Przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie gazu czy energii elektrycznej w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą co najmniej miesiąc od upływu terminu płatności.
Zanim jednak zostaną odcięte dostawy mediów odbiorca musi zostać powiadomiony na piśmie o zamiarze wypowiedzenia przez przedsiębiorstwo energetyczne umowy, a przedsiębiorstwo musi wyznaczyć odbiorcy dodatkowy, dwutygodniowy termin do zapłaty zaległych i bieżących należności. Mimo, że rozwiązania prawne sprzyjają konsumentowi, z praktyki URE wynika, że zdarzają się przypadki, w których w związku z dłuższą (nieco powyżej miesiąca) nieobecnością w domu odbiorcom wstrzymywane jest dostarczanie energii elektrycznej lub gazu w związku z nieuiszczeniem rachunku w terminie.
Pamiętajmy, że wznowienie dostawy energii czy gazu będzie wiązało się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty. Wysokość takiej opłaty określona jest w taryfie przedsiębiorstwa.
Składamy reklamację
Odbiorcy, którzy wszczęli procedurę reklamacyjną w związku z otrzymanym rozliczeniem za energię bądź gaz, dość często uiszczają opłatę jedynie w kwocie, jaka ich zdaniem odpowiada rzeczywistemu zużyciu - zazwyczaj więc w kwocie niższej niż wynikająca z reklamowanej faktury. Niestety procedura reklamacyjna nie wstrzymuje biegu terminu płatności i w związku z tym - wobec zwłoki z zapłatą bieżących należności - odbiorcy są narażeni na wstrzymanie dostaw energii.
Jeżeli uważasz, że wstrzymanie przez przedsiębiorstwo energetyczne dostaw energii czy gazu było nieuzasadnione, zwróć się z wnioskiem o rozstrzygniecie powstałego sporu do właściwego miejscowo oddziału terenowego URE lub do funkcjonującego przy Prezesie URE - Rzecznika Odbiorców Paliw i Energii. Adresy znajdują się na www.ure.gov.pl
Zobacz: Zanim wyjedziesz na wakacje…
Zabezpiecz urządzenia przed uszkodzeniem
Pogoda w lato bywa zmienna, zdarzają się burze z wyładowaniami atmosferycznymi. Pamiętaj zatem o zabezpieczeniu urządzeń elektrycznych. Przed urlopem najskuteczniejszą metodą ochrony urządzeń przed awarią spowodowaną wyładowaniami jest wyłączenie ich z sieci. Natomiast urządzenia, które muszą pozostać aktywne powinny zostać podłączone do sieci za pośrednictwem listwy ochronnej, która zabezpiecza przed skutkami nagłych zmian napięcia (w przypadku wrażliwych urządzeń elektronicznych) lub gniazdek z uziemieniem (w przypadku np.: lodówki).
Zmniejsz zużycie energii elektrycznej
Nieobecność w domu lub w rodzinnej firmie, którą zamykamy na czas urlopu warto wykorzystać do zmniejszenia kosztów zużycia energii poprzez odłączenie od zasilania sprzętu elektronicznego i urządzeń RTV, pozostających zazwyczaj w trybie „uśpienia”. Zyskujemy podwójnie: zabezpieczając sprzęt przed skutkami nagłych zmian napięcia i zmniejszając rachunki za energię.
URE- Urząd Regulacji Energetyki/AS