Co do zasady ryzyko kradzieży pieniędzy z konta bankowego w wyniku nieautoryzowanej transakcji kartą, dokonanej przez złodzieja, w większym stopniu spada na bank. Do czasu zgłoszenia faktu utraty karty jej posiadacz odpowiada jedynie do wysokości 150 euro. Po zgłoszeniu to na banku spoczywa pełna odpowiedzialność oraz ryzyko strat finansowych związanych z użyciem takiej karty.
Od tego jednak istnieją zasadnicze wyjątki, wiążące się z zachowaniem się posiadacza. Bank nie będzie ponosił bowiem odpowiedzialności w przypadku, gdy utrata karty oraz późniejsza kradzież środków finansowych z konta, jest efektem braku należytej staranności ze strony posiadacza.
Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 posiadacz jest zobowiązany do przechowywania karty oraz ochrony kodu identyfikacyjnego w należy sposób. Niedopuszczalna jest zwłaszcza sytuacja, w której karta jest przechowywana wraz z kodem. Wtedy to należy się liczyć, że nasze straty nie zostaną wyrównane przez bank.
Zobacz również serwis: Umowy finansowe
Ważne jest również, by posiadacz karty pamiętał o nieudostępnianiu karty i kodu osobom nieuprawnionym, a w przypadku utraty lub zniszczenia karty niezwłocznie zgłosił ten fakt do banku.
Bank może uchylić się od odpowiedzialności, jeżeli będzie w stanie udowodnić, iż nie dokonaliśmy niezwłocznego zgłoszenia utraty karty, co spowodowało podjęcie środków finansowych z naszego konta.
Uważnie czytaj wyciągi
Bardzo istotnym obowiązkiem posiadacza jest również czuwanie nad zestawieniami operacji dokonywanych za pomocą karty płatniczej. Są one udostępnianie regularnie przez bank.
Wbrew pozorom nie są to jedynie wyciągi mające cel informacyjny. Mają one szczególne znaczenie z punktu widzenia nieautoryzowanych operacji finansowych. Dzięki nim banki mają możliwość uniknięcia odpowiedzialności.
Jak stanowi art. 27 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych posiadacz karty jest obowiązany zgłosić wydawcy niezgodności w zestawieniu operacji, a w szczególności wskazać kwestionowane operacje ujęte w zestawieniu oraz wszelkie inne błędy.
Posiadacz powinien dokonać w terminie oznaczony w treści umowy, który jednak nie może być krótszy niż 14 dni od daty otrzymania zestawienia.
Zobacz również: Czy sprzedawca może zniszczyć naszą kartę płatniczą