nie będą musiały pokrywać kosztów, o których nie zostały właściwie poinformowane przed dokonaniem zamówienia.

Zobacz:Ochrona konsumentów on-line w UE

3. Blokowanie z góry wypełnionych zamówień podczas kupowania online

Podczas zakupów online- na przykład biletu lotniczego- konsumentowi mogą być zaoferowane dodatkowe usługi, takie jak ubezpieczenie podróży czy wynajem samochodu. Czasami podczas internetowych zamówień te usługi z góry oznaczane są jako pożądane przez klienta. Konsumenci są obecnie zmuszeni do korygowania tych zamówień, jeżeli nie życzą sobie dodatkowych usług. W związku z nową dyrektywą ta praktyka będzie zabroniona na obszarze Unii Europejskiej

4. 14 dni na się zwrot towaru bez podania przyczyny

REKLAMA

Okres, w którym konsument może wycofać się z zakupu został wydłużony do 14 dni kalendarzowych (na dzień dzisiejszy według prawa Unii Europejskiej obowiązuje okres siedmiu dni). Oznacza to, że konsumenci mogą zwrócić towar, niezależnie od przyczyny.

- dodatkowa ochrona związana z brakiem informacji. Jeżeli sprzedawca wyraźnie nie poinformuje klienta o prawie zwrotu, okres zwrotu będzie przedłużony do roku.
- konsumenci będą też mogli skorzystać z prawa do zwrotu w przypadku nieproszonych wizyt, np. w przypadku sprzedawcy, który wywiera presję na kliencie, aby ten zgodził się na wizytę.

Dodatkowo, nie będzie już potrzeby rozróżniania wizyt na nieproszone i te, na które konsument się zgodził.

- prawo do odstąpienia od umowy zostało wydłużone w przypadku aukcji online (na portalach typu eBay), jednak towary mogą być zwrócone jedynie, jeżeli zostały zakupione od profesjonalnego sprzedawcy.
- okres, w którym odstąpienie od umowy będzie możliwe, będzie się rozpoczynał od momentu, w którym klient otrzyma zamówiony towar, obecną przeciwnie do obecnej sytuacji, czyli od moment zakończenia umowy. Przepisy będą się odnosić do zakupów robionych przez Internet, telefon lub pocztą, a także tych robionych poza sklepami, na przykład w domu klienta, na ulicy, na przyjęciu firmy Tupperware podczas wycieczki organizowanej przez przedsiębiorcę.

5. Lepsze warunki zwrotu pieniędzy

Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy za produkt w okresie 14 dni od odstąpienia od umowy przez konsumenta. Zwrot ten powinien zawierać koszty przesyłki. Przedsiębiorca ponieść odpowiada za ryzyko zniszczenia towaru podczas transportu, do czasu, kiedy zostanie on dostarczony do klienta.

6. Wprowadzenie modelu formularza dotyczącego zwrotu towaru na terenie całej Unii Europejskiej

Konsumenci będą mieli zapewniony dostęp do wzoru formularza zwrotu, z którego będą mogli (ale nie musieli) skorzystać, jeżeli po zakupie zmienią zdanie i będą chcieli odstąpić od umowy zawartej na odległość lub w domu. Ułatwi i usprawni to proces wycofywania się z umowy.

7. Wyeliminowanie dodatkowych opłat za używanie kart kredytowych, a także za dzwonienie na infolinie

Przedsiębiorcy nie będą już mogli żądać dodatkowych opłat za płatność przy pomocy karty kredytowej (bądź wpłaty inny sposób płatności) przekraczających rzeczywiste koszty, jakie pokrywa sprzedawca oferujące tę metodę płatności. Przedsiębiorcy oferujący kontakt z konsumentami poprzez infolinie, nie będą mogli obciążać klientów kosztami większymi niż te, za normalną rozmowę telefoniczną.

Zobacz: Prawa konsumentów kupujących przez Internet

8. Bardziej zrozumiałe informacje dotyczące tego, kto płaci za zwrot towaru

Jeśli sprzedawca chce, aby to konsument poniósł koszt zwrotu produktu, w przypadku wycofania się z umowy, musi o tym wyraźnie poinformować konsumenta przed dokonaniem zakupu. Jeżeli tego nie zrobi, będzie zmuszony do pokrycia zwrotu zwrotu kosztów. Sprzedawca musi przed dokonaniem transakcji przedstawić przynajmniej oszacowaną maksymalną cenę zwrotu nieporęcznych towarów (np. kanapa) zakupionych przez Internet lub pocztą, tak aby konsument mógł podjąć świadomą decyzję o tym, z kim przeprowadzić transakcję.

9. Większa ochrona konsumenta w zakresie produktów cyfrowych

Informacje dotyczące produktów cyfrowych będą musiały być bardziej szczegółowe, a także zawierać dane o kompatybilności produktu ze sprzętem i oprogramowaniem, a także zgłoszenie wszystkich technicznych posunięć związanych z ochroną danych, na przykład ograniczenie praw konsumenta do robienia kopii zawartości.

Konsumenci mają prawo do odstąpienia od umowy kupna produktów cyfrowych, takich jak muzyka czy filmy, jednak tylko do momentu, kiedy nastąpi rzeczywisty proces pobierania danych.

10. Powszechne przepisy dla firm uproszczą im sprzedaż na terenie całej Europy:

Przepisy te zawierają:

REKLAMA

- zestaw podstawowych zasad obowiązujących podczas sprzedaży na odległość (transakcje zawierane przez telefon, Internet, pocztą) i tych przeprowadzanych poza siedzibą firmy (w domu klienta, na ulicy) na terenie Unii Europejskiej. Zestaw ten zapewnienia wszystkim równe szanse i redukuje koszty transakcji dla przedsiębiorców oferujących sprzedaż transgraniczną, szczególnie przy tych przeprowadzanych przez Internet.
- standardowe formularze ułatwią życie przedsiębiorcom: formularze podporządkowane wymaganym informacjom do prawa zwrotu.
- szczególne przepisy będą się odnosiły do małych przedsiębiorców i specjalistów, takich jak hydraulik. Nie będzie możliwości odstąpienia od umowy w przypadku pilnych napraw i prac konserwacyjnych.

Państwa członkowskie mogą też zadecydować o zwolnieniu przedsiębiorców, którzy byli proszeni o przeprowadzenie naprawy lub prac konserwacyjnych w domu klienta o wartości poniżej 200 € , od wymogu przedstawienia szczegółowych informacji.

Źródło: KE

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochody do 300 000 zł lub 230 000 zł. PFRON. Niestety istotna jest kolejność zgłoszenia [Dopłaty dla osób niepełnosprawnych]

Wnioski są przyjmowane od 3 marca 2025 r. (start godz. 10). Po upływie terminu składania wniosków w danej turze naboru PFRON utworzy listę rankingową złożonych wniosków, ułożoną według sumy liczby punktów za spełnianie poszczególnych kryteriów. Niestety w dalszym ciągu decyduje kolejność zgłoszenia dla wniosków z taką samą liczbą punktów. Powoduje to, że pomimo, iż formalnie osoby niepełnosprawne nie muszą być złożone 3 marca, to i tak opłaca się je złożyć jak najwcześniej. Szkoda, że PFRON nie zmienił tego.

Komunikat: W 2025 r. dwa razy jednorazowa pomoc. Kwota 2671,44 zł. W 2024 r. skorzystało 12824 osób w tym 7896 kombatantów

W 2025 r. budżet UdSKiOR przeznaczony na wsparcie Kombatantów i Działaczy Opozycji Antykomunistycznej to 69,6 mln zł i będzie wyższy od 2024 r. o 68 proc. Podwyższy go dodatkowe 20 mln zł. na leczenie sanatoryjne, rehabilitację ambulatoryjną, aparaty słuchowe i pomoc finansową.

Jak rozliczyć w PIT działalność nierejestrowaną? Tak można obniżyć wysokość uzyskanego przychodu

Prowadzenie działalności nierejestrowanej cieszy się coraz większą popularnością. Jest tak między innymi dlatego, że wysokość przychodu, który można uzyskać zarobkując w tej formie, stale rośnie. Jednak czy wiesz, jak rozliczyć uzyskanie w tej sposób przychody w zeznaniu podatkowym?

Nie podwyższony lecz obniżony (!) wiek emerytalny dla mężczyzn po 25 latach pracy. Kolejna grupa zawodowa chce takiego przywileju

Tym razem straż miejska. Postulat objęcia jej obniżonym wiekiem emerytalnym trafił do rządu ze strony samorządowców za pośrednictwem posłów, którzy złożyli interpelację do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany ustawy o strażach gminnych w zakresie uprawnień emerytalnych.

REKLAMA

W 2025 roku prawie 28 tys. złotych kary za złożenie informacji PIT-11 po terminie. Jeśli jesteś płatnikiem, nie zwlekaj z wysyłką

Płatnicy muszą wysłać PIT-11 do urzędów skarbowych. Ten formularz zawiera ważne informacje umożliwiające podatnikom dokonanie rocznego rozliczenia podatku. Są dwa kluczowe terminy na złożenie tej informacji. Za przekroczenie terminu grozi prawie 28 tys. złotych kary grzywny.

E-doręczenia 2025. Baza adresów elektronicznych [Pytania i odpowiedzi]

E-doręczenia 2025 - artykuł zawiera pytania i odpowiedzi dotyczące BAE czyli baza adresów elektronicznych. Czym e-doręczenia różnią się od ePUAP? Gdzie składa się wniosek o adres BAE? Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą też musi mieć skrzynkę e-doręczeń?

Czy od kontenera trzeba zapłacić podatek od nieruchomości? Jeśli stoi na twojej działce, lepiej sprawdź, jak od 1 stycznia 2025 roku zmieniły się przepisy

Od 1 stycznia 2025 roku przepisy o podatku od nieruchomości zostały znowelizowane. Zmiany dotyczą między innymi opodatkowania budowli. Czy kontener jest budowlą i trzeba go opodatkować? Sprawdź, jak zmieniły się przepisy.

1200 zł świadczenia na dziecko w 2025 r. Od 1 lutego 2025 r. można składać wnioski na część kwoty

Od 1 lutego 2025 r. rozpocznie się przyjmowanie wniosków na jedno ze świadczeń przysługujących na dzieci w 2025 r. Gdzie należy składać wnioski? Kiedy złożyć poszczególne wnioski? Kiedy nastąpi wypłata świadczenia?

REKLAMA

Z czego składa się orzeczenie o niepełnosprawności? [Przykłady]

Orzeczenie o niepełnosprawności składa się z kilku ważnych elementów. Niektóre z nich mają istotny wpływ na zakres możliwej pomocy. Na zatem zwrócić szczególną uwagę?

Sankcja kredytu darmowego. Czy Sąd Najwyższy każe bankom zwracać kredytobiorcom odsetki, prowizje i opłaty?

Sąd Najwyższy w Polsce stoi przed wyzwaniem rozstrzygania jednego z najważniejszych zagadnień dotyczących tzw. sankcji kredytu darmowego. Ta instytucja, wynikająca z ustawy o kredycie konsumenckim, może przynieść znaczące zmiany zarówno dla kredytobiorców, jak i dla instytucji finansowych. W obliczu rosnącej liczby sporów między bankami a konsumentami, decyzja Sądu Najwyższego w sprawie o sygn. akt III CZP 3/25, zarejestrowanej 22 stycznia 2025 roku, nabiera szczególnego znaczenia.

REKLAMA