Co się dzieje gdy dojdzie do wypadku przy pracy?
REKLAMA
REKLAMA
Zgłoszenie wypadku
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, jeżeli tylko stan zdrowia mu na to pozwala, powinien niezwłocznie poinformować o wypadku swojego przełożonego. Zgłoszenie wypadku powinno być dokonane w formie pisemnej.
REKLAMA
Zabezpieczenie miejsca wypadku
Gdy dojdzie do wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania, które wyeliminują lub ograniczą zagrożenie. Do działań mających na celu eliminację lub ograniczenie zagrożenia należy zabezpieczenie miejsca wypadku. Pracodawca zobowiązany jest zabezpieczyć miejsce wypadku w taki sposób, aby wykluczyć:
- wstęp osób niepowołanych na miejsce wypadku,
- uruchomieniem bez potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które zostały wstrzymane w związku z wypadkiem,
- dokonywanie zmian położenia maszyn, urządzeń technicznych i innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub mogą okazać się pomocne w ustaleniu jego okoliczności i przyczyny.
Zobacz również serwis: Ubezpieczenia społeczne
Zawiadomienie o wypadku
Pracodawca ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.
Zobacz również serwis: Opieka zdrowotna
Zespół powypadkowy
Pracodawca, który uzyskał informację o zaistniałym wypadku ma obowiązek powołać zespół powypadkowy, który zbada okoliczności i przyczyny wypadku oraz ustali, czy wypadek pozostaje w związku z pracą. Skład zespołu powypadkowego jest uzależniony od przyjętego u danego pracodawcy systemu realizacji zadań w zakresie BHP.
Obowiązki zespołu powypadkowego
Do obowiązków zespołu powypadkowego należą:
- przeprowadzenie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadanie warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
- jeśli jest to konieczne sporządzenie szkicu lub fotografii miejsca wypadku,
- wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego (jeśli pozwala na to stan jego zdrowia),
- zebranie informacji dotyczących wypadku od świadków wypadku,
- zasięgnięcie opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku,
- dokonanie prawnej kwalifikacji wypadku,
- określenie środków profilaktycznych oraz wniosków w szczególności wynikających z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek,
- sporządzenie w terminie nie późniejszym niż 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku protokołu powypadkowego (w przypadku osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy karty wypadku) oraz ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
Zobacz: Bezpłatna porada prawna
Protokół powypadkowy
Protokół powypadkowy powinien zostać sporządzony według wzoru określonego Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. z 2004 r. nr 227, poz. 2298). Zespół powypadkowy ma obowiązek przy sporządzaniu protokołu powypadkowego wykorzystać materiały zebrane przez organy prowadzące śledztwo lub dochodzenie jeżeli materiały te zostaną mu udostępnione.
Protokół powypadkowy sporządzany jest w niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręczany niezwłocznie pracodawcy w celu zatwierdzenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat