Audyt ubezpieczeniowy pozwala zminimalizować ryzyko szkód
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest audyt ubezpieczeniowy?
Audyt ubezpieczeniowy, tzw. survey, który ma miejsce przed przedstawieniem oferty ubezpieczenia, obejmuje wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi w firmie. Włącznie z oceną systemu komunikacji pomiędzy pracownikami w razie nieprzewidzianych zdarzeń. Im więcej informacji przedsiębiorca udostępni, tym większa szansa, że ubezpieczenie zapewni skuteczne wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Celem audytu jest bowiem znalezienie wszystkich słabych punktów działalności i zabezpieczeń stosowanych przez przedsiębiorcę. Na podstawie przeprowadzonej analizy ubezpieczyciel lub pośrednik ubezpieczeniowy, który jest zaangażowany w stworzenie programu ochrony dla firmy, wydaje konkretne zalecenia i uwagi do systemu bezpieczeństwa. Brak ich uwzględnienia może skutkować odmową podpisania umowy ubezpieczenia lub znacząco ograniczyć proponowany zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela za ewentualne szkody w wyniku nieprzewidzianych zdarzeń.
REKLAMA
Polecamy: RODO Jak przygotować się do kontroli
Jak wygląda analiza zagrożeń?
W procesie oceny uczestniczą zawsze eksperci o szerokim doświadczeniu w branży, w której działa przedsiębiorstwo. Posiadają oni wiedzę i doświadczenia płynące z oceny ryzyka i szkód występujących w danej gałęzi gospodarki.
Zwykle wykonywana jest wizytacja firmy, podczas której inżynierowie oceny ryzyka zapoznają się z:
- procesami technologicznymi,
- maszynami i urządzeniami,
- systemami zabezpieczeń,
- dokumentacją techniczną.
Sprawdzają też zgodność procedur i narzędzi ze stanem wskazanym w dokumentacji. Niektórzy ubezpieczyciele proponują przeprowadzenie testów, np. audytów termowizyjnych, mających wykazać, w których miejscach istnieje największe ryzyko pożaru lub testów penetracyjnych sprawdzających, czy istnieją luki w infrastrukturze teleinformatycznej firmy, które mogłyby zostać wykorzystane do cyberataku.
Audyt może uchronić od szkody
REKLAMA
W wyniku analizy, zwłaszcza podczas audytu wykonywanego przed ubezpieczeniem inwestycji, może pojawić się zalecenie zmiany rozważanej technologii lub zastosowania określonego materiału. Eksperci EIB spotkali się na przykład z sytuacją, w której przedsiębiorca planujący uruchomienie nowych kotłów zamierzał zastosować do ich wykonania określony rodzaj stali. Ubezpieczyciel uczestniczący w tworzeniu programu ochrony dla inwestycji zwrócił uwagę, że choć stal ta spełnia wszelkie wymogi technologiczne, to z jego doświadczeń wynika, że ma tendencję do pękania po określonym czasie. W związku z tym przedsiębiorca zdecydował się zmienić rodzaj stali, z której miały być wykonane. Dzięki temu uniknął nie tylko dodatkowych kosztów, które wiązałyby się z wymianą kotłów, ale też zminimalizował ryzyko ewentualnego wypadku, gdyby pęknięcia nie zostały odpowiednio wcześnie wykryte.
Przedsiębiorcy wspólnie z ubezpieczycielem i brokerem mogą również przygotować plan ciągłości działania na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Mogą one dotyczyć zarówno dużych szkód, jak rozległe zniszczenia majątku i wiążący się z tym przestój w działalności, jak i konieczności wycofania produktów z rynku na skutek wykrytych wad.
Towarzystwa ubezpieczeń oferują także programy poprawy bezpieczeństwa w zarządzaniu flotą samochodową przedsiębiorstwa. Przykładowo, proponują udział kierowców w organizowanych przez nie szkoleniach.
Polecamy serwis: Ubezpieczenia
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat