REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cena usługi musi zostać precyzyjnie określona w cenniku

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów zlecił Inspekcji Handlowej kontrolę punktów usługowych. Jej efekt jest niestety mało optymistyczny, ponieważ dopatrzono się szeregu nieprawidłowości u usługodawców, w tym braku cennika czy niewłaściwego oznakowanie sprzedawanych produktów.

Na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 330 przedsiębiorstw, działających na terenie całej Polski (pralnie, salony fryzjerskie, salony optyczne czy motoryzacyjne). Doboru kontrolowanych punktów dokonano losowo, na podstawie skarg konsumentów lub w ramach ponownej kontroli.

REKLAMA

Około 37 % przedsiębiorców nie przeszło tej kontroli bez szwanku, ponieważ w ich działalności Inspekcja dopatrzyła się pewnych nieprawidłowości. Pocieszającą wiadomością może okazać się fakt, iż kontrola w 2008 roku wykazała, że ponad połowa sprawdzanych przedsiębiorstw nie przeszła weryfikacji pozytywnie.

"Wadliwe" cenniki

REKLAMA

Najwięcej uwag Inspekcji dotyczyło braku cennika usług ( około 13 % punktów usługowych nie posiadało go w ogóle). Gdzie najczęściej? U fryzjera, warsztacie motoryzacyjnym oraz salonach sukni ślubnych. Wielu przedsiębiorców umieszcza w cenniku zakres cenowy „ od ..do”, co zdaniem Inspekcji Handlowej jest praktyką nieuczciwą.

Problem wadliwie skonstruowanego cennika ujawniono w 6% skontrolowanych punktach usługowych. Pamiętajmy więc, że cenę usługi musimy znaleźć u każdego przedsiębiorcy, a przy oddawaniu produktu do naprawy, musimy zostać poinformowani o cenie naprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspektorzy badali także mechanizmy naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen umieszczonych w cennikach. Choć wynik tego badania nie wypadł najgorzej, to martwi fakt, że wiele rachunków w serwisie RTV/AGD nie informowało o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Ograniczały się one jedynie do ogólnej informacji o cenie serwisu.

Zobacz: Letnie wyprzedaże-na co trzeba uważać?

Oznakowanie produktów

REKLAMA

Inspekcja Handlowa dokonała kontroli przedsiębiorstw również pod kątem prawidłowego oznakowania sprzedawanych produktów. W wielu punktach usługowych można, poza samą usługą , nabyć określony towar ( np. u fryzjera można dokonać zakupu żelu do włosów czy szamponu). Sprawdzono oznakowanie ponad 900 partii wyrobów stosowanych lub sprzedawanych w związku z prowadzoną działalnością. Inspektorzy zakwestionowali poprawne oznakowanie u 30 %. Największe nieścisłości pojawiają się w salonach optycznych i warsztatach zegarmistrzowskich.

Kontrola wykazała, że przedsiębiorcy sprzedają produkty , które na opakowaniu mają podany fałszywy opis, niezgodny z rzeczywistością skład surowcowy, a także błędną cenę. UOKiK podaje do publicznej wiadomości sytuację, w której w salonie optycznym sprzedawano okulary przeciwsłoneczne dla dzieci, nie zawierające informacji przy jakim natężeniu oświetlenia chronią. Należy podkreślić fakt, że każdy przedsiębiorca, któremu zarzucono takie praktyki, wycofał „ trefne” towary z obrotu i zadeklarował nie powtórzyć jej w przyszłości.

Na podstawie kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła 87 mandatów karnych na całkowitą kwotę 13,3 tysiąca złotych. Oprócz nich upomniała przedsiębiorców do usunięcia wykrytych nieprawidłowości.

Zobacz: Czy biura podróży nas oszukują?

Informacje niezbędne konsumentom

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy w punkcie usługowym widnieje cennik, a jeżeli tak, czy nie zawiera on informacji cenowej sformułowanej w postaci zapisu „ od..do”. Gdybyśmy przed dokonaniem usługi ( np. ścięciem włosów) zawarli umowę ustną dotyczącą jej ceny, umowa taka ma moc obowiązującą i może stanowić podstawę do zgłaszania jakichkolwiek zastrzeżeń. Oczywiście, konsumentowi ciężko jest udowodnić istnienia takiej umowy, dlatego na wstępie należy ustalić całkowity koszt usługi i jej pożądany efekt. Gdybyśmy z usługodawcy zawierali umowę pisemną, wtedy należy w niej zamieścić informacje dotyczące wysokości zaliczki, zadatku oraz ewentualnej kary za niewykonanie usługi w oznaczonym terminie.

Reklamacja usługi

Niestety nie istnieją żadne szczegółowe przepisy, które normowałyby reklamowanie usług. Tutaj zastosowanie mają ogólne przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi reklamację możemy złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy ponadto żądać od usługodawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeśli zaś przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – to wówczas mamy prawo odstąpienia od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Jedynie wada istotna stanowi podstawę odstąpienia od umowy, tak więc nie należy o tym zapomnieć. Jesteśmy uprawnieni do zażądania odszkodowania, ale tylko wówczas, gdy w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty.

Zobacz: Robisz zakupy-pamiętaj o paragonie!

Reklamacja produktu

Osoby reklamujące produkt zakupiony w punkcie usługowym, przy okazji samej usługi, są chronione przez przepisy identyczne jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. Reklamacje możemy złożyć od usługodawcy w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy również żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy - a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny , a nawet zwrotu pieniędzy. Reklamacji takiej możemy dokonać pisemnie u sprzedawcy , który ma 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

Zobacz: Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK

Praktyczne informacje

Gdybyśmy mieli problemy z usługodawcą w jakimkolwiek przypadku, możemy uzyskać nieodpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Działają oni przy urzędach miejskich i starostwach powiatowych. Konsumenci mają także możliwość bezpłatnej pomocy ze strony oddziałów terenowych Federacji Konsumentów.

KM/Źródło: UOKIK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
QUIZ. Podajemy trzy słowa, odgadnij zawód. Schody zaczynają się dopiero na 4. pytaniu
W tym quizie po trzech podanych przez nas wyrazach, Ty zgadujesz zawód, o który chodzi. Niektóre zagadki są banalne, ale nad kilkoma trzeba się zastanowić. Schody zaczynają się na 4. pytaniu. Zdobędziesz komplet punktów?
Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet, które doświadczyły przemocy seksualnej.

System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami [Projekt ustawy]

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami. Już jutro posłowie zajmą się propozycją nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Co zakłada projekt nowelizacji? Jakie przepisy regulują ochronę ptaków w Polsce?

REKLAMA

MSWiA: Policjanci negocjują nowe świadczenie. W wojsku jest warte od 248 000 zł do 500 000 zł

Policja też chce mieć odprawę mieszkaniową: 250 000 zł dla kilku tysięcy policjantów? Jak w 2023 r. średnio 238 000 zł w wojsku dla żołnierzy 

6246,13 zł brutto miesięcznie dla seniorów od 1 stycznia 2025 r. Kto je otrzyma?

W dniu 13 listopada br. Prezydent podpisał ustawę, na podstawie której, seniorom, którzy ukończyli 100 rok życia – przyznawane będzie świadczenie honorowe w wysokości 6246,13 zł brutto miesięcznie, finansowane przez budżet państwa. Przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Piecza zastępcza. Od 15 stycznia 2025 r. szykują się zmiany. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]

Piecza zastępcza od 15 stycznia 2025 r. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]. Co się zmieni 15 stycznia 2025 r. ? Czym jest system pieczy zastępczej oraz Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej?

Polacy rzadko spisują testament. Dlaczego tak się dzieje?

Aż 90% Polaków nie sporządziło testamentu, a wśród seniorów zaledwie co szósta osoba zadbała o formalne przekazanie majątku. Wyniki badania ZPF i IRG SGH pokazują, że wiele osób nie widzi takiej potrzeby lub nie wie, jak to zrobić. To wyraźny sygnał, że brakuje edukacji na temat planowania przyszłości finansowej.

REKLAMA

Wielki QUIZ z filozofii. 20/20 tylko dla prawdziwych myślicieli
Filozofia to w dosłownym tłumaczeniu z greki "umiłowanie mądrości", czyli nieustanne dążenie do wiedzy. Czymże innym jest rozwiązywanie quizów? Uda się albo się nie uda uzyskać komplet punktów - oto jest pytanie...
Właściciele zwierząt uważajcie! Obowiązkowa kastracja i chipowanie [Projekt ustawy]

Właściciele zwierząt uważajcie! Obowiązkowa kastracja i chipowanie. Kto będzie ponosił koszty kastracji i oznakowania psów i kotów? W piątek pierwsze czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy.

REKLAMA