Nowy projekt prawa lotniczego przyjęty
REKLAMA
REKLAMA
W dniu 13 maja 2011 roku Sejm przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze. Nowelizowana ustawa implementuje szereg przepisów europejskich.
Zmiany dotyczące ustawę objęły cztery istotne obszary:
REKLAMA
1. Opłaty lotnicze wraz z zasadami finansowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego
W tekście nowelizowanej ustawy – Prawo lotnicze zamieszczono szczegółowe uregulowanie dotyczące opłat lotniczych, w szczególności wprowadzono w formie załącznika do ustawy rodzaje czynności urzędowych oraz stawki opłat za nie pobierane. Istotą wprowadzonej zmiany było usystematyzowanie dotychczas obowiązującego systemu opłat oraz wprowadzenie nowych opłat odpowiadających zmianom zachodzącym w przepisach Unii Europejskiej oraz związanych z rozwojem rynku usług lotniczych. Celem zmiany było również precyzyjne określenie zasad ustalania wysokości opłat lotniczych.
Zobacz: Jakie są prawa pasażera?
REKLAMA
Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem wysokość stawek opłat lotniczych podlegać będzie corocznej zmianie o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, co będzie publikowane w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym RP przez Ministra Infrastruktury. Rozwiązanie takie zapewni stabilność wysokości stawek opłat lotniczych oraz przewidywalność ich wzrostu.
Podstawą do opracowania nowego kształtu regulacji opłaty lotniczej był projekt rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 września 2010r., sygn. akt 44/09, odnoszący się do dotychczas obowiązującego rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej.
REKLAMA
2. Ochrona lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji
Rozwiązania zaproponowane w poprawce do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (w zakresie security) miały na celu przekazanie obowiązków w zakresie prowadzenia kontroli bezpieczeństwa zarządzającym lotniskami, którzy będą realizować to zadanie pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego współdziałającego w tym zakresie ze Strażą Graniczną. Oznaczać ma to, iż dotychczasowe obowiązki Straży Granicznej w zakresie kontroli bezpieczeństwa będą mogły być wykonywane przez Służby Ochrony Lotniska (SOL) czyli wewnętrzną służbę ochrony lub podmiot zewnętrzny - specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną. Podstawą dla wykonywania usług w zakresie SOL będzie ustawa o ochronie osób i mienia.
Kontrola w zakresie zapewnienia ochrony granicy będzie wykonywana tak jak dotychczas przez Straż Graniczną.
3. Przewóz lotniczy
Bardzo istotną kwestią zaproponowaną w przyjętym projekcie jest regulacja lotów czarterowych.
Opracowując ww. kwestie brano pod uwagę przepisy prawa europejskiego, kwestie ekonomiczne, potrzeby rynku turystycznego oraz realia rynku usług lotniczych.
Zaznaczyć należy, iż nie zostały uwzględnione głosy części przewoźników odnoszące się do klauzuli non objection.
Zaproponowane rozwiązanie przewiduje, iż obcy przewoźnik oraz przewoźnik lotniczy z państwa trzeciego i państw konfederacji Szwajcarskiej będzie mógł wykonywać przewozy lotnicze do lub z Polski na warunkach określonych w zezwoleniu wydanym przez Prezesa ULC oraz przy uwzględnieniu postanowień umów i przepisów międzynarodowych.
4. Czas pracy w lotnictwie cywilnym
W zakresie czasu pracy w lotnictwie cywilnym w nowelizacji znalazły się przepisy regulujące czas pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego. W konsekwencji konieczne było dodanie nowych art. 103a-103d do aktualnie obowiązującej ustawy - Prawo lotnicze.
Dodatkowo określono minimalny czas wolny od pracy zgodnie z normami prawa europejskiego.
Zmiana przepisów o czasie pracy ogranicza się do szczegółowej regulacji czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego i stanowi implementację Dyrektywy Rady nr 2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. w tym zakresie (Dyrektywa Rady 2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. dotycząca Europejskiego porozumienia w sprawie organizacji czasu pracy personelu pokładowego w lotnictwie cywilnym, zawartego przez Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych (AEA), Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA), Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy (ERA) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IACA) - Dz. U. L 302 z 1.12.2000.)
W zakresie czasu pracy członków załóg w przewozie lotniczym powinna zostać opracowana odrębna regulacja.
Teraz ustawa o zmianie ustawy – Prawo lotnicze trafi pod obrady Senatu RP.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat