Likwidacja szkody powypadkowej w Niemczech w porównaniu z Polską
REKLAMA
REKLAMA
Naprawa samochodu do 130% wartości pojazdu przed wypadkiem
Trybunał Związkowy (Bundesgerichtshof, Az.: VI ZR 314/90) orzekł w swoim słynnym wyroku z dn. 15.10.1991r., że poszkodowany ma prawo do przeprowadzenia naprawy samochodu, jeżeli te koszta nie przekraczają 130% tzw. Wiederbeschaffungswert.
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest „ Wiederbeschaffungswert”? Przez pojęcie to rozumie się cenę, jaką poszkodowany musiałby zapłacić za podobny samochód, który uległ wypadkowi i którego naprawa nie jest już opłacalna. Problem ten powstaje przy szkodzie całkowitej (tzw. Totalschaden). Rzeczoznawca ustala wtedy wysokość kosztów nabycia podobnego samochodu i także tzw. Restwert, a więc wartość zniszczonego samochodu. Ubezpieczenia płaciły poszkodowanemu dotychczas przy szkodzie całkowitej Wiederbeschaffungswert po potrąceniu tzw. Restwert.
W rozpatrywanym przez Wyższy Sąd Krajowy przypadku (Oberlandesgericht München, Az.: 10 U 3258/08) rzeczoznawca określił koszta naprawy na 15812,18 EUR a koszta nabycia podobnego samochodu na 8890,00 EUR i koszta całkowicie uszkodzonego samochodu, a więc Restwert na 3300 EUR. Ubezpieczalnia zapłaciła poszkodowanemu 5500,00 EUR. Poszkodowany domagał się zapłacenia dalszego odszkodowania w wys. ponad 6000,00. Sąd zasądził powództwo i stwierdził, że poszkodowany ma w tym wypadku prawo do zwrotu kosztów naprawy do wys. 130% Wiederbeschaffungswert, jeżeli samochód został fachowo naprawiony. Poszkodowany oddał samochód do naprawy i przy naprawie zostały użyte części używane, tak że rachunek wynosił tylko 11526,89 EUR, a więc nie więcej jak 130% Wiederbeschaffungswert.
Zobacz również: Likwidacja szkód powypadkowych w Niemczech
Odszkodowanie za nieużywanie samochodu
Poszkodowany ma prawo po wypadku na czas potrzebny do naprawy uszkodzonego samochodu albo – przy szkodzie całkowitej – do nabycia nowego samochodu wynająć pojazd zastępczy albo domagać się zapłacenia odszkodowania za nieużywanie samochodu. Corocznie opublikowana jest tabela, która określa wysokość odszkodowania za nieużywanie samochodu. Dzienna stawka zależy od marki, typu samochodu itd. Jeżeli sprawa odpowiedzialności cywilnej za wypadek nie jest ustalona, to zaleca się niewynajmowanie pojazdu zastępczego, którego kosztami co najmniej częściowo może być obciążony poszkodowany w przypadku współwiny.
Czasokres regulacji szkód powypadkowych
REKLAMA
Po wypadku drogowym poszkodowany nie otrzymuje natychmiast odszkodowania od ubezpieczalni przeciwnika wypadku Na podstawie orzecznictwa sądowego ubezpieczalnia musi mieć pewien czas na opracowywanie szkody, który może wynosić od czterech do sześciu tygodni. Wyższy Sąd Krajowy (Oberlandesgericht Stuttgart, Az.: 3 W 15/10) orzekł, że dotyczy to też nawet bardzo prostych spraw, w których sprawa odpowiedzialności cywilnej i wysokość szkody nie są problematyczne. Poszkodowany może za tym po upływie tego terminu żądać odsetek za zwłokę. Także przedwczesne - a więc przed upływem powyższego terminu - złożenie pozwu do sądu związane jest ryzykiem ponoszenia kosztów całego procesu przez poszkodowanego. Nieco inaczej wygląda sprawa regulacji szkód przy wypadkach drogowych w innym kraju UE.
Np. obywatel niemiecki miał wypadek drogowy w Polsce. Każde państwo unijne ma centralny ośrodek informacyjny, który już na podstawie numerów rejestracyjnych przeciwnika wypadku udziela mu odpowiednich informacji o osobie i nazwie ubezpieczenia przeciwnika wypadku. Ubezpieczenia mają w każdym państwie członkowskim odpowiednie agentury (tzw. Schadenregulierungsbeauftragte), do których może się poszkodowany zwrócić. Ubezpieczenie mają obowiązek do bezzwłocznej regulacji szkód powypadkowych, najpóźniej jednak w ciągu trzech miesięcy.
Zobacz również serwis: Ubezpieczenia
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat