Reklamacje usług kurierskich
REKLAMA
REKLAMA
Reklamacje w zakresie usług kurierskich można składać na podstawie art. 61 ustawy z 12 czerwca 2003 r. –Prawo pocztowe, zgodnie z którym przysługuje ona w razie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi kurierskiej.
REKLAMA
Powszechne usługi pocztowe
Prawo wniesienia reklamacji przysługuje nadawcy albo adresatowi, gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa do dochodzenia roszczeń, albo gdy przesyłka zostanie doręczona adresatowi. Nabywca albo adresat mogą zgłosić reklamację w każdej placówce operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe.
Reklamację zgłasza się w razie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Za reklamację uważa się również zgłoszenie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi, które nie zawiera żądania zapłaty odszkodowania.
Powszechną usługę pocztową w zakresie przesyłki rejestrowanej uważa się za niewykonaną, jeżeli doręczenie przesyłki rejestrowanej lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia (tzw. awizo) nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania.
Jak zgłosić reklamację?
Reklamację zgłasza się w formie pisemnej, ustnej do protokołu lub innej formie, która ujawnia wolę reklamującego w sposób dostateczny, w tym również w formie elektronicznej.
Jakie dokumenty potrzebne są do reklamacji zgłaszanej firmie kurierskiej?
Aby skutecznie reklamować przesyłkę kurierską musimy złożyć pismo reklamacyjne zawierające: pełne dane adresowe reklamującego, nr reklamowanej przesyłki/ładunku, wysokość szkody, nr konta bankowego na które należy przelać odszkodowanie, oświadczenie o nieubieganiu się o odszkodowanie z tego samego tytułu u innego ubezpieczyciela. Potrzebujemy również nasz list przewozowy, protokół reklamacyjny i protokół szkody, oraz dokument finansowy, na podstawie którego stwierdzić można prawidłowość wysokości roszczenia. Wszystkie wymienione dokumenty należy przekazać do którejkolwiek siedziby firmy świadczącej reklamowane przez nas usługi kurierskie.
Należy pamiętać o spisaniu protokołu szkody
Gdy trafi do nas przesyłka uszkodzona, niekompletna, zalana, zarysowana itp. należy zgłosić powyższe kurierowi. Kurier ma obowiązek sporządzić protokół na okoliczność stwierdzenia szkody oraz oświadczenie opisujące okoliczność jej powstania. Powinien posiadać komplet dokumentów przy sobie i w razie konieczności wypełnić je w obecności klienta.
Może się zdarzyć również taka sytuacja, że kurier widząc że paczka jest uszkodzona zadzwoni do adresata z informacją i zapytaniem co robić z przesyłką: czy odbiorca ją przyjmie czy mają ją zwrócić do nadawcy. W momencie odmowy przyjęcia zniszczonej przesyłki, zostanie ona odesłana do nadawcy na jego koszt. Kurier w takiej sytuacji powinien wypełnić dokumenty samodzielnie i dostarczyć ją wraz z przesyłką do nadawcy.
Nadawca powinien koniecznie sprawdzić druki i potwierdzić prawdziwość wpisanych weń informacji (jak zapakowana była paczka, czy była oznakowana itp.) Jest to bardzo ważne ponieważ reklamacja trafi do ubezpieczyciela który podejmuje decyzję o wypłaceniu świadczenia.
W sytuacji źle zapakowanej przesyłki lub przesyłki nieodpowiednio oznakowanej, mogą być problemy w uzyskaniu odszkodowania.
Zobacz: Działalność firm kurierskich
Terminy składania reklamacji
Regulaminy każdego operatora przewidują odmienne terminy na składanie reklamacji i różne wymogi formalne, jakie reklamacja powinna spełniać. W praktyce oznacza to, że należy zapoznać się z regulaminem wybranej firmy kurierskiej, gdyż dana firma może mieć odmiennie ustalone szczegóły trybu reklamacyjnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat