REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto powinien ubezpieczyć pojazd w leasingu?

Agata Kwaśniewska
Kto powinien ubezpieczyć pojazd w leasingu?/Fot. Shutterstock
Kto powinien ubezpieczyć pojazd w leasingu?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kto powinien ubezpieczyć samochód - firma leasingowa, leasingobiorca czy też bezpośrednio użytkownik samochodu? Na czyj rachunek taka umowa powinna zostać zawarta? Przy udzielaniu odpowiedzi na tak postawione pytania należy uwzględnić przede wszystkim to, czyje ryzyko ma być ubezpieczone.

Leasing to z każdym rokiem zyskująca na popularności forma zakupu środków wykorzystywanych w działalności gospodarczej, takich jak samochody, maszyny produkcyjne i inne urządzenia. Przez umowę leasingu operacyjnego podmiot dysponujący środkami finansowymi (finansujący) nabywa rzecz ruchomą po to, aby oddać ją do używania innej osobie przez czas określony w umowie. Korzystający z kolei zobowiązany jest w zamian do zapłaty finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenia pieniężnego, równego co najmniej cenie, za którą rzecz została przez finansującego nabyta.

REKLAMA

Polecamy: Leasing w firmie – zasady rozliczania w 2019 r. Poradnik Gazety Prawnej 2/2019 (PDF)

Przedmioty nabywane na zasadach leasingu bywają też często ubezpieczane przez firmy leasingowe, czy to poprzez oferowanie klientom wstąpienia do umowy ubezpieczenia grupowego, zawartej przez spółkę leasingową, czy poprzez samodzielne ubezpieczanie przedmiotu leasingu przez leasingodawcę. Zdarza się jednak także, że to leasingobiorcy sami zawierają z zakładami ubezpieczeń indywidualne umowy ubezpieczenia. Często spotykanym rozwiązaniem jest wykorzystywanie w tym celu modelu umowy generalnej, w ramach której leasingodawca negocjuje warunki ubezpieczenia finansowanych przez siebie pojazdów. Niezależnie jednak od modelu, w którym zawierane są umowy ubezpieczenia, pytanie o rolę, jaką powinny odegrać poszczególne podmioty w ramach stosunku ubezpieczenia, pozostaje aktualne.

REKLAMA

Przepisy prawa nie precyzują, kto tak naprawdę powinien zawrzeć umowę ubezpieczenia, czyli jaki podmiot powinien pełnić rolę ubezpieczającego w ramach stosunku ubezpieczeniowego, ani też na czyj rachunek taka umowa powinna zostać zawarta – a zatem kto powinien posiadać status ubezpieczonego w ramach stosunku ubezpieczeniowego.

REKLAMA

Niewątpliwie jednym z najpopularniejszych przedmiotów nabywanych na podstawie umowy leasingu są samochody osobowe. W przypadku zatem pojazdów nabywanych właśnie w tej formie, warto zastanowić się, kto powinien samochód ubezpieczyć – firma leasingowa, leasingobiorca (który nie zawsze jest osobiście użytkownikiem pojazdu) czy też bezpośrednio użytkownik samochodu? Warto także zastanowić się, na czyj rachunek taka umowa powinna zostać zawarta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy udzielaniu odpowiedzi na tak postawione pytania należy uwzględnić przede wszystkim to, czyje ryzyko ma być ubezpieczone. Celem umowy ubezpieczenia jest bowiem udzielenie ochrony na wypadek zajścia ryzyka określonego umowie. Takie ryzyko może polegać m.in. na mechanicznym uszkodzeniu rzeczy (np. uszkodzenie karoserii samochodu) lub na konieczności poniesienia odpowiedzialności cywilnej za szkodę wyrządzoną innej osobie (np. odpowiedzialność cywilna posiadacza pojazdu mechanicznego za szkody wyrządzone użytkownikowi innego pojazdu w związku z poruszaniem się samochodem po ulicy, ale też np. w związku z postojem pojazdu). W przypadku zniszczenia rzeczy należy zastanowić się, kto poniesie bezpośrednio stratę. Jako że samochód w leasingu wciąż stanowi majątek finansującego, to on, jako właściciel rzeczy, powinien być podmiotem, którego ryzyko jest chronione na podstawie umowy ubezpieczenia. W przypadku natomiast wspomnianej wyżej odpowiedzialności cywilnej, ryzyko zajścia wypadku ubezpieczeniowego ponosi posiadacz pojazdu mechanicznego. To osoba kierująca pojazdem (użytkownik pojazdu) będzie ponosił ujemne konsekwencje konieczności wypłaty odszkodowania poszkodowanemu w wypadku samochodowym, a zatem to jej ryzyko jest przedmiotem ochrony w umowie ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Mając na uwadze wskazane powyżej uwagi dotyczące ubezpieczenia OC, powinno ono zatem być zawierane albo przez korzystającego (w formie indywidualnej umowy ubezpieczenia), albo na jego rachunek (np. poprzez przystąpienie korzystającego do grupowej umowy ubezpieczenia). Jak w takim razie zakwalifikować umowy ubezpieczenia OC, w których ubezpieczonym jest firma leasingowa? Należy zastanowić się, czy zawieranie takich umów jest prawidłowe w świetle celów umowy ubezpieczenia. Podobne wątpliwości dotyczą umów NNW czy assistance, gdzie beneficjentem pomocy świadczonej w ramach ubezpieczenia jest osoba faktycznie wykorzystująca pojazd, a nie spółka, która jest jego właścicielem, lecz pojazdu nie używa.

Agata Kwaśniewska, aplikantka radcowska w Kancelarii CZUBLUN TRĘBICKI

Polecamy serwis: Ubezpieczenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

REKLAMA

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA

Prawie pół miliona emerytów dostaje ponad 7000 zł brutto. Minimalna emerytura (1780,96 zł brutto) nie jest najniższą emeryturą wypłacaną przez ZUS

ZUS informuje, że jest sporo emerytów, których świadczenia emerytalne przekraczają kilkanaście tysięcy złotych. Niektóre wypłaty sięgają nawet 20 czy 30 tys. zł. Najwyższa emerytura w kraju wynosi ok. 48,7 tys. zł brutto, podczas gdy najniższa to zaledwie 2 grosze. 

Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych

Opóźnienie lotu samolotem to nierzadkie zjawisko, dlatego warto wiedzieć, że wiążą się z nim określone prawa pasażera lotniczego – poczynając od bezpłatnego wyżywienia, poprzez zakwaterowanie w hotelu, a na odszkodowaniu i zwrocie kosztów biletów lotniczych skończywszy. Z danych przedstawionych agencji Newseria Biznes przez dyrektora generalny DelayFix, Dominika Lewandowskiego, wynika, że z powyższych praw korzysta tylko mniej niż połowa uprawnionych pasażerów, na czym przewoźnicy (w samej Polsce) oszczędzają ponad 300 mln zł rocznie. W całej Europie natomiast, pozostaje nieodebranych aż 5 mld zł rekompensat.

REKLAMA