REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje usług kurierskich

Roma Opoka
Aplikant adwokacki

REKLAMA

REKLAMA

Co robić jeżeli kurier nie dowiezie nam przesyłki w całości? Niezależnie od tego, czy wynika to z winy kuriera, czy ze zdarzenia losowego lub złego zapakowania przesyłki, przysługuje nam złożenie reklamacji usługi kurierskiej.

Reklamacje w zakresie usług kurierskich można składać na podstawie art. 61 ustawy z 12 czerwca 2003 r. –Prawo pocztowe, zgodnie z którym przysługuje ona w razie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi kurierskiej.

REKLAMA

Powszechne usługi pocztowe

Prawo wniesienia reklamacji przysługuje nadawcy albo adresatowi, gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa do dochodzenia roszczeń, albo gdy przesyłka zostanie doręczona adresatowi. Nabywca albo adresat mogą zgłosić reklamację w każdej placówce operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe.

Reklamację zgłasza się w razie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Za reklamację uważa się również zgłoszenie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi, które nie zawiera żądania zapłaty odszkodowania.

Powszechną usługę pocztową w zakresie przesyłki rejestrowanej uważa się za niewykonaną, jeżeli doręczenie przesyłki rejestrowanej lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia (tzw. awizo) nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zgłosić reklamację?

Reklamację zgłasza się w formie pisemnej, ustnej do protokołu lub innej formie, która ujawnia wolę reklamującego w sposób dostateczny, w tym również w formie elektronicznej.

Jakie dokumenty potrzebne są do reklamacji zgłaszanej firmie kurierskiej?

Aby skutecznie reklamować przesyłkę kurierską musimy złożyć pismo reklamacyjne zawierające: pełne dane adresowe reklamującego, nr reklamowanej przesyłki/ładunku, wysokość szkody, nr konta bankowego na które należy przelać odszkodowanie, oświadczenie o nieubieganiu się o odszkodowanie z tego samego tytułu u innego ubezpieczyciela. Potrzebujemy również nasz list przewozowy, protokół reklamacyjny i protokół szkody, oraz dokument finansowy, na podstawie którego stwierdzić można prawidłowość wysokości roszczenia. Wszystkie wymienione dokumenty należy przekazać do którejkolwiek siedziby firmy świadczącej reklamowane przez nas usługi kurierskie. 


Należy pamiętać o spisaniu protokołu szkody

Gdy trafi do nas przesyłka uszkodzona, niekompletna, zalana, zarysowana itp. należy zgłosić powyższe kurierowi. Kurier ma obowiązek sporządzić protokół na okoliczność stwierdzenia szkody oraz oświadczenie opisujące okoliczność jej powstania. Powinien posiadać komplet dokumentów przy sobie i w razie konieczności wypełnić je w obecności klienta.
Może się zdarzyć również taka sytuacja, że kurier widząc że paczka jest uszkodzona zadzwoni do adresata z informacją i zapytaniem co robić z przesyłką: czy odbiorca ją przyjmie czy mają ją zwrócić do nadawcy. W momencie odmowy przyjęcia zniszczonej przesyłki, zostanie ona odesłana do nadawcy na jego koszt. Kurier w takiej sytuacji powinien wypełnić dokumenty samodzielnie i dostarczyć ją wraz z przesyłką do nadawcy.
Nadawca powinien koniecznie sprawdzić druki i potwierdzić prawdziwość wpisanych weń informacji (jak zapakowana była paczka, czy była oznakowana itp.) Jest to bardzo ważne ponieważ reklamacja trafi do ubezpieczyciela który podejmuje decyzję o wypłaceniu świadczenia.

W sytuacji źle zapakowanej przesyłki lub przesyłki nieodpowiednio oznakowanej, mogą być problemy w uzyskaniu odszkodowania.

Zobacz: Działalność firm kurierskich


Terminy składania reklamacji


Regulaminy każdego operatora przewidują odmienne terminy na składanie reklamacji i różne wymogi formalne, jakie reklamacja powinna spełniać. W praktyce oznacza to, że należy zapoznać się z regulaminem wybranej firmy kurierskiej, gdyż dana firma może mieć odmiennie ustalone szczegóły trybu reklamacyjnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

Wycieczki szkolne – sukces programu Podróże z klasą. Wkrótce rusza kolejny nabór

W ramach programu „Podróże z klasą” pozytywnie rozpatrzono 2283 wniosków o dofinansowanie wycieczek szkolnych. Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłasza nowy nabór w programie, na który przeznaczy dodatkowe 20 mln zł.

15 sierpnia mija termin wdrożenia przepisów z tzw. ustawy Kamilka

Na wdrożenie „Standardów ochrony”, wprowadzonych w ramach tzw. ustawy Kamilka pozostał jedynie miesiąc. Niestety, większość placówek, których dotyczą przepisy ma duży problem z przygotowaniem i implementacją wymaganych dokumentów i procedur. 

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, a także zasiłki

Są już nowe kwoty kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od dnia 1 stycznia 2025 r. Odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Pracowałeś przed 1999 rokiem i masz te dokumenty? Możesz mieć wyższą emeryturę w 2024 roku – tylko złóż wniosek do ZUS

Warto przeszukać swoje szafki i segregatory. W nich można znaleźć dokumenty, które mogą pozwolić ZUS-owi przeliczyć ponownie emeryturę i przyznać wyższe świadczenie. Mogą to być np. wpisy w starym „książeczkowym” dowodzie osobistym o zatrudnieniu. Konieczny jest też wniosek do ZUS w tej sprawie. Jest to ważne przede wszystkim dla osób za które były opłacane składki przed 1999 rokiem. Bo po tej dacie wszystkie składki są ujmowane na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS.

Zdrowie jest najważniejsze, dlatego akcyza musi pójść w górę. Jest jednak podejrzenie, że chodzi o coś innego

Chodzi o podniesienie podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby nikotynowe. Resort finansów poinformował o swoich planach dotyczących wysokości akcyzy na 2025 rok. Ruch ten podyktowany jest rzekomą troską o zdrowie Polaków, ale wiadomo, że jest próbą zaradzenia kryzysowi budżetowemu.

Kiedy ZUS ponownie przeliczy emeryturę? 3 powody. Ważne zwłaszcza dla osób zatrudnionych przed 1999 rokiem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, że wniosek o ponowne przeliczenie emerytury może skutecznie złożyć emeryt, jeśli są ku temu podstawy.  Jest to możliwe na przykład, gdy emeryt dysponuje nowymi dokumentami dotyczącymi dodatkowego stażu pracy czy dodatkowych zarobków uzyskanych przed lub po przyznaniu świadczenia emerytalnego. 

REKLAMA

Będzie drożej. W 2025 r. zapłacimy 59,50 zł podatku za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom. W 2020 r. było to 40,50 zł i 121,50 zł.

Będzie drożej. Wiemy to, bo wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku wzrósł o 2,7 proc. Zapłacimy 59,50 zł za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom.

Sprzątali w biurowcu i kradli wartościowe rzeczy

Para zatrudniona do sprzątania w warszawskim biurowcu po godzinach kradła wartościowe przedmioty. Skradzione rzeczy oszacowany na blisko 15 tys. zł. 

REKLAMA