Na czym polega umowa franchisingu?
REKLAMA
REKLAMA
Umowa ta pozwala dużym koncernom wejść na nowy rynek za pomocą lokalnych przedsiębiorców, a tym ostatnim pozwala na szybkie wybicie się na rynku. Należy podkreślić prawną i finansową odrębność tych podmiotów.
REKLAMA
Istota
Franczyzodawca nakłada na franczyzobiorców obowiązki do prowadzenia działalności gospodarczej zgodnej z jego zamysłem. Umowa upoważnia do posługiwania się przez franczyzobiorcę nazwą handlową, znakiem towaru, logiem firmy, posługiwania się metodami franczyzodawcy, korzystania z jego wiedzy, systemów postępowania, procedur obsługi klienta oraz korzystania z pomocy techniczno – handlowej.
Franczyzobiorca
Jest to przedsiębiorstwo, które uzyskuje prawa oraz przyjmuje na siebie obowiązki wynikające z zawieranej umowy. Niektóre z obowiązków to zaopatrywanie się u konkretnego dostawcy oraz zachowywanie tajemnicy handlowej.
Franczyzodawca
To przedsiębiorca udzielający praw i nakładający obowiązki franszyzy. Posiada on uprawnienia do kontroli, organizuje szkolenia dla pracowników franczyzobiorcy, jak również zobowiązuje się do dostarczania jednolitych materiałów promocyjnych.
Zobacz: Co to jest umowa sponsoringu?
Rodzaje
Wyróżniamy kilka rodzajów franczyzy. Rodzaj indywidualny polega na zawieraniu umowy jednego franczyzodawcy z wieloma franczyzobiorcami. Sieciowy, charakteryzuje się wielością podmiotów – franczyzobiorców.
REKLAMA
Rodzaj subordynacyjny, polega na wprowadzaniu w życie koncepcji franczyzodawcy, który sam działalności nie prowadzi, partnerski – gdy obie strony prowadzą jednocześnie działalność gospodarczą. Kolejny rodzaj to master franchising, który w umowie zapewnia franczyzobiorcy wyłączność prowadzenia działalności.
Możemy również wyróżnić franczyzę produkcyjną oraz usługową. Franczyza produkcyjna polega na produkcji danego typu towaru na pewnym terenie, przez przedsiębiorcę, który stosuje technologię dostarczoną przez franczyzodawcę.
Franczyza usługowa ma miejsce wtedy, gdy pod szyldem franczyzodawcy, przedsiębiorca zajmuje się obsługą klienta. Przykładem są m.in. restauracje, sklepy i firmy kurierskie.
Kodeks etyczny franchisingu
Umowa powinna zawierać niezbędne, minimalne elementy takie jak:
• prawa i obowiązki franczyzodawcy
• uprawnienia i obowiązki franczyzobiorcy
• spis i opis towarów i usług
• wynagrodzenie franczyzodawcy
• czas trwania umowy
• warunki przedłużenia umowy
• warunki korzystania ze znaku towarowego, logo, oznaczeń
• postanowienia regulujące rozwiązanie umowy
Zobacz serwis: Umowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat