Rozpoczął się czas zimowych wyprzedaży. Raj dla konsumentów. Przed pójściem na zakupy warto jednak zapoznać się z kilkoma radami, które pozwolą nam uniknąć rozczarowania. Podejrzewam, że większość z nas ulega sugestiom niskich, okazyjnych cen. Ale nic w tym dziwnego, taka jest natura człowieka. W zakupowym szaleństwie należy jednak pamiętać o zdrowym rozsądku, gdyż nierzadko skuszeni ceną, zapominamy zapytać sprzedawcę o powód obniżki. A właśnie ta informacja może okazać się istotna, gdy zakupiony towar nie spełni swojej funkcji bądź posiada wady.
Cel wyprzedaży
Głównym celem posezonowych wyprzedaży jest jak najszybsze zbycie towaru, który ze względu na zmieniające się sezony i kanony mody mają coraz mniejsze szanse na znalezienie nabywcy. Zabieg tego typu jest nie tylko idealnym, ale jednocześnie koniecznym zabiegiem marketingowym, przynoszącym pożądane skutki. Ponadto służy obu stronom. Klient jest zadowolony z zakupów dokonanych na atrakcyjnych warunkach, z kolei sprzedawca ze zwiększenia popytu.
Zobacz: Jak kupować zabawki-12 rad
Prawo do reklamacji
Szczególnym prawem klienta jest złożenie reklamacji zakupionego towaru w przypadku ujawnienia się wady. Uprawnienie zachowane jest także w sytuacji, gdy rzeczy zostały zakupione w warunkach wyprzedaży lub obniżki cen. Nie są dopuszczalne żadnego rodzaju zabiegi sprzedawcy mające na celu zniesienie prawa do reklamacji w przypadku produktów przecenionych.
Umieszczenie informacji tego typu przy kasach bądź na towarach nie wywołuje negatywnych skutków dla klienta. Podczas zakupów warto zainteresować się jaka jest przyczyna okazyjnej ceny towaru. Nie zawsze bowiem posiada ona charakter wyprzedaży posezonowej. Niską cenę może determinować równie niska jakość towaru. Sprzedawcy często decydują się na obniżkę ceny towaru z powodu jego niepełnowartościowości bądź wady, obniżającej jego wartość. Wiedza, świadomość klienta na temat wady zakupionego towaru ma kluczowe znaczenie dla ewentualnego procesu reklamacyjnego.
Kiedy można zażądać reklamacji towaru przecenionego?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej kodeksem cywilnym reklamacji nie można dokonać w przypadku, gdy wada zakupionego towaru była znana klientowi podczas zakupu. Uznaje się, że konsument posiadał wiedzę na temat wady, jeśli został poinformowany przez sprzedawcę lub towar zawierał informację o wadzie.
Reklamacja nie przysługuje także wówczas, gdy wada była widoczna podczas zakupu, nie była wadą ukrytą, np. odbarwienia, dziura, zepsuty zamek. A contrario reklamacja może zostać złożona, gdy wadliwy towar został sprzedany bez dochowania przez sprzedawcę obowiązku informacyjnego bądź gdy niewidoczna wada ujawniła się dopiero w trakcie użytkowania.
Powszechnie przyjmuje się, że skoro podczas zakupu nabywca wiedział o wadzie produktu, to niejako zgodził się na kupno niepełnowartościowego towaru. Pozbawienie prawa do reklamacji jest oczywiście właściwe i uzasadnione równoważeniem interesów obu stron umowy sprzedaży. Towar posiadający wady, o których nabywca wiedział może zostać zareklamowany, ale tylko z powodu wad nie stanowiących podstawy obniżki ceny.
Zobacz: Poradnik na zimę: reklamacja butów
Forma reklamacji
Reklamacja może zostać złożona sprzedawcy, nie jest konieczne kierowanie wniosku do kierownika czy właściciela sklepu. Reklamacja dla zwiększenia jej wiarygodności i mocy powinna być złożona na piśmie. Obecnie większość sprzedawców dysponuje już specjalnie przeznaczonymi w tym celu formularzami. Sprzedawca zobowiązany jest przyjąć reklamację i w ciągu 14 dni od złożenia poinformować kupującego o podjętej w tej sprawie decyzji. Jeśli w tym czasie reklamacja nie zostanie rozpatrzona, uznaje się za rozstrzygniętą na korzyść kupującego w zakresie wymiany bądź naprawy towaru.
Uprawnienia przysługujące konsumentowi w przypadku uwzględnienia reklamacji
W przypadku uwzględnienia reklamacji konsumentowi przysługuje prawo do wymiany towaru na pozbawiony wady lub bezpłatnej naprawy. Gdy wymiana czy też naprawa jest niemożliwa lub wiąże się z nadmiernymi kosztami lub trudnościami, kupujący ma prawo oddać wadliwą rzecz i domagać się zwrotu pieniędzy.
Przepisy prawa udzielają konsumentowi szczególnych uprawnień przyznając instrumenty do ochrony interesów. Warto jednak dobrze się zastanowić i obejrzeć towar przed zakupem. Rozsądek w zakupach to chyba najbardziej skuteczny instrument pozwalający uniknąć trudności i nieprzyjemności związanych z nieudanym zakupem.