REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć fundację? - cz. II

Zakładanie fundacji.
Zakładanie fundacji.

REKLAMA

REKLAMA

Fundacje, podobnie jak stowarzyszenia, podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Wpis do KRS

Aktem wieńczącym powstanie fundacji, po akcie fundacyjnym i ustanowieniu statutu, jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), prowadzonego przez sąd rejonowy wydział gospodarczy KRS (tzw. sąd rejestrowy), właściwy ze względu na siedzibę fundacji. Z chwilą wydania przez sąd postanowienia o wpisie fundacji do KRS uzyskuje ona osobowość prawną. Sąd dokonuje wpisu fundacji do KRS po stwierdzeniu, że czynności prawne stanowiące podstawę wpisu zostały podjęte przez uprawnioną osobę lub organ i są ważne. Postanowienie o wpisaniu fundacji do KRS sąd wydaje ponadto po stwierdzeniu, że cel i statut fundacji są zgodne z przepisami prawa. Wniosek o rejestrację fundacji do KRS składa się na urzędowym formularzu (KRS-W20) wraz z załącznikami, oraz wymaganymi dokumentami, m.in. oświadczeniem o ustanowieniu fundacji i statutem (w trzech egzemplarzach).

REKLAMA

Zobacz serwis: Postępowanie rejestrowe

Dokumenty do KRS powinny być złożone w oryginałach albo poświadczonych urzędowo odpisach. Natomiast druki formularza wniosku i załączników dostępne są w sądzie lub na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. 

REKLAMA

Wniosek o wpis do KRS należy złożyć nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, czyli od momentu podpisania oświadczenia o powołaniu fundacji. Złożenie wniosku rozpoczyna etap postępowania rejestrowego, w trakcie którego sąd rozpoznaje złożony wniosek nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia.

Jeżeli nie ma przeszkód, wpis następuje na podstawie postanowienia sądu niezwłocznie po jego wydaniu i polega na wprowadzeniu do systemu informatycznego danych zawartych w tym postanowieniu. Wpis uważa się za dokonany z chwilą zamieszczenia danych w KRS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Numer REGON oraz NIP

Każda fundacja, bez względu na to czy prowadzi działalność gospodarczą, czy nie, musi posiadać numer REGON i NIP. Fundacje, które jednocześnie z wpisem do rejestru fundacji KRS, rejestrują działalność gospodarczą (tj. składają wniosek o wpis również do rejestru przedsiębiorców KRS), korzystają z zasady „jednego okienka”, która oznacza, że łącznie z wnioskiem o wpis składają wniosek o nadanie numeru NIP i numeru REGON. Natomiast, fundacje, które razem z wnioskiem o wpis w KRS, nie rejestrują działalności gospodarczej, składają wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej. W ten sposób Fundacja otrzyma numer REGON, który będzie zobowiązana zgłosić (w formie wniosku) do KRS. Fundacja powinna również uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) we właściwym ze względu na siedzibę fundacji urzędzie skarbowym, a także otworzyć odrębny rachunek bankowy, które będzie wykorzystywany do celów prowadzonej przez fundację działalności.

Organizacja pożytku publicznego

Na zakończenie warto także wspomnieć o tym, że o status organizacji pożytku publicznego mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, w tym także fundacje, które spełniają warunki określone w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z poźn. zm.). Status organizacji pożytku publicznego uzyskuje organizacja spełniająca określone wymogi, z chwilą wpisania właściwej informacji do KRS. Organem, który decyduje o nadaniu statusu organizacji pożytku publicznego jest sąd rejestrowy.

Zobacz: Jak założyć fundację? - cz. 1

Podsumowanie

Podsumowując, wpisanie fundacji do KRS jest niezbędne do uzyskania przez nią osobowości prawnej oraz możliwości rozpoczęcia działalności. Jak zostało wskazane w niniejszej publikacji, aby dokonać powyższego wpisu należy wypełnić i złożyć do KRS odpowiednie formularze wraz z wymaganymi załącznikami.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w rachunkach za wodę. Powyżej 3 metra sześciennego będzie drożej

Ministerstwo infrastruktury pracuje nad nowelizacją ustawy o zaopatrzeniu w wodę, które zakładający m.in. przywrócenie samorządom kompetencji ustalania opłat za wodę. Z propozycji zmian wynika, że pierwszy metr sześcienny miałby kosztować 1 zł, drugi i trzeci były trochę droższe, a czwarty i kolejne miały jeszcze wyższą cenę.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego od 1 listopada 2024 r.

Wśród świadczeń rodzinnych znajduje się także świadczenie rodzicielskie. Wysokość tego świadczenia podlega weryfikacji co trzy lata. W Dzienniku Ustaw pojawiło się stosowne rozporządzenie Rady Ministrów określające jego wysokość.

Świadczenie honorowe zostanie uregulowane w ustawie. Jaka będzie wysokość świadczenia? Czy będzie waloryzowane?

Obecnie w Polsce niespełna 3 tys. pobiera świadczenie honorowe, choć osób uprawnionych jest więcej. Świadczenie to zostanie uregulowane w ustawie. Wysokość świadczenia honorowego wyniesie 6246,13 zł brutto miesięcznie. Ma też corocznie podlegać waloryzacji.

Dla kogo wyższa emerytura po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.? Adwokat radzi jak napisać pismo do ZUS, odwołać się do sądu lub wznowić postępowanie

Dla kogo wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. będzie oznaczał wyższą emeryturę i wyrównanie? Ale na pewno ZUS z urzędu tego sam nie zrobi. Adwokat Konrad Giedrojć wyjaśnia co zrobić, by w praktyce wykorzystać ten wyrok. Jaki wniosek sformułować do ZUS-u, jak odwołać się do sądu i na jakie argumenty ZUS trzeba się przygotować.

REKLAMA

Ustawa o rencie wdowiej opublikowana w Dzienniku Ustaw. Kiedy wejdzie w życie, kiedy pierwsze wypłaty? Dla kogo?

W dniu 16 sierpnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa wprowadzająca rentę wdowią., czyli nowelizacja z 26 lipca 2024 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. rentę wdowią. Renta wdowia, to będzie na początku (od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.) dodatkowo wypłacane wdowie, lub wdowcowi 15% świadczenia emerytalno-rentowego po zmarłym małżonku. Albo 15% własnego świadczenia jeżeli wdowa, lub wdowiec przejmie świadczenie zmarłego małżonka jako swoje główne, comiesięczne świadczenie (emeryturę albo rentę). Jest też limit: suma obu świadczeń nie może być wyższa niż trzykrotność minimalnej emerytury. Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od 1 stycznia 2025 r. Jakie warunki trzeba będzie spełnić, by móc otrzymać to świadczenie?

Jak długo musi trwać małżeństwo, żeby ZUS przyznał rentę wdowią? Sprawdź, kto będzie mógł liczyć na pieniądze po zmarłym małżonku

Jak długo musi trwać małżeństwo, żeby ZUS przyznał rentę wdowią? Sprawdź, kto będzie mógł liczyć na pieniądze po zmarłym małżonku. Przyznane owdowiałym seniorom świadczenie nie jest dożywotnie i mogą stracić do niego prawo.

Prawie 3,4 mln przyznanych świadczeń na wyprawki szkolne. Wnioski o dodatkowe 300 zł można składać do 30 listopada

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że do tej pory w ramach programu "Dobry Start" przyznał blisko 3,4 mln świadczeń. Zakład przeznaczył na ten cel 925 mln zł. Wnioski o 300 zł na wyprawkę szkolną można składać do 30 listopada. 

Zasiłki rodzinne od 1 listopada 2024 r. Nowe rozporządzenie w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie, które dotyczy kwot świadczeń rodzinnych i kryteriów dochodowych, obowiązujących od 1 listopada 2024 r. Chodzi m.in. o zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny czy tzw. becikowe.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: nie dla każdej wdowy i wdowca. Jest kilka warunków i limit kwotowy

1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie nowelizacja z 26 lipca 2024 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. rentę wdowią. Nowelizacja ta jest już podpisana przez Prezydenta RP a 16 sierpnia 2024 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Renta wdowia, to będzie na początku (od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.) dodatkowo wypłacane wdowie, lub wdowcowi 15% świadczenia emerytalno-rentowego po zmarłym małżonku. Albo 15% własnego świadczenia jeżeli wdowa, lub wdowiec przejmie świadczenie zmarłego małżonka jako swoje główne, comiesięczne świadczenie (emeryturę albo rentę). Jest też limit: suma obu świadczeń nie może być wyższa niż trzykrotność minimalnej emerytury. Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od 1 stycznia 2025 r. Jakie warunki trzeba będzie spełnić, by móc otrzymać to świadczenie?

Czy jest dopuszczalne użyczenie nieruchomości przez jednego współwłaściciela?

Oddanie użyczającemu rzeczy, najczęściej nieruchomości do korzystania osobie trzeciej w sytuacji, gdy użyczający jest wyłącznym właścicielem nieruchomości, nie budzi większych wątpliwości. Inaczej wygląda jednak wyrażenie zgody na korzystanie z nieruchomości jedynie przez jednego lub część współwłaścicieli.

REKLAMA