Jak zastrzec dowód osobisty w banku?
REKLAMA
REKLAMA
Zagubienie dowodu osobistego może mieć bardzo przykre konsekwencje. Niezależnie od tego, czy został on nam skradziony, czy nie wiemy co się z nim stało i podejrzewamy, że gdzie go zgubiliśmy, należy podjąć kroki, które mogą nas ustrzec przed nieprzyjemnościami i kłopotami.
REKLAMA
O tym, że zastrzeżenie skradzionego dowodu osobistego w banku leży w naszym interesie wie niemal każdy. Nie wszyscy jednak mają świadomość, że można tego dokonać nie tylko w banku, w którym posiadamy konto. Część instytucji finansowych przyjęła na siebie zobowiązania do przyjmowania zgłoszeń zastrzegających ważność dokumentów tożsamości również od osób, które nie są klientami danego banku.
Nie tylko klienci powinni zastrzegać
Nie wszyscy zdają sobie sprawę również z tego, że zastrzeżenia zaginionych dokumentów tożsamości powinni dokonać nie tylko klienci banków. Wszak niebezpieczeństwo podszycia się pod daną osobę nie ogranicza się jedynie do osób, które w danym banku posiadają konto. Niebezpieczeństwo istnieje także w odniesieniu do osób, które nigdy nie miały kontaktów z bankiem.
Zobacz również serwis: Umowy finansowe
Posłużenie się skradzionym dowodem tożsamości w celu założenia konta i podjęcia pożyczki na cele konsumpcyjne.
Oprócz tego trzeba również pamiętać, iż dowodem potwierdzającym tożsamość jest nie tylko dowód osobisty. Z tego względu zaleca się zastrzeganie również innych takich dokumentów. Są to m.in. paszport, prawo jazdy, czy książeczka wojskowa.
Jak zastrzec dokument w banku?
Procedura dzięki której możemy zastrzec dokument potwierdzający naszą tożsamość nie jest skomplikowana. W tym celu powinniśmy udać się do oddziału banku, w którym prowadzone jest nasze konto. Jeżeli znajdujemy się w miejscu, w którym nie ma oddziału naszego banku, można udać się do placówki, która prowadzi system zgłoszeń dla wszystkich.
Banki, które przyjmują zastrzeżenia nie tylko od swoich klientów to m.in.: BZ WBK, Bank Pocztowy, Bank BPS, Bank BPH, Kredyt Bank, czy AIG Bank Polska.
W przypadku osób, które nie posiadają konta w banku, zgłoszenie powinno nastąpić właśnie w jednej z placówek, która dokonuje tej usługi nie tylko dla swoich klientów.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Samo powiadomienie polega na złożeniu wniosku o zastrzeżenie dokumentów. Na jego podstawie zgłosi nasze zgłoszenie do Centralnej Bazy Danych Systemu Dokumentów Zastrzeżonych.
Dokonując może zażądać wydania pisemnego potwierdzenia złożenia dyspozycji zastrzeżenia dokumentu.
Źródło: www.dokumentyzastrzezone.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat