REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsument i przedsiębiorca w europejskiej sieci

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega współpraca sieciowa? Gdzie szukać pomocy w przypadku: reklamacji towaru kupionego w UE, problemów z ubezpieczeniem zdrowotnym za granicą, nieuczciwych praktyk zagranicznego banku, znalezienia pracy w krajach UE? Do kogo zgłosić skargę na urzędnika z innego kraju UE lub opieszałość procedur? Kto pomoże małemu przedsiębiorcy, chcącemu rozszerzyć działalność poza rynek krajowy?

To tylko część pytań, na które odpowiadali eksperci podczas rozpoczętej dziś konferencji pt. „Networking, czyli jak sieci współpracy UE pomagają konsumentom i przedsiębiorcom”, zorganizowanej przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce oraz Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego. Spotkanie ma pokazać, jak w praktyce działają oraz pomagają obywatelom instytucje Unii Europejskiej w Polsce.

REKLAMA

- Na co dzień stykamy się ze skargami konsumentów na zagubienie bagażu przez linie lotnicze, brak dostawy towaru zamówionego w zagranicznym sklepie internetowym czy nieuznanie reklamacji produktu kupionego w jednym z państw UE. Jesteśmy po to, by szybko i skutecznie pomagać konsumentom w takich sprawach, żeby nie obawiali się korzystać z dobrodziejstw jednolitego rynku europejskiego - powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Zobacz: Konsument i umowy

REKLAMA

Europejskie Centra Konsumenckie w całej UE (sieć ECC-Net) otrzymały w 2009 r. aż 60,000 zgłoszeń od konsumentów, którzy skarżyli się na nieuczciwe praktyki biur podróży, linii lotniczych czy sklepów internetowych z całej Europy. Liczba skarg wzrosła o 40% w stosunku do początków działalności sieci ECC-Net, co pokazuje rosnącą świadomość konsumentów, chcących walczyć o swoje prawa.

- Nigdy nie odsyłamy z kwitkiem osób, które zgłaszają się do nas z prośbą o pomoc. Kiedy nie jesteśmy właściwi do rozpatrzenia danej sprawy, kierujemy konsumenta do instytucji współpracującej lub sami przekazujemy skargę do właściwego adresata (np. FIN-Net - w sprawach związanych z bankowością i ubezpieczeniami, Solvit – w przypadku skarg na działania urzędników z innych krajów UE) – powiedziała Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypadki konsumenckie – do kogo się zwrócić?

REKLAMA

1) Polski konsument mieszkał i pracował w Irlandii przez dwa lata. W tym okresie korzystał z konta bankowego, założonego w jednym z irlandzkich banków. Przed planowanym powrotem do Polski dokonał wszelkich niezbędnych rozliczeń z bankiem i zamknął konto. Po kilku miesiącach pobytu w Polsce, otrzymał z banku wezwanie do zapłaty, ponieważ – jak twierdził bank – na koncie był debet. W wyjaśnieniu sprawy tego rodzaju pomaga sieć FIN-Net.

2) Pan Kowalski kupił telewizor plazmowy oraz DVD w niemieckim sklepie internetowym. Zapłacił za towar i przesyłkę z góry. Zamówienie zostało zrealizowane, ale kurier dostarczył Panu Kowalskiemu jedynie sam telewizor, bez dodatkowego sprzętu. Konsument próbował kontaktować się ze sprzedawcą, ale ten nie odpowiadał na telefony i e-maile. W takiej sytuacji warto zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECC-Net), które pomoże w polubownym rozwiązaniu sporu z przedsiębiorcą.

3) Polski obywatel pracował na Węgrzech od kwietnia 2004 do listopada 2005 i był zatrudniony przez węgierskie przedsiębiorstwo. W lipcu 2005 złożył wniosek o dodatek rodzinny na dziecko do właściwej instytucji węgierskiej. Do stycznia 2006 r. nie otrzymał odpowiedzi. Zgodnie z prawem unijnym rezydenci innych państw członkowskich są uprawnieni do otrzymania świadczeń na tych samych zasadach co obywatele tych państw. W takiej sytuacji interwencję podejmie SOLVIT i pomoże odzyskać należność.

4) Przedsiębiorca z Lublina produkujący wysokiej jakości meble ogrodowe chce rozszerzyć swoją działalność poza rynek Polski. Jak to zrobić? Jakie warunki prawne powinien spełnić? Wszelkich informacji udzieli mu bezpłatnie sieć EEN, wspierająca małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić działalność w krajach Unii Europejskiej.

Jak złożyć reklamacje?

Jak powiedziała Justyna Kulawik, prawnik z ośrodka EEN przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: - Funkcjonowanie sieci Enterprise Europe Network opiera się na zasadzie „zawsze właściwych drzwi”, czyli nieodsyłania petenta. Wszystkie MŚP otrzymują od partnerów sieciowych informacje i dostęp do zindywidualizowanych usług, dostosowanych do ich potrzeb. Dzięki takiej pomocy przedsiębiorcy mogą w większym stopniu korzystać z możliwości oferowanych przez jednolity rynek.

Na czym polega networking?

Współpraca sieciowa, czyli networking polega na wymianie informacji oraz wzajemnym wsparciu w osiąganiu wspólnego celu. W przypadku sieci współpracy Unii Europejskiej celem tym jest budowanie zaufania obywateli, konsumentów i przedsiębiorców do swobodnego poruszania się po wspólnym rynku europejskim (podróżowania, zakupów, zatrudnienia i prowadzenia działalności biznesowej). Instytucje działają w ramach danej sieci (np. centra ECC-Net obecne są we wszystkich 27 państwach UE oraz w Norwegii i Islandii), zaś poszczególne sieci współpracują z innymi, wymieniając informacje i uzupełniając się wzajemnie (np. ECC-Net z SOLVIT, EEN i FIN-Net).

Skargi na zakupy w Internecie

- Taka współpraca formą przypomina puzzle – każda z sieci specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Dzięki wzajemnym kontaktom i połączeniu sił dochodzi do uformowania spójnego systemu, który wszechstronnie służy obywatelom Unii Europejskiej – powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Kompleksową działalność informacyjną na temat szans, jakie stwarza Unia Europejska prowadzą: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej i Przedstawicielstwo Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz sieć punktów Europe Direct. Ich aktywność uzupełniają sieci wyspecjalizowane do pomocy konsumentom w sprawach finansowych, ubezpieczeniowych, transportowych czy poszukiwaniu pracy na terenie UE.

Oto wybrane sieci informacyjne, wspierające obywateli Unii Europejskiej wróżnych obszarach ich aktywności:

 

ECC-Net – SiećEuropejskich Centrów Konsumenckich (pomoc konsumentom w rozwiązywaniu sporów zzagranicznymi przedsiębiorcami)

 

Fin-Net (informacje o prawachkonsumenta, jakie przysługują mu w sporze z przedsiębiorcą świadczącym usługifinansowe)

Solvit (rozwiązywanie problemów wynikających znieprawidłowego stosowania prawa wspólnotowego przez organy administracjipublicznej w państwach UE)

EURES (pomocw znajdowaniu pracy w UE)

 

EEN -Enterprise Europe Network (wsparcieprzedsiębiorców chcących rozszerzyć swoją działalność na rynek UE)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

Wycieczki szkolne – sukces programu Podróże z klasą. Wkrótce rusza kolejny nabór

W ramach programu „Podróże z klasą” pozytywnie rozpatrzono 2283 wniosków o dofinansowanie wycieczek szkolnych. Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłasza nowy nabór w programie, na który przeznaczy dodatkowe 20 mln zł.

REKLAMA

15 sierpnia mija termin wdrożenia przepisów z tzw. ustawy Kamilka

Na wdrożenie „Standardów ochrony”, wprowadzonych w ramach tzw. ustawy Kamilka pozostał jedynie miesiąc. Niestety, większość placówek, których dotyczą przepisy ma duży problem z przygotowaniem i implementacją wymaganych dokumentów i procedur. 

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, a także zasiłki

Są już nowe kwoty kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od dnia 1 stycznia 2025 r. Odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Pracowałeś przed 1999 rokiem i masz te dokumenty? Możesz mieć wyższą emeryturę w 2024 roku – tylko złóż wniosek do ZUS

Warto przeszukać swoje szafki i segregatory. W nich można znaleźć dokumenty, które mogą pozwolić ZUS-owi przeliczyć ponownie emeryturę i przyznać wyższe świadczenie. Mogą to być np. wpisy w starym „książeczkowym” dowodzie osobistym o zatrudnieniu. Konieczny jest też wniosek do ZUS w tej sprawie. Jest to ważne przede wszystkim dla osób za które były opłacane składki przed 1999 rokiem. Bo po tej dacie wszystkie składki są ujmowane na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS.

Zdrowie jest najważniejsze, dlatego akcyza musi pójść w górę. Jest jednak podejrzenie, że chodzi o coś innego

Chodzi o podniesienie podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby nikotynowe. Resort finansów poinformował o swoich planach dotyczących wysokości akcyzy na 2025 rok. Ruch ten podyktowany jest rzekomą troską o zdrowie Polaków, ale wiadomo, że jest próbą zaradzenia kryzysowi budżetowemu.

REKLAMA

Kiedy ZUS ponownie przeliczy emeryturę? 3 powody. Ważne zwłaszcza dla osób zatrudnionych przed 1999 rokiem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, że wniosek o ponowne przeliczenie emerytury może skutecznie złożyć emeryt, jeśli są ku temu podstawy.  Jest to możliwe na przykład, gdy emeryt dysponuje nowymi dokumentami dotyczącymi dodatkowego stażu pracy czy dodatkowych zarobków uzyskanych przed lub po przyznaniu świadczenia emerytalnego. 

Będzie drożej. W 2025 r. zapłacimy 59,50 zł podatku za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom. W 2020 r. było to 40,50 zł i 121,50 zł.

Będzie drożej. Wiemy to, bo wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku wzrósł o 2,7 proc. Zapłacimy 59,50 zł za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom.

REKLAMA