Franczyza
REKLAMA
REKLAMA
Franczyza, czy po angielsku franchising to bardzo popularna umowa. Na jej podstawie franczyzodawca pozwala franczyzobiorcy na korzystanie z jego know-how.
REKLAMA
Umowa franczyzy
Umowa franczyzy to umowa nienazwana. Oznacza to, że umowa tego typu nie jest uregulowana przepisami prawa. Nie jest jej poświęcona, żadna ustawa. W szczególności nie odnosi się do niej żaden przepis kodeksu cywilnego.
Jest to natomiast umowa dwustronnie zobowiązująca. Oznacza to, że do świadczenia zobowiązany jest zarówno franczyzodawca jak i franczyzobiorca.
Jest to również z reguły umowa odpłatna. Oznacza to, że franczyzodawca musi zapłacić franczyzobiorcy określoną sumę pieniędzy w zamian za świadczenie drugiej strony.
POBIERZ WZORY: Umowy w firmie
Strony umowy
Umowa franczyzy to umowa dwustronnie profesjonalna. Oznacza to, że zarówno franczyzobiorca jak i franczyzobiorca powinni prowadzić działalność gospodarczą.
REKLAMA
Franczyzodawcą może być zarówno osoba fizyczna, jak i spółka prawa handlowego. Może nim być także każda inna osoba prawna (np. fundacja, stowarzyszenie). Zasadą przyjętą w obrocie jest jednak to, że franczyzodawcą może być tylko przedsiębiorca (osoba prowadząca działalność gospodarczą).
Franczyzodawca to osoba udzielająca franczyzy a więc posiadacz know-how. Musi on dysponować prawami do know-how. Najczęściej jest to twórca know-how i do tego jest to najczęściej zarejestrowany w urzędzie patentowym jako podmiot uprawniony z tytułu prawa ochronnego. Oczywiście kwestie te również nie są regulowane w polskich ustawach.
Franczyzobiorcą może być co do zasady każdy podmiot prawa cywilnego. Podobnie więc jak franczyzodawca może być to osoba fizyczna, osoba prawna a także ułomna osoba prawna. Ważne jest jednak, żeby franczyzobiorca był przedsiębiorcą a więc osobą prowadzącą działalność gospodarczą.
Przedmiot umowy
Jak już to było powiedziane przedmiotem franchisingu jest know-how. Czyli pewien pomysł (ewentualnie receptura) objęta tajemnicą i chroniona prawem.
Gdzie się stołuje
Umowy franczyzy stosuje się w branży gastronomicznej, gdzie sprzedaje się prawo do używania znaków towarowych, przepisy na potrawy a także pomyły na wystrój lokalu.
Podobnie rzecz się ma w innych branżach chociażby w dziedzinie salonów fryzjerskich.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat