REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacje – jak dobrze wybrać i zawrzeć umowę

Magdalena Galas

REKLAMA

REKLAMA

O udanych wakacjach warto zacząć myśleć już przeglądając oferty. Jak nie dać się zwieść pozorom i pojechać na zasłużony, wymarzony urlop pozbawiony przykrych niespodzianek?

Konsumenci bardzo często poszukują godnych zainteresowania ofert w biurach podróży a także w Internecie, przeglądają oferty, katalogi i cenniki. Już od początku należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych spraw. Pierwszą jest sprawdzenie biura podróży w Rejestrze Organizatorów Turystyki i Pośredników turystycznych, drugą dokładna analiza oferty, trzecią przeanalizowanie i podpisanie umowy.

REKLAMA

  • Podane w ofertach informacje mogą być niepełne. Poczynając od miejsca pobytu, a kończąc na cenie. Z tego względu najlepiej na samym początku sprawdzić dokładne położenie oferowanego miejsca, jego odległość od interesujących punktów i atrakcji turystycznych. Dobrze sprecyzować również co oznaczają sformułowania typu. „blisko plaży”. Zdarza się, że plaża owszem jest blisko, ale akurat o tej porze roku w której zamierzamy gościć za granicą przypływ zakrywa trzy czwarte jej powierzchni.
  • Po drugie należy dokładnie dopytać o cenę całkowitą obejmującą wszystkie interesujące atrakcje, wyżywienie oraz usługi dodatkowe z dokładnym rozgraniczeniem, kosztów poszczególnych usług.
  • Po trzecie nie należy sugerować się ilością hotelowych gwiazdek. W europie oraz pozostałych częściach świata nie ma ujednoliconego systemu oznaczeń standardu. Cztery gwiazdki w Polsce mogą oznaczać dużo wyższy standard niż na przykład cztery gwiazdki w Grecji.

REKLAMA

Konsument wybierający się na wycieczkę podobnie jak biuro z którym zawiera umowę ma swoje prawa i obowiązki, których obie strony muszą przestrzegać. Obowiązkiem organizatora jest udzielenie wszelkich niezbędnych informacji na temat wycieczki. Nie może on odmówić udzielenia takich informacji.


Warto w związku z tym ustalić na samym początku miejsce pobytu, czas trwania imprezy turystycznej, program wycieczki, sposób zapłaty za usługę, termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń oraz sposób zgłaszania reklamacji. Postanowienia te powinny znaleźć się w umowie.

Broszury i katalogi powinny zawierać zrozumiałą i niewprowadzającą w błąd informację.

REKLAMA


Ważną rzeczą jest kontrolowanie zawierania umów drogą elektroniczną na stronach internetowych. Wypełniając formularz na stronie internetowej warto pamiętać, iż czynność ta może okazać się złożeniem wiążącej oferty, z której niełatwo się później wycofać. Konsumenci najczęściej wypełniają formularz w przekonaniu, iż jest to czynność niewiążąca. Działają z błędnym wyobrażeniem o możliwości zerwania umowy zawartej na odległość. Aby uniknąć tego typu sytuacji poszukując oferty za pomocą Internetu należy koniecznie sprawdzić, w którym momencie zgłoszenie zapytania będzie traktowane przez danego organizatora za wiążące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawarcie umowy za pomocą formularza internetowego z organizatorem zagranicznym nie daje automatycznej możliwości zerwania umowy jaka została przewidziana dla konsumentów zawierających umowy na odległość w prawie Polskim.

Istotną sprawą jest potwierdzenie ubezpieczenia, które będzie obejmowało podróżujących.

Należy również sprawdzić który podmiot będzie odpowiedzialny za poszczególne elementy wycieczki i poszczególne atrakcje turystyczne wchodzące w jej skład.

Umowę zawsze zawieramy w formie pisemnej.

Wszelkie dowody potwierdzające kontakt z organizatorem wycieczki należy zachować, na wypadek gdyby pojawiły się problemy. Warto również zachować wszelkiego rodzaju pisemne uzgodnienia, umowę, foldery, rachunki oraz innego rodzaju dokumenty zarówno z podróży, jak i wcześniejsze. Posłużą one jako dowody w przypadku nie wywiązania się organizatora z umowy.

Wyjaśnienie wszelkich wątpliwości jeszcze przed zawarciem umowy oraz dokładna analiza jej postanowień z pewnością przyczynia się do dużo łatwiejszego rozwiązywania nieprzewidzianych problemów jakie mogą powstać podczas wyjazdu.

Co powinno znaleźć się w umowie?

1) nazwa organizatora turystyki, imię i nazwisko osoby, która podpisuje umowę wraz z jej funkcją a także określenie organizatora ogólnego, organizatora wycieczek oraz organizatora dodatkowych atrakcji
2) miejsce pobytu oraz trasa wycieczki
3) czas trwania imprezy turystycznej
4) program wycieczki
5) cena oraz jej składniki
6) sposób zapłaty

Potwierdzenia płatności powinniśmy zażądać na piśmie.


7) rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwa i adres ubezpieczyciela
8) termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń jeżeli realizacja usługi uzależniona jest od liczby zgłoszeń
9) termin zawiadomienia o przeniesieniu uprawnień i przejęciu obowiązków przez inną osobę
10) sposób zgłaszania reklamacji z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji
11) wymagania specjalne, o których klient powiadomił organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego i na które strony umowy wyraziły zgodę (np. dodatkowe łóżeczko dla dziecka)
12) podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.


Akty prawne, z którymi warto się zapoznać:
1) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych
2) Dyrektywa nr 90/314/EWG o podróżach i wycieczkach turystycznych i wakacjach sprzedawanych w formie pakietu usług.
3) Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasa5erów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów
4) Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r Prawo lotnicze
5) Konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego sporządzona w Montrealu dnia 28 maja 1999 (Konwencja Montrealska)
6) Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
7) Dyrektywa nr 2005/29/EC dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych
Oraz inne akty prawa krajowego oraz międzynarodowego.

Konsumenci podróżujący między państwami europejskimi, mogą korzystać w innych krajach z pomocy podmiotów podobnych do polskiego Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Informacji i pomocy można szukać także w Federacji Konsumentów i Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich, UOKiK, u Rzecznika Konsumentów czy Rzecznika Ubezpieczonych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach

Firmy, które nie wprowadziły systemu do zgłaszania nieprawidłowości lub będą próbowały wyciągać konsekwencje wobec sygnalistów mogą spodziewać się kar. Kim są sygnaliści, dlaczego są ważni dla firm, i jak wdrożyć odpowiednie systemy? Na te pytania odpowiedział Alan Arent z fińskiej grupy Juuriharja, która jest autorem systemu First Whistle.

Zmiany w dodatku za pracę w porze nocnej po 30 marca 2025 r.

Zmiany w dodatku za pracę w porze nocnej po 30 marca 2025 r. Jak zmiana czasu z zimowego na letni wpływa na wynagrodzenie pracownika i dodatek za pracę w nocy? Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w poszczególnych miesiącach 2025 r.?

Limity dorabiania do emerytur i rent w 2024 r. Kto musi rozliczyć się z ZUS i dlaczego?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że do końca lutego osoby, które w ubiegłym roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Chodzi o ustalenie, czy ZUS wypłaca świadczenie w prawidłowej wysokości.

Wreszcie! Pensja minimalna dla pracowników samorządowych została zrównana z całą Polską. Jest 4666 zł bez kombinacji z nagrodami i premiami

Pensja minimalna 4666 zł u pracowników samorządowych na najniższych stanowiskach (podwyżka aż o 16,65% zapisana jest w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych na 2025 r). Jest to etap projektu (RCL), ale jest już przesądzone, że tak będzie wyglądało samo rozporządzenie. Do tej pory pracownicy samorządowi mieli mniejszą pensję minimalną. Gminy "łatały" to

REKLAMA

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2025 r. [i nie będzie to nawet prognozowane 5,82 proc.]. Ostateczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. rozczaruje

11 lutego br. Prezes GUS ogłosił komunikat, z którego wynikają ostatnie brakujące dane potrzebne do wyliczenia rzeczywistego wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. (tj. komunikat w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r.). Wynika z niego, że w tym roku, świadczenia emerytalno-rentowe nie wzrosną nawet o szacowane dotychczas 5,82 proc.

RPO: Opiekunowie osób niepełnosprawnych poszkodowani przez świadczenie wspierające i pielęgnacyjne. Kiedy nowelizacja przepisów?

Luka polega na utracie przez opiekuna osoby niepełnosprawnej ubezpieczenia zdrowotnego oraz składek emerytalnych za okres od pół roku do roku (w zależności jak bardzo jest opóźniona wypłata świadczenia wspierającego). Utrata odbywa się wstecznie. Np. w grudniu 2024 r. opiekun dowiedział się, że nie ma ubezpieczenia od stycznia 2024 r. Co jeżeli w tym okresie leżał w szpitalu i przeszedł operację w lipcu 2024 r. (sądził, że ma ubezpieczenie)? Czy szpital będzie domagał się pieniędzy za leczenie bez ubezpieczenia?

347 zł na dziecko z PFRON od 1 marca 2025 r.

Od 1 marca 2025 r. będzie można składać wnioski o dofinansowanie z PFRON. Chodzi o wsparcie w ramach programu "Aktywny samorząd". Na co przysługuje dofinansowanie? Kto może o nie wystąpić? Gdzie i do kiedy należy składać wnioski?

Nowe przepisy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych już weszły w życie. Co to oznacza?

We wtorek 11 lutego w UE weszły w życie nowe unijne przepisy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Co to oznacza? Kiedy regulacje zaczną w pełni obowiązywać?

REKLAMA

PIBP: Zatrzymać patologie w odbiorze i przechowywaniu zwłok przez zewnętrzne podmioty. Pismo do MZ i UOKIK

Polska Izba Branży Pogrzebowej (PIBP) domaga się jak najszybszego skończenia z rażącym zaniżaniem oferowanych szpitalom czy placówkom opiekuńczym stawek za odbiór i przechowywanie zwłok i z faktycznym przerzucaniem kosztów za to na rodziny zmarłych. Specjalne pismo w tej właśnie sprawie do Ministerstwa Zdrowia i UOKIK kieruje Federacja Przedsiębiorców Polskich, do której należy PIBP.

Ekoschemat Dobrostan zwierząt. MRiRW: zmiana korzystna dla hodowców

W komunikacie z 11 lutego 2025 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że wydłużony został do 14 marca 2025 r. termin na określenie w systemie IRZplus przeznaczenia bydła do opasu. Jest to ważna informacja dla rolników (hodowców zwierząt) wnioskujących o płatności do ekoschematu Dobrostan zwierząt w ramach wariantu Dobrostan opasów.

REKLAMA