REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontakt z ZUS. Jakie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami?

Iwona Kowalska-Matis
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS Województwa Dolnośląskiego
Kontakt z ZUS. Jakie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził rozwiązania, które umożliwiają kontakt z urzędem również klientom z niepełnosprawnościami. 

Co z barierami architektonicznymi?

Brak barier architektonicznych, nowoczesne, klimatyzowane sale obsługi klientów, pętle indukcyjne, oznakowanie w języku Braille’a oraz rozbudowany system obsługi elektronicznej to udogodnienia, które sprawiają, że ZUS jest jednym najnowocześniejszych urzędów w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Wejścia do sal obsługi pozbawione są barier architektonicznych. Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie, dzięki czemu osoby na wózkach nie mają najmniejszego problemu z dostaniem się do środka. Obiekty są monitorowane a przeszklenia oklejone po to żeby osoby niedowidzące mogły bezpiecznie poruszać na terenie ZUS.

- Wysoka, jakość naszych usług i dostępność sal obsługi klientów dla osób ze szczególnymi potrzebami w tym dla osób z niepełnosprawnościami – są naszym priorytetem, dlatego równolegle rozwijamy nowe technologie i cyfryzację usług oraz intensywnie modernizujemy nasze budynki i usuwamy istniejące bariery architektoniczne – mówi Mariusz jedynak wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. - Stawiamy mocno na rozwiązania online na cyfryzację urzędu i nowoczesne technologie, ale nie rezygnujemy z tradycyjnej obsługi naszych klientów i nie zapominamy o naszych pracownikach starając się maksymalnie poprawiać ich warunki pracy — dodaje.

- My już dawno postawiliśmy na wprowadzenie zmian, które umożliwiają kontakt z nami wszystkim naszym klientom, również tym z niepełnosprawnościami – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Przed naszymi budynkami wyznaczone są miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami a w budynkach drzwi otwierają się automatycznie – wyjaśnia. 

REKLAMA

Według rzeczniczki, standardem w ZUS są pętle indukcyjne, czyli system wspomagania słuchu osób niedosłyszących, który umożliwia odbiór czystego i wyraźnego dźwięku poprzez cewkę telefoniczną, w którą wyposażony jest niemal każdy aparat słuchowy. Osoby niedowidzące mają do dyspozycji tyflomapy oraz oznakowanie w języku Braille’a. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Od wielu lat w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych są eksperci posługujący się językiem migowym, którzy pomagają osobom niesłyszącym w załatwianiu swoich spraw. Osoby niesłyszące mogą samodzielnie załatwiać sprawy w ZUS bez konieczności wychodzenia z domu. Żeby umówić się na wideorozmowę w języku migowym PJM wystarczy mieć komputer z kamerą i mikrofonem lub smartfon – wyjaśnia Kowalska-Matis. 

E-wizyta, czyli wideorozmowa z ekspertem ZUS, nie jest nowością. ZUS uruchomił taką usługę już w październiku 2020 r. Kolejnym udogodnieniem było wprowadzenie możliwości porozmawiania w jej trakcie w języku migowym. 

Rzeczniczka zapewnia, że w każdej placówce ZUS zostały zbudowane specjalnie podjazdy dla osób niepełnosprawnych a szklane drzwi zostały dodatkowo oznaczone jaskrawymi kolorami. Wejścia do sali obsługi klientów, sale obsługi oraz węzły sanitarne są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Ustawione urządzenia takie jak na przykład meble, dzwonki, automaty kolejkowe umieszczone są na odpowiedniej wysokości, tak, aby osoby na wózkach mogły z nich korzystać. W budynkach Zakładu windy są na tyle duże, że mogą spokojnie korzystać osoby z niepełnosprawnościami. W oddziałach ZUS osoby niesłyszące korzystają z bezpłatnej pomocy wideo-tłumacza języka migowego a dla osób słabowidzących przygotowana jest specjalna kontrastowa wersja tekstowa, ułatwiająca im korzystanie ze strony internetowej Zakładu. 

- Nasi eksperci regularnie podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności związane z obsługą osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy też rodziców z wózkami – dodaje Kowalska-Matis.

Wrocławski Oddział ZUS w ostatnich latach angażował się w rozwój ułatwień dla klientów, które opierają się na komunikacji elektronicznej, co szczególnie ważne jest dla osób z niepełnosprawnościami czy wykluczonych komunikacyjnie. Wrocław jest na czele oddziałów ZUS w kraju pod względem liczby użytkowników Platformy Usług Elektronicznych. To za pośrednictwem PUE, bez wychodzenia z domu, można składać wnioski i uzyskiwać zaświadczenia.

- Złożenie elektronicznego wniosku o emeryturę jest naprawdę proste – zapewnia Iwona Kowalska-Matis. 

ZUS zapewnia dostępność cyfrową stron internetowych i aplikacji mobilnych oraz dostępność informacyjno-komunikacyjną. Osoby starsze i takie, które wymagają szczególnej opieki mogą skorzystać z e-wizyty w obecności członka rodziny, opiekuna faktycznego lub prawnego.  

Zdaniem rzeczniczki wiele instytucji państwowych wzoruje się na rozwiązaniach informatycznych wprowadzonych przez ZUS w celu przeniesienia możliwie dużej części obsługi klienta do Internetu.

Co można załatwić w ZUS przez Internet?

Z możliwości załatwiania swoich spraw przez Internet skorzystało do tej pory 325 tys. osób. Aby skorzystać z e-wizyty, nie trzeba instalować żadnych aplikacji – wystarczy mieć dostęp do Internetu i sprzęt wyposażony w kamerę i mikrofon, np. smartfon, tablet czy komputer. Przez Internet można zadać pytanie, złożyć wniosek czy sprawdzić stan swoich składek na koncie emerytalnym. Online można się także dowiedzieć czy ZUS przyznał rodzicom 500+ i kiedy będą wypłacane pieniądze.

Jak spotkać się z ekspertem ZUS?

Z ekspertem ZUS można się także spotkać online podczas wideowizyt. Wystarczy wejść na stronę https://www.zus.pl/e-wizyta i wybrać placówkę ZUS, do której klient należy lub tą, w której ma sprawę do załatwienia w przypadku rent lub emerytur z zagranicy.

W czasie rozmowy można np. ustalić warunki układu ratalnego, założyć indywidualne konto na platformie internetowej ZUS, zmienić numer bankowego konta, skorygować błędy lub po prostu dowiedzieć się na jakiem etapie jest załatwienie sprawy.

Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. 

Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie egzekucji alimentów na wniosek dłużnika

Dla wielu uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych stanowią one jedyne lub główne źródło utrzymania. Gwarancja skuteczności egzekucji takich świadczeń jest niezmiernie istotna dla zapewnienia najbardziej potrzebującym godnego bytowania. Z drugiej strony, egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest dla dłużnika (zobowiązanego do świadczeń alimentacyjnych) poważnym obciążeniem z uwagi na dokonywane w jej toku zajęcia. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku dłużnika dokonującego dobrowolnych wpłat możliwe jest zawieszenie takiego postępowania.

Sądy nie mogą uchylać wszystkich decyzji ZUS-u naruszających prawo. Konieczna zmiana art. 477¹⁴ § 2(1) kpc

W dniu 25 marca 2025 r. dr Katarzyna Kalata, radczyni prawna i założycielka Kancelarii Kalata specjalizująca się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych, złożyła formalny wniosek legislacyjny w ramach obywatelskiej inicjatywy Sprawdzamy.com. Przedmiotem wniosku jest nowelizacja art. 477¹⁴ § 21 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: kpc), która ma umożliwić sądom powszechnym uchylanie każdej decyzji ZUS wydanej z rażącym naruszeniem przepisów prawa – niezależnie od jej rodzaju oraz od tego, kto jest jej adresatem.

PIBP: Podwyższenie zasiłku pogrzebowego: jesteśmy zadowoleni

Robert Czyżak, prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów i opracowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy przewidującego podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4000 do 7000 złotych wyraża zadowolenie. I zwraca uwagę, że proponowana podwyżka wysokości tego zasiłku już teraz nie pozwala na pokrycie kosztów związanych z organizacją uroczystości pogrzebowych, więc każda decyzja władz, aby podwyższyć tę kwotę to krok we właściwym kierunku.

Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń? Rola świadczeń pozapłacowych

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła zmiany w ważnym świadczeniu: Od 1 stycznia 2026 r. zasiłek pogrzebowy w wysokości 7 tys. zł, a nie 4 tys. zł, choć MRPiPS przyznaje, że nawet ta kwota nie pokryje wszystkich kosztów pogrzebu

W dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To niewątpliwie zmiana w dobrym kierunku, choć samo MRPiPS przyznaje, że „nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem”.

Przedawnienie roszczeń pracowniczych. Czy choroba wstrzymuje bieg terminu przedawnienia?

Przedawnienie roszczenia nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. Zobowiązanie do świadczenia pozostaje nadal ważne pomimo upływu terminu przedawnienia - tyle tylko, że dłużnik może w razie wytoczenia sprawy sądowej podnieść zarzut przedawnienia i uchylić się w ten sposób od spełnienia świadczenia. Bieg przedawnienia wstrzymuje wystąpienie siły wyższej. Czy choroba pracownika jest taką siłą wyższą - wyjaśnia Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r.

Osoby z zespołem Downa będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe

Osoby z zespołem Downa i innymi rzadkimi chorobami będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe. Zapewnia im to m.in. prawo do: świadczenia pielęgnacyjnego, zasiłku pielęgnacyjnego i ulg podatkowych.

Będzie znaczna podwyżka zasiłku pogrzebowego. Od kiedy? Ile?

Niezmieniany od 14 lat zasiłek pogrzebowy będzie podwyższony.

REKLAMA

Pół miliona seniorów nie ma komu przekazać majątku: Co zrobić z dorobkiem życia? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie?

Pół miliona seniorów w Polsce nie ma spadkobierców, co oznacza, że ich majątek może trafić do gminy lub Skarbu Państwa. Jak temu zapobiec? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie to rozwiązania, które pozwalają samodzielnie zdecydować o losach dorobku życia. Sprawdź, jakie masz opcje.

Sąd: Przykład ponownego przeliczenia emerytury. Kapitał początkowy z 176.709,94 zł do 188.726,08 zł [Listy płac]

Przeliczyć na nowo emeryturę można po dostarczeniu nowych dowodów lub ujawnienie nowych okoliczności. ZUS potrafi zakwestionować nawet tak oczywisty dowód błędnego obliczania emerytury jak listy płac. W artykule przykład wygranego przez emeryta wyroku sądowego na podstawie dokumentów aż z okresu 1971-1974 r.

REKLAMA