Polski system ochrony zdrowia gwarantuje każdemu ubezpieczonemu dostęp do bezpłatnych świadczeń medycznych, które są finansowane ze środków publicznych. Takie uprawnienia przysługują każdemu, kto posiada powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Są to osoby ubezpieczone (np. pracownicy) i członkowie ich rodzin, jak również emeryci i renciści, studenci, uczniowie.
Sam fakt bycia ubezpieczonym ni e jest wystarczający do otrzymania świadczeń zdrowotnych. Aby móc skorzystać z finansowanej publicznie służby zdrowia, trzeba najpierw przedstawić potwierdzenie prawa do takich świadczeń. To, jakie dokumenty należy przedstawić na potwierdzenie prawa do świadczeń zdrowotnych zależy od podstawy ubezpieczenia.
Zobacz serwis: Prawa pacjenta
Potwierdzenie prawa do świadczeń
Zgodnie z zasadami systemu ochrony zdrowia w przypadku pracowników (pracujących na podstawie umowy o pracę) ubezpieczenie przysługuje im, jak również członkom ich rodzin.
Pracownik powinien okazać aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, legitymację ubezpieczeniową uzupełnioną o aktualny wpis i pieczątkę pracodawcy. Ponadto można okazać druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego lub raport miesięczny ZUS RMUA z ostatniego miesiąca, który wydaje pracodawca.
Zobacz serwis: Praca
W przypadku członka rodziny ubezpieczonego konieczne będzie wskazanie dowodu opłacenia składki zdrowotnej przez osobę, która zgłosiła członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego. Dodatkowo konieczne będą kserokopie zgłoszenia. Jeżeli nastąpiło ono po 1 lipca 2008 r. to potrzebne będą druki RMUA oraz ZCNA. Jeżeli zgłoszenie do ubezpieczenia nastąpiło po wspomnianej dacie, to trzeba będzie okazać druk ZCZA. Należy również pamiętać, że pracownika do ubezpieczenia zgłasza pracodawca.
Dzieci poniżej 18. roku życia, które są obywatelami polskimi, mają zagwarantowane prawo do świadczeń. W takiej sytuacji wystarczy potwierdzenie obywatelstwa poprzez dowód osobisty rodzica.