REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsument i przedsiębiorca w europejskiej sieci

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega współpraca sieciowa? Gdzie szukać pomocy w przypadku: reklamacji towaru kupionego w UE, problemów z ubezpieczeniem zdrowotnym za granicą, nieuczciwych praktyk zagranicznego banku, znalezienia pracy w krajach UE? Do kogo zgłosić skargę na urzędnika z innego kraju UE lub opieszałość procedur? Kto pomoże małemu przedsiębiorcy, chcącemu rozszerzyć działalność poza rynek krajowy?

To tylko część pytań, na które odpowiadali eksperci podczas rozpoczętej dziś konferencji pt. „Networking, czyli jak sieci współpracy UE pomagają konsumentom i przedsiębiorcom”, zorganizowanej przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce oraz Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego. Spotkanie ma pokazać, jak w praktyce działają oraz pomagają obywatelom instytucje Unii Europejskiej w Polsce.

REKLAMA

- Na co dzień stykamy się ze skargami konsumentów na zagubienie bagażu przez linie lotnicze, brak dostawy towaru zamówionego w zagranicznym sklepie internetowym czy nieuznanie reklamacji produktu kupionego w jednym z państw UE. Jesteśmy po to, by szybko i skutecznie pomagać konsumentom w takich sprawach, żeby nie obawiali się korzystać z dobrodziejstw jednolitego rynku europejskiego - powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Zobacz: Konsument i umowy

REKLAMA

Europejskie Centra Konsumenckie w całej UE (sieć ECC-Net) otrzymały w 2009 r. aż 60,000 zgłoszeń od konsumentów, którzy skarżyli się na nieuczciwe praktyki biur podróży, linii lotniczych czy sklepów internetowych z całej Europy. Liczba skarg wzrosła o 40% w stosunku do początków działalności sieci ECC-Net, co pokazuje rosnącą świadomość konsumentów, chcących walczyć o swoje prawa.

- Nigdy nie odsyłamy z kwitkiem osób, które zgłaszają się do nas z prośbą o pomoc. Kiedy nie jesteśmy właściwi do rozpatrzenia danej sprawy, kierujemy konsumenta do instytucji współpracującej lub sami przekazujemy skargę do właściwego adresata (np. FIN-Net - w sprawach związanych z bankowością i ubezpieczeniami, Solvit – w przypadku skarg na działania urzędników z innych krajów UE) – powiedziała Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypadki konsumenckie – do kogo się zwrócić?

REKLAMA

1) Polski konsument mieszkał i pracował w Irlandii przez dwa lata. W tym okresie korzystał z konta bankowego, założonego w jednym z irlandzkich banków. Przed planowanym powrotem do Polski dokonał wszelkich niezbędnych rozliczeń z bankiem i zamknął konto. Po kilku miesiącach pobytu w Polsce, otrzymał z banku wezwanie do zapłaty, ponieważ – jak twierdził bank – na koncie był debet. W wyjaśnieniu sprawy tego rodzaju pomaga sieć FIN-Net.

2) Pan Kowalski kupił telewizor plazmowy oraz DVD w niemieckim sklepie internetowym. Zapłacił za towar i przesyłkę z góry. Zamówienie zostało zrealizowane, ale kurier dostarczył Panu Kowalskiemu jedynie sam telewizor, bez dodatkowego sprzętu. Konsument próbował kontaktować się ze sprzedawcą, ale ten nie odpowiadał na telefony i e-maile. W takiej sytuacji warto zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECC-Net), które pomoże w polubownym rozwiązaniu sporu z przedsiębiorcą.

3) Polski obywatel pracował na Węgrzech od kwietnia 2004 do listopada 2005 i był zatrudniony przez węgierskie przedsiębiorstwo. W lipcu 2005 złożył wniosek o dodatek rodzinny na dziecko do właściwej instytucji węgierskiej. Do stycznia 2006 r. nie otrzymał odpowiedzi. Zgodnie z prawem unijnym rezydenci innych państw członkowskich są uprawnieni do otrzymania świadczeń na tych samych zasadach co obywatele tych państw. W takiej sytuacji interwencję podejmie SOLVIT i pomoże odzyskać należność.

4) Przedsiębiorca z Lublina produkujący wysokiej jakości meble ogrodowe chce rozszerzyć swoją działalność poza rynek Polski. Jak to zrobić? Jakie warunki prawne powinien spełnić? Wszelkich informacji udzieli mu bezpłatnie sieć EEN, wspierająca małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić działalność w krajach Unii Europejskiej.

Jak złożyć reklamacje?

Jak powiedziała Justyna Kulawik, prawnik z ośrodka EEN przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: - Funkcjonowanie sieci Enterprise Europe Network opiera się na zasadzie „zawsze właściwych drzwi”, czyli nieodsyłania petenta. Wszystkie MŚP otrzymują od partnerów sieciowych informacje i dostęp do zindywidualizowanych usług, dostosowanych do ich potrzeb. Dzięki takiej pomocy przedsiębiorcy mogą w większym stopniu korzystać z możliwości oferowanych przez jednolity rynek.

Na czym polega networking?

Współpraca sieciowa, czyli networking polega na wymianie informacji oraz wzajemnym wsparciu w osiąganiu wspólnego celu. W przypadku sieci współpracy Unii Europejskiej celem tym jest budowanie zaufania obywateli, konsumentów i przedsiębiorców do swobodnego poruszania się po wspólnym rynku europejskim (podróżowania, zakupów, zatrudnienia i prowadzenia działalności biznesowej). Instytucje działają w ramach danej sieci (np. centra ECC-Net obecne są we wszystkich 27 państwach UE oraz w Norwegii i Islandii), zaś poszczególne sieci współpracują z innymi, wymieniając informacje i uzupełniając się wzajemnie (np. ECC-Net z SOLVIT, EEN i FIN-Net).

Skargi na zakupy w Internecie

- Taka współpraca formą przypomina puzzle – każda z sieci specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Dzięki wzajemnym kontaktom i połączeniu sił dochodzi do uformowania spójnego systemu, który wszechstronnie służy obywatelom Unii Europejskiej – powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Kompleksową działalność informacyjną na temat szans, jakie stwarza Unia Europejska prowadzą: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej i Przedstawicielstwo Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz sieć punktów Europe Direct. Ich aktywność uzupełniają sieci wyspecjalizowane do pomocy konsumentom w sprawach finansowych, ubezpieczeniowych, transportowych czy poszukiwaniu pracy na terenie UE.

Oto wybrane sieci informacyjne, wspierające obywateli Unii Europejskiej wróżnych obszarach ich aktywności:

 

ECC-Net – SiećEuropejskich Centrów Konsumenckich (pomoc konsumentom w rozwiązywaniu sporów zzagranicznymi przedsiębiorcami)

 

Fin-Net (informacje o prawachkonsumenta, jakie przysługują mu w sporze z przedsiębiorcą świadczącym usługifinansowe)

Solvit (rozwiązywanie problemów wynikających znieprawidłowego stosowania prawa wspólnotowego przez organy administracjipublicznej w państwach UE)

EURES (pomocw znajdowaniu pracy w UE)

 

EEN -Enterprise Europe Network (wsparcieprzedsiębiorców chcących rozszerzyć swoją działalność na rynek UE)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2025 r. [i nie będzie to nawet prognozowane 5,82 proc.]. Ostateczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. rozczaruje

11 lutego br. Prezes GUS ogłosił komunikat, z którego wynikają ostatnie brakujące dane potrzebne do wyliczenia rzeczywistego wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. (tj. komunikat w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r.). Wynika z niego, że w tym roku, świadczenia emerytalno-rentowe nie wzrosną nawet o prognozowane dotychczas 5,82 proc.

RPO: Opiekunowie osób niepełnosprawnych poszkodowani przez świadczenie wspierające i pielęgnacyjne. Kiedy nowelizacja przepisów?

Luka polega na utracie przez opiekuna osoby niepełnosprawnej ubezpieczenia zdrowotnego oraz składek emerytalnych za okres od pół roku do roku (w zależności jak bardzo jest opóźniona wypłata świadczenia wspierającego). Utrata odbywa się wstecznie. Np. w grudniu 2024 r. opiekun dowiedział się, że nie ma ubezpieczenia od stycznia 2024 r. Co jeżeli w tym okresie leżał w szpitalu i przeszedł operację w lipcu 2024 r. (sądził, że ma ubezpieczenie)? Czy szpital będzie domagał się pieniędzy za leczenie bez ubezpieczenia?

347 zł na dziecko z PFRON od 1 marca 2025 r.

Od 1 marca 2025 r. będzie można składać wnioski o dofinansowanie z PFRON. Chodzi o wsparcie w ramach programu "Aktywny samorząd". Na co przysługuje dofinansowanie? Kto może o nie wystąpić? Gdzie i do kiedy należy składać wnioski?

Nowe przepisy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych już weszły w życie. Co to oznacza?

We wtorek 11 lutego w UE weszły w życie nowe unijne przepisy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Co to oznacza? Kiedy regulacje zaczną w pełni obowiązywać?

REKLAMA

PIBP: Zatrzymać patologie w odbiorze i przechowywaniu zwłok przez zewnętrzne podmioty. Pismo do MZ i UOKIK

Polska Izba Branży Pogrzebowej (PIBP) domaga się jak najszybszego skończenia z rażącym zaniżaniem oferowanych szpitalom czy placówkom opiekuńczym stawek za odbiór i przechowywanie zwłok i z faktycznym przerzucaniem kosztów za to na rodziny zmarłych. Specjalne pismo w tej właśnie sprawie do Ministerstwa Zdrowia i UOKIK kieruje Federacja Przedsiębiorców Polskich, do której należy PIBP.

Ekoschemat Dobrostan zwierząt. MRiRW: zmiana korzystna dla hodowców

W komunikacie z 11 lutego 2025 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że wydłużony został do 14 marca 2025 r. termin na określenie w systemie IRZplus przeznaczenia bydła do opasu. Jest to ważna informacja dla rolników (hodowców zwierząt) wnioskujących o płatności do ekoschematu Dobrostan zwierząt w ramach wariantu Dobrostan opasów.

Kredyt bez odsetek i prowizji? Za 2 dni TSUE wyda kluczowy wyrok odnośnie sankcji kredytu darmowego. Jaka przyszłość kredytów i pożyczek gotówkowych w Polsce?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej już 13 lutego 2025 roku ogłosi wyrok w sprawie C-472/23 dotyczącej sankcji kredytu darmowego. Będzie to pierwszy wyrok TSUE w polskiej sprawie związanej z pożyczkami gotówkowymi oraz instytucją sankcji kredytu darmowego, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Praktyka ta jest coraz częściej stosowana przez sądy, zwłaszcza że rośnie liczba kredytobiorców oraz pożyczkobiorców gotówkowych, którzy decydują się dochodzić swoich praw w sądach, pozywając banki lub instytucje parabankowe.

Kilkukrotność, a nawet kilkunastokrotność kwoty od 712 do 3 918 zł – tyle powinni otrzymywać od ZUS bliscy zmarłego [i to nawet, jeżeli zmarły nie miał ustalonego prawa do tego świadczenia]

Zgodnie z interwencją RPO do MRPiPS z dnia 3 lutego br. – świadczenie wspierające (bo o nim mowa) miałoby przysługiwać bliskim zmarłej osoby z niepełnosprawnością, za okres od dnia złożenia wniosku o ustalenie potrzeby wsparcia, do dnia śmierci ww. osoby, a zatem również – jeżeli osoba ta, przed śmiercią, nie miała ustalonego prawa do tego świadczenia. Byłaby to nawet kilkunastokrotność kwoty od 712 do 3 918 zł, ponieważ taki jest rzeczywisty okres oczekiwania na decyzję wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

1000 zł zwrotu z podatków dla wszystkich samodzielnie wychowujących dzieci w 2025 r. Im szybciej złożysz PIT, tym szybciej gotówka trafi na Twoje konto

1000 zł zwrotu z podatków dla wszystkich samodzielnie wychowujących dzieci w 2025 r. Im szybciej złożysz PIT, tym szybciej gotówka trafi na Twoje konto. Komu przysługuje ulga? Jakie są limity dochodu? Co należy złożyć, by uzyskać ulgę?

W MOPR zwolnienia grupowe 100 pracowników opieki socjalnej. W MOPS I MOPR nie są bezpieczni przed zwolnieniami

Zwolnienia grupowe to nie tylko firmy przemysłowe uciekające od wysokich kosztów prowadzenia działalności w Polsce (prąd, pensja minimalna). Okazało się, że zwolnienie grupowe obejmą w Polsce 100 pracowników MOPR.

REKLAMA