REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje i przedawnienie roszczeń telekomunikacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca z operatorem telekomunikacyjnym nie zawsze przebiega bezproblemowo. Coraz częściej zdarza się, że pojawiają się wątpliwości co do zasadności naliczonej opłaty czy też po prostu problem z zapłatą zaległości. Warto więc wiedzieć jak reklamować takie usługi i kiedy przedawniają się roszczenia związane ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych.

Podstawy prawne składania reklamacji reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej. Z uwagi na to, że rozporządzenie nie reguluje kwestii formalnej składania samej reklamacji – formę zgłoszenia reklamacji powinniśmy sprawdzić w regulaminie świadczenia usług naszego operatora.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli regulamin nie stanowi inaczej reklamacja może być złożona pisemnie, telefonicznie a nawet ustnie. Warto jednak wymagać, aby pracownik operatora przyjmujący reklamację potwierdził konsumentowi fakt przyjęcia zgłoszenia. Pracownik przyjmujący osobistą reklamację od konsumenta ma obowiązek pisemnego potwierdzenia jej przyjęcia. Natomiast reklamacja przesłana listem, mailem lub złożona telefonicznie musi zostać pisemnie potwierdzona w terminie 14 dni od zgłoszenia.

Reklamacja powinna zawierać:
- oznaczenie zgłaszającego (najlepiej wraz z numerem abonenta)
- czego dotyczy (charakter kwestionowanej usługi, sporny okres, forma naliczenia)
- w jakiej formie ma nastąpić zwrot nieprawidłowo pobranej należności

Na złożenie reklamacji mamy 12 miesięcy od dnia wystawienia spornej faktury lub od dnia ustania przerwy w świadczeniu usługi.

REKLAMA

Złożenie reklamacji co do zasady nie wstrzymuje obowiązku zapłaty. Operator ma 30 dni na rozpatrzenie złożonej reklamacji i udzielenie pisemnej odpowiedzi. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza, że dostawca usług uznał reklamację za uzasadnioną. Po pozytywnym rozstrzygnięciu operator ma kolejne 30 dni na zwrócenie konsumentowi żądanych należności lub, jeśli sporna kwota nie została zapłacona, skorygowanie zawyżonych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli operator nie przychyli się do naszej reklamacji – odpowiedź negatywną powinniśmy otrzymać listem poleconym wraz z uzasadnieniem stanowiska operatora i pouczeniem co do dalszych przysługujących środków odwoławczych. W takim wypadku konsumentowi przysługują w zasadzie dwie główne drogi możliwości odwoływania się: do sądu powszechnego lub w postępowaniu mediacyjnym przed Polubownym Sądzie Konsumenckim przy UTRiP.

Jeśli natomiast to my nie wywiązujemy się należycie z obowiązku zapłaty za świadczone usługi telekomunikacyjne to powinniśmy wiedzieć, że należności za takie usługi jako świadczenie okresowe ulega dość szybko przedawnieniu. Jeśli więc po kilku latach otrzymujemy wezwanie do zapłaty za dawno zapomniany rachunek warto sprawdzić czy okres przedawnienia już nie minął.

Roszczenie o zapłatę abonamentu i innych świadczeń okresowych, czyli takich, które abonent opłaca co miesiąc, niezależnie od tego czy wykonuje połączenia, przedawnia się z upływem 3 lat. Dla każdego miesiąca bieg przedawnienia abonamentu rozpoczyna się z dniem płatności faktury za dany miesiąc. Podobnie roszczenie o zapłatę kar umownych zastrzeżonych w regulaminie przedawnia się z upływem 3 lat.

Roszczenia o zapłatę za wykonane połączenia przedawniają się z upływem 2 lat. W tym samym terminie przedawniają się roszczenia z tytułu wykonanego montażu lub instalacji.

Należy jednak pamiętać, że przedawnienie nie następuje z mocy prawa. Zawsze ma swój byt na zarzut dłużnika.

W przypadku otrzymania wezwania do zapłaty przedawnione rachunku powinniśmy odpowiedzieć na takie wezwanie odmownie – powołując się na zarzut przedawnienia. Bierna postawa może przysporzyć masę kłopotów, zwłaszcza gdy operator wystąpi do sądu o wydanie nakazu zapłaty.

Źródło: www.forum.prawnikow.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS, WSA i NSA: Świadczenie pielęgnacyjne. Wysyp sporów. Od 11 lat urzędnicy mylnie twierdzą, że niepełnosprawność to młodość

Nie wiadomo dlaczego świadczenia dla niepełnosprawnych są zależne od wieku nabycia niepełnosprawności (tak jest np. w rencie socjalnej). Najbardziej drastyczna sytuacja była w świadczeniu pielęgnacyjnym (starym). Przepisy mówiły, że niepełnosprawność musi powstać generalnie przed pełnoletniością (wyjątki dla nauki). Jednak w 2014 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że jest to niezgodne z Konstytucją RP - nie ma żadnego uzasadnienia, aby starego świadczenia pielęgnacyjnego nie dostał opiekun osoby niepełnosprawnej niewidomej albo jeżdżącej na wózku od trzydziestego roku życia.

Zwolnienie z kosztów i bezpłatna pomoc prawna w 2025 r. Przepisy i planowane zmiany

Kto może skorzystać ze zwolnienia z kosztów sądowych i notarialnych? Dla kogo bezpłatna pomoc prawna? Oto najważniejsze informacje na 2025 rok!

Nadużycie prawa w sporach dotyczących sankcji kredytu darmowego coraz częściej dostrzegane przez sądy

Sądy coraz częściej zwracają uwagę, że sankcja kredytu darmowego (SKD) bywa wykorzystywana nie w celu ochrony konsumentów, lecz jako narzędzie zysku dla podmiotów skupujących wierzytelności. Krytyczna ocena działań para-kancelarii znajduje swoje odzwierciedlenie w licznych orzeczeniach, które kwestionują zarówno zasadność roszczeń o SKD, jak i skuteczność umów cesji.

Wybory prezydenckie 2025. Sondażownia: telewizyjne debaty w tej fazie kampanii nie mają większego znaczenia

Kandydat KO Rafał Trzaskowski uzyskałby 34,8 proc. poparcia, popierany przez PiS Karol Nawrocki - 22,7 proc.; kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen - 15,8 proc. - wynika z kwietniowego sondażu polskiej firmy badawczej Research Partner. Jak podkreśla sondażownia, debata telewizyjna w miejscowości Końskie, (która odbyła się w miniony piątek 11 kwietnia) nie spowodowała znaczących zmian w poparciu dla poszczególnych kandydatów, bowiem wyniki badania mieszczą się w granicy błędu statystycznego.

REKLAMA

Zmiany dla 50-latków. Dofinansowanie do wynagrodzeń i nowe zasady w zatrudnianiu. Ustawa czeka na wejście w życie

Przyjmuje się, że w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy znajdują się: kobiety, osoby długotrwale bezrobotne, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby z niepełnosprawnościami i właśnie osoby w wieku 50 lat i więcej. Dofinansowanie do wynagrodzenia i zmiany w zatrudnianiu osób po 50. roku życia. Tak, to możliwe. Ustawa czeka na wejście w życie w 2025 r. Przepisy będą też obowiązywały w 2026 r. Wszystko to dlatego, że dotychczasowe regulacje obowiązywały już od 20 lat, co sprawiło, że od 2004 r. było 200 nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Czas na zmiany, w tym zmiany w zatrudnianiu osób po 50. roku życia. Rozwijający i zmieniający się rynek pracy wymusił wręcz sam opracowanie nowych regulacji, które będą odpowiadać na aktualne potrzeby osób poszukujących pracy, bezrobotnych oraz przedsiębiorców.

33000 zł kary dla zakładu pogrzebowego. Trzeba zabezpieczać dane osobowe w dokumentach dotyczących pochówków

33000 zł kary – tyle musi zapłacić zakład pogrzebowy z Puław, który nie wdrożył odpowiednich organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń dla danych osobowych. Ponadto zakład musi w ciągu 30 dni wdrożyć środki minimalizujące zagrożenie dla danych.

Premier Tusk zapowiada gospodarczy nacjonalizm: Przyszedł czas na odbudowę i repolonizację

Premier Donald Tusk zaapelował do przedsiębiorców o wsparcie w budowie narodowej gospodarki. Stwierdził, że nowoczesny, gospodarczy nacjonalizm będzie bardzo poważną konfrontacją tak, by nikt nie podbierał tego, co należy się polskim firmom.

Co nowego dla przedsiębiorców w 2025? Dużo: Prezydent RP podpisał ustawę - o różnych ulgach i dofinansowaniach dla pracodawców

Podpisana przez Prezydenta RP ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia nie dotyczy tylko przywilejów dla pracowników, bezrobotnych, osób z niepełnosprawnościami. W bardzo obszernej ustawie można znaleźć szereg przepisów uprawniających pracodawców do wielu ulg, w tym z zakresie opłacania składek ubezpieczeniowych, jak i dofinansowań.

REKLAMA

Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki nowym licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

REKLAMA