Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?
REKLAMA
REKLAMA
Zgłoszenie także przez telefon
Z reguły postanowienia Ogólne Warunki Ubezpieczenia (o.w.u.) udzielają odpowiedzi na pytanie w jaki czasie oraz w jakiej formie ma być dokonane zgłoszenie szkody. Na chwilę obecną przeważająca część ubezpieczycieli preferuje formę telefonicznego zgłoszenia szkody.
REKLAMA
Wskazana preferencja nie niweczy znaczenia prawnego zgłoszenia dokonanego w innej formie, np. pisemnej lub za pośrednictwem wiadomości mailowej albo faksu. W zasadzie szkodę z ubezpieczenia mieszkania lub domu można zgłosić w placówce ubezpieczyciela najbliższej miejscu zamieszkania ubezpieczonego. Ubezpieczyciel nie ma prawa odsyłać konsumenta do innego oddziału firmy.
Zobacz serwis: Ubezpieczenie majątkowe
REKLAMA
Kwestia właściwej organizacyjnie jednostki do rozpatrywania roszczeń jest sprawą wewnętrzną ubezpieczyciela, a zatem problemy logistyczne nie powinny obarczać osoby występującej z roszczeniem. Zakład ubezpieczeń niezależnie od tego, do której jednostki wpłynęło zgłoszenie, powinien podjąć postępowanie likwidacyjne i w ramach struktury wewnętrznej przekazać zgłoszenie szkody do właściwej komórki likwidacyjnej.
Szkoda może być zgłoszona ubezpieczycielowi w rozmaity sposób: telefonicznie, pisemnie, mailowo. Szkodę można zgłosić także w dowolnej placówce ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel nie ma prawa odsyłać konsumenta do innego oddziału firmy.
Wypełnienie druku zgłoszenia szkody
Samo zgłoszenie szkody najczęściej polega na wypełnieniu przygotowanego przez ubezpieczyciela druku zgłoszenia szkody. Zgłoszenie szkody w innej formie nie będzie jednak skutkować brakiem skuteczności, istotna bowiem jest treść, a nie forma w jakiej złożono oświadczenie woli. Od pewnego czasu ubezpieczyciele preferują model telefonicznego zawiadomienia o szkodzie. Również złożenie zawiadomienia w tej formie jest skuteczne jednakże mimo tego, w dalszej części postępowania, ubezpieczyciel wymaga pisemnego zgłoszenia szkody.
Dla zgłoszenia szkody istotna jest treść a nie forma zgłoszenia. Zgłoszenie szkody bez wypełnienia specjalnego druku również będzie skuteczne.
Zobacz: Ekspert radzi - jakie działania podjąć po stwierdzeniu szkody?
Czas na zgłoszenie szkody
Natomiast czas zgłoszenia szkody jest określony w treści o.w.u. Termin na zgłoszenie szkody, w zależności od ubezpieczyciela i rodzaju o.w.u., zwykle wynosi od 3 – 7 dni od zaistnienia szkody.
REKLAMA
Brak powiadomienia ubezpieczyciela w określonym terminie może skutkować odpowiednim zmniejszeniem odszkodowania, jeżeli naruszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło ubezpieczycielowi ustalenie okoliczności i skutków wypadku – art. 818 § 3 Kodeksu cywilnego.
Powyższa sankcja, występuje standardowo w większości o.w.u. stosowanych przez ubezpieczycieli. W praktyce naruszenie ww. terminu nie powinno powodować oddalenia roszczenia lecz ewentualne zmniejszenie wysokości odszkodowania odpowiednio do zakresu niemożliwych do ustalenia następstw szkody.
Zobacz: Darmowe porady prawne
Niedotrzymanie terminu na zgłoszenie szkody nie oznacza, że ubezpieczyciel może zwolnić się od swojej odpowiedzialności. Może jednak wynikać z tego obniżenie świadczenia odszkodowawczego. Nastąpi to jednak tylko wtedy, gdy opóźnienie spowodowało powiększenie szkody.
Odpowiedź na pytanie przygotował st. specjalista w BRU Cezary Orłowski
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat