Skargi na zakupy w Internecie

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich opublikowała kolejny Raport prezentujący problemy, z jakimi najczęściej mają do czynienia konsumenci, dokonujący zakupów produktów i usług za granicą za pośrednictwem Internetu.

Jak wynika z Raportu, aż 42% (2008 r.) i odpowiednio 55% (2009 r.) wszystkich skarg, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło handlu internetowego.

Zobacz: 8 zasad wypożyczania samochodu podczas zagranicznych wakacji

Twórcy Raportu wskazali 7 problemowych obszarów, które najczęściej powtarzały się w skargach konsumentów: dostawa (brak, opóźnienie), wadliwy/niezgodny z umową produkt lub usługa, warunki umowy, cena i płatności, kwestie rekompensaty/odszkodowania, techniki sprzedaży (np. nieuczciwe praktyki rynkowe), oszustwo. Trzy czołowe kategorie, czyli problemy z dostawą, produktem lub usługą oraz warunki umowy, stanowiły aż 84% (2008 r.) i 83% (2009 r.) liczby skarg, związanych z zakupami za pośrednictwem Internetu, które otrzymała Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Podobnie dane statystyczne pochodzą z 2007 r. (86%), co wskazuje, że kluczowe obszary problemowe wciąż pozostają niezmienione.

Zobacz:Odstąpienie od umowy zawartej na przez Internet

W Raporcie dokonano wnikliwej analizy skarg transgranicznych, czyli takich, w których konsumenci skarżą się na przedsiębiorców zagranicznych. Celem projektu było określenie natury prawnych i praktycznych problemów, jakie napotykają konsumenci i wskazanie obszarów wymagających naprawy tak, by zwiększyć zaufanie konsumentów do dokonywania zakupów w sieci.

Przypadek konsumencki:

Litewski konsument kupił telewizor we francuskim sklepie internetowym. Niestety, dostarczony towar okazał się być uszkodzony. Konsument kilkakrotnie próbował się skontaktować z francuskim przedsiębiorcą, ale jego starania nie przyniosły skutku. Po interwencji Europejskiego Centrum Konsumenckiego na Litwie we współpracy z jego francuskim odpowiednikiem, przedsiębiorca dostarczył konsumentowi nowy, sprawy telewizor.

To przykład jednej z wielu spraw, ilustrujących działalność Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.

Ze statystyk wynika, że skargi w większości przypadków dotyczyły następujących kategorii produktów oraz usług kupowanych przez Internet: bilety lotnicze, zakwaterowanie, wynajem samochodów, bilety (na mecze, koncerty), sprzęt elektroniczny, odzież, części samochodowe.

Największa liczba skarg konsumenckich, wymagających interwencji Sieci ECC-Net w latach 2008-2009, dotyczyła przedsiębiorców zarejestrowanych na terenie Niemiec (37% w 2008 r. i 34% w 2009 r.). Wśród pozostałych firm, na które najczęściej skarżyli się konsumenci, najwięcej pochodziło z Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburga i Holandii.

Zobacz: Reklamacje i przedawnienie roszczeń telekomunikacyjnych

Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii informacyjnych, Raport wskazuje także na kwestie związane z publikacją treści w Internecie, prezentowaniem cen oraz metodami płatności. Dane, zebrane w Raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, mają posłużyć dyskusji nad skuteczniejszym egzekwowaniem praw konsumentów, kupujących w sieci.

Opublikowany  Raport “The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009” ma stanowić kolejny krok w podnoszeniu poziomu zaufania konsumentów względem dokonywania zakupów przez Internet na terenie Unii Europejskiej.

Zobacz: Gdy produkt nie ma gwarancji napisanej w języku polskim

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) składa się z 29 krajowych centrów, obecnych we wszystkich krajach UE oraz Norwegii i Islandii, i jest współfinansowana przez Dyrekcję Generalną ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów przy Komisji Europejskiej oraz państwa członkowskie. Celem działalności Sieci ECC-Net jest zwiększanie zaufania konsumentów do Wspólnego Rynku Europejskiego poprzez informowanie o ich prawach gwarantowanych ustawodawstwem europejskim, oraz pomoc prawną w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami.

Prawo
Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

Płaca minimalna 2025: Ile wyniesie na rękę, czyli netto?
17 lip 2024

Jaka będzie płaca minimalna w 2025 roku? Rząd zaproponował, aby od 1 stycznia 2025 r. najniższe wynagrodzenie za pracę wyniosło 4626 zł brutto. Ta propozycja ma duże szanse na wejście w życie, bo Rada Dialogu Społecznego nie wypracowała wspólnego stanowiska w tej sprawie. Zobaczmy, ile to jest netto, czyli "na rękę".

Inflacja w sklepach wyższa niż oblicza GUS. Handlowcy przerzucą w wakacje na klientów cały VAT podwyższony w kwietniu
17 lip 2024

Przeanalizowano ponad 71,4 tys. cen detalicznych w czerwcu 2024 roku. Jakie wyniki? Otóż codzienne zakupy podrożały w porównaniu do czerwca 2023 roku średnio o 3,1%. W maju podwyżka (cały czas w porównaniu do analogicznego miesiąca w roku poprzednim) wyniosła 2,9%, w kwietniu – 2,4%, a w marcu – 2,1%. To już trwała tendencja. Kolejny miesiąc z rzędu ceny konsekwentnie idą w górę. W grudniu 2024 r. inflacja może dojść do poziomu 4-5%. A ceny w sklepach mogą wzrosnąć jeszcze wyżej. W 2025 roku inflacja może być wyższa niż w 2024 r. Spadek inflacji jest prognozowany dopiero na 2026 rok – o ile oczywiście nie będzie żadnych poważnych zawirowań. Do tego eksperci przypominają, że obecna walka cenowa między dyskontami spowalnia poziom i tempo wzrostu cen. Ale jednocześnie ostrzegają, że w czasie wakacji sklepy mogą przerzucić całość odmrożonego w kwietniu podatku VAT na swoich klientów.

Andrzej Duda. Ile zostało prezydentowi do końca kadencji?
17 lip 2024

Kiedy prezydent Andrzej Duda kończy kadencję? Kiedy są wybory prezydenckie?

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie
16 lip 2024

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

pokaż więcej
Proszę czekać...