Co to jest umowa sponsoringu?
REKLAMA
REKLAMA
Istota
Sponsoring zawierany jest na podstawie umowy. Jest to z prawnego punktu widzenia umowa nienazwana. Umowa ta ma charakter odpłatny, wzajemny i obustronnie przysparzający.
REKLAMA
Nie została ona uregulowana w kodeksie cywilnym, ani w innych ustawach. Jednak niektóre ustawy odnoszą się do sponsoringu, regulując sferę administracyjną i karna tego zjawiska. Przykładem takiej ustawy jest ustawa o radiofonii i telewizji oraz ustawa o ochronie zdrowia przed następstwem używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Strony umowy
Stroną umowy może być zarówno osoba fizyczna jak i prawna. Rodzaj działalności przedsiębiorcy również jest bez znaczenia o ile nie pokrywa się z ustawowo wyłączonymi działalnościami. Są to branże alkoholowe, farmaceutyczne, tytoniowe oraz hazardowe.
Zobacz: Co zrobić, by dokonać darowizny samochodu?
Osoba prawna nie może przekazywać środków finansowych partiom politycznym, mogą tego dokonywać wyłącznie osoby fizyczne w formie darowizn, spadków i zapisów.
Postanowienia umowy
Umowa sponsoringu określa sposób, czas oraz ilość wypełniania zobowiązania przez obie strony. W tego typie umowach często zawarte są postanowienia dotyczące zezwolenia sponsora na korzystanie z własności przemysłowej oraz intelektualnej sponsorowanego. Częstym elementem umowy są klauzule lojalności, polegające na wzajemnym poszanowaniu stron umowy.
Prawa i obowiązki sponsora
REKLAMA
Sponsor ma prawo żądać od drugiej strony umowy, aby ta wykonywała czynności objęte umową oraz uwzględniała jego wskazówki. Ma on prawo m.in. do korzystania z udzielonych sponsorowanemu zezwoleń licencyjnych, zestawień rachunkowych, informacji i sprawozdań oraz opracowania harmonogramu podejmowanych działań.
W zamian sponsor posiada obowiązek spełniania zawartych w umowie świadczenie oraz powstrzymywania się od sponsorowania w tym samym czasie innych przedsięwzięć o zbliżonym charakterze.
Prawa i obowiązki sponsorowanego
Sponsorowany ma prawo domagać się spełnienia określonego w umowie świadczenia, posiada prawo do korzystania z udzielonych mu praw niemajątkowych, może żądać lojalności i utrzymania w tajemnicy informacji dotyczących siebie oraz prowadzonej przez siebie działalności. Sponsorowany ma również prawo wypowiedzieć lub odstąpić od umowy sponsoringu.
W zamian za świadczenia ma on obowiązek należycie wykonywać czynności, do których się zobowiązał, wykorzystywać uzyskane środku w sposób określony w umowie, uwzględniać wskazówki, dbać o renomę sponsora oraz ujawniać sponsora w toku czynności wskazanych w umowie.
Zobacz serwis: Umowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat