Brexit - koniec okresu przejściowego a klienci banków
REKLAMA
REKLAMA
Brexit - koniec okresu przejściowego
Od 1 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przestało być państwem członkowskim Unii Europejskiej. Jednocześnie z dniem 31 grudnia 2020 r. wygasa okres przejściowy, łączący dotychczas Wielką Brytanię z systemem prawnym UE. Klienci banków mogą spodziewać się kilku zmian.
REKLAMA
Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki (PDF)
Wielka Brytania państwem trzecim - co to oznacza?
Od 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania będzie dla UE państwem trzecim, nie będzie również częścią Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Oznacza to, że podmioty z siedzibą w Wielkiej Brytanii oraz obywatele Wielkiej Brytanii stracą dostęp do rynku wewnętrznego UE na dotychczasowych zasadach, w tym możliwość korzystania ze swobody przepływu towarów, usług, kapitału i osób wewnątrz UE. Obywatele UE oraz podmioty z siedzibą w UE stracą analogicznie dostęp na dotychczasowych zasadach do rynku brytyjskiego.
Umowa dwustronna?
Niewykluczone, że wkrótce zawarta zostanie nowa umowa regulująca dwustronne stosunki Wielkiej Brytanii i UE. Niemniej konsekwencją wyjścia Wielkiej Brytanii z UE i EOG oraz zakończenie okresu przejściowego, będą pewne zmiany w korzystaniu z usług bankowych, które ze względu na swój transgraniczny charakter mogłyby być powiązane z Wielką Brytanią.
Usługi płatnicze - zmiany
REKLAMA
W obszarze usług płatniczych, można się spodziewać zmiany stawek opłat z tytułu realizacji płatności zagranicznych do Wielkiej Brytanii. Kraj ten nadal jednak uznawany będzie za część geograficznego obszaru SEPA, a więc klienci banków z Polski będą mogli realizować przelewy w ramach Jednolitego Obszaru Płatności w Euro.
Od 1 stycznia dostawcy usług płatniczych będą musieli przedstawiać bardziej szczegółowe informacje o zleceniodawcach i odbiorcach przelewów wykonywanych pomiędzy UE a Wielką Brytanią. W związku z tym można się spodziewać, że klienci będą proszeni o przedstawienie takich danych.
W wyniku Brexitu może również dojść do zmian w zakresie uwierzytelniania transakcji w handlu elektronicznym wykorzystujących karty płatnicze. W przypadku, gdy odbiorca płatności znajduje się na terenie Wielkiej Brytanii, klient będący płatnikiem może nie zostać objęty procedurą silnego uwierzytelnienia transakcji. W wyjątkowych sytuacjach, taka transakcja płatnicza możne nawet zostać odrzucona.
REKLAMA
Po 31 grudnia przestały również obowiązywać dotychczasowe zasady realizowania przelewów do Wielkiej Brytanii z podstawowych rachunków płatniczych, a także korzystanie z usług płatniczych (jak np. wypłaty gotówki, wykonywanie transakcji) przez posiadaczy podstawowych rachunków płatniczych.
Warto pamiętać, że Brexit nie wpływa na gwarancję depozytów w polskich bankach, niezależnie od obywatelstwa lub miejsca zamieszkania klienta (UE lub Wielka Brytania). Wszelkie depozyty, które znajdują się w polskich bankach, są objęte gwarancją Bankowego Funduszu gwarancyjnego do kwoty 100 000 EUR.
Wskaźniki referencyjne
Zgodnie z przepisami przejściowymi, zawartymi w art. 51 ust 5 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/1011, niezależnie od zakończenia okresu przejściowego w umowach finansowych i instrumentach finansowych będą mogły być stosowane wskaźniki referencyjne (jak np. LIBOR) opracowane przez podmioty z Wielkiej Brytanii, na zasadach określonych w treści ww. Rozporządzenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat