Polecenie zapłaty - definicja
Zgodnie z art. 3 p. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. 2011 nr 199 poz. 1175) polecenie zapłaty oznacza usługę płatniczą polegającą na obciążeniu określoną kwotą rachunku płatniczego płatnika na skutek transakcji płatniczej zainicjowanej przez odbiorcę, dokonywanej na podstawie zgody, której płatnik udzielił odbiorcy, dostawcy odbiorcy lub dostawcy płatnika.
W praktyce polecenie zapłaty (direct debit) dotyczy stosunków pomiędzy trzema podmiotami: bankiem, firmą świadczącą usługi (odbiorcą) oraz klientem (usługobiorcą zwanym płatnikiem).
Oznacza nasze (klienta) zezwolenie dla firmy, która dostarcza nam określonych usług (np. energii elektrycznej bądź Internetu) na pobieranie okresowych opłat z naszego konta bankowego.
Polecenie zapłaty a dostęp do środków
Przez cały czas jednak to my kontrolujemy dostęp do środków zgromadzonych na rachunku. Klientowi, który ma wątpliwości dotyczące zasadności pobrania środków z konta, przysługuje prawo ich zwrotu w pełnej wysokości. Mamy na to 56 dni od dnia pobrania pieniędzy (w przypadku firmy jest to tylko 5 dni). By tego dokonać wystarczy zatelefonować do obsługującego nas banku. Nie jest potrzebna zgoda samej firmy pobierającej opłatę. W przypadku zwykłego przelewu lub zlecenia stałego nie mamy takiej możliwości.
Polecenie zapłaty - cel
Celem polecenia zapłaty jest usprawnienie dokonywania powtarzających się płatności. Ich kwota ani częstotliwość nie ma znaczenia.
Polecenie zapłaty może dotyczyć regulowania płatności takich jak: abonament telefoniczny, opłata za usługi telekomunikacyjne, abonament telewizyjny, składka ubezpieczenia, rachunek za energię elektryczną, gaz, wodę, raty kredytów i pożyczek.
Podstawowym warunkiem dokonania rozliczeń w tej formie jest posiadanie rachunków bankowych przez obie strony transakcji (dostawcę i odbiorcę usług) w bankach, które zawarły porozumienie dotyczące takich płatności. Nie ma konieczności, by rachunki prowadzone były przez jeden bank.
Zobacz również: Zastrzeżenie karty płatniczej
Polecenie zapłaty - jak aktywować?
Etap pierwszy – kontakt z firmą, za której usługi chcemy zapłacić we wskazany sposób.
Etap drugi – udzielenie pisemnej zgody na opłacanie rachunków drogą polecenia zapłaty. Zgoda powinna zawierać: dane osobowe, numer rachunku bankowego płatnika, unikatowy numer odbiorcy (podawany przez odbiorcę, najczęściej nr NIP), nr IDP (Indywidualny Numer Płatnika) oraz podpis. Zgody udzielamy u usługodawcy lub w banku, którzy zazwyczaj dysponują odpowiednim drukiem (wzorem) zgody. Można ją wysłać także w formie elektronicznej.
Etap trzeci – kontrola otrzymywanych faktur. Dostawca usług będzie nam nadal dostarczał faktury za świadczone usługi. Jednak nie musimy już dbać o ich terminowe opłacenie. To bank będzie odpowiadał za ich uregulowanie. W ramach polecenia zapłaty na kliencie ciąży jedynie obowiązek zapewnienia odpowiednich środków na rachunku bankowym. Pojedyncza transakcja dokonywana we wskazany sposób nie jest ograniczona kwotowo.
W praktyce aktywacja usługi często ogranicza się do wypełnienia dostępnego na stronie internetowej usługodawcy formularza i przesłania go pocztą pod wskazany adres.
Opłacenie faktury poprzez polecenie zapłaty zazwyczaj odbywa się bezpłatnie. Banki są jednak uprawnione do pobierania opłat za usługi niestandardowe, np. odmowę transakcji czy jej odwołanie. Warto więc zapoznać się z cennikiem naszego banku.
Warto podkreślić, że poleceniem zapłaty możemy opłacić także rachunki osób trzecich, np. dzieci, nie będąc klientem firmy.
Polecamy serwis: Konsument i umowy
Polecenia zapłaty - jak odwołać?
Klientowi przysługuje prawo rezygnacji z usługi polecenia zapłaty. Może tego dokonać w dowolnym momencie i w dowolnej formie, np. poprzez kontakt telefoniczny z bankiem.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. 2011 nr 199 poz. 1175).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. 1997 nr 140 poz. 939).
Porozumienie międzybankowe w sprawie stosowania polecenia zapłaty z dnia 1 czerwca 1998 r.