REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kosztowny wyciek danych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Posiadanie cyberpolisy jest bardzo ważne, zwłaszcza jeżeli działa się w branży e-commerce./Fot. Shutterstock
Posiadanie cyberpolisy jest bardzo ważne, zwłaszcza jeżeli działa się w branży e-commerce./Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

UODO nałożyło na Morele.net prawie 3 mln zł kary za zeszłoroczny wyciek danych użytkowników serwisu. To najwyższa z dotychczasowo wyznaczonych sankcji po wejściu w życiu RODO. Sytuacja ta powinna przypomnieć przedsiębiorcom, jak ważne jest posiadanie cyberpolisy, zwłaszcza jeżeli działa się w branży e-commerce.

Kara nałożona przez UODO wynosi dokładnie 2 830 410 zł, czyli równowartość 660 tys. euro. Nie oceniając na tym etapie ani jej zasadności, ani kwestii wysokości, należy wskazać, iż jednym z istotnych aspektów poruszonych w decyzji jest kwestia niewystarczającego zabezpieczenia organizacyjnego i technicznego przechowywanych danych. Kwestia ta stanowi niejako podstawę nałożenia kary. Efektem rzekomych uchybień był powszechnie znany wyciek informacji o około 2,2 mln użytkownikach serwisu, przy czym oprócz danych logowania w serwisie i kontaktowych użytkowników mogły wśród nich znaleźć się też dane z formularzy ratalnych.

REKLAMA

Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja

Na atak narażeni są wszyscy

Sytuacja ta pokazuje, że nawet przedsiębiorstwa działające w sferze cyfrowej od wielu lat, mogą stać się ofiarą ataku hackerskiego. Można zaryzykować tezę, że ziszczenie się ryzyka ataku jest w zasadzie kwestią czasu i w pewnym stopniu może dotknąć każdego z nas. Przed prawnikami i branżą ubezpieczeniową stoi zatem niebagatelna kwestia określenia sposobu zabezpieczenia przed skutkami ryzyk określanych mianem zagrożeń cybernetycznych. Taką rolę pełni umowa ubezpieczenia. Zatem, o ile aspekty techniczne mają za zadanie zatrzymać i zminimalizować ryzyko incydentu, to polisa ma pomóc zmierzyć się ze skutkami, jeśli do incydentu już dojdzie. Pewnym jest, że posiadanie przez firmę ubezpieczenia od ryzyk cybernetycznych może okazać się nieocenionym wsparciem.

Polisa zapewnia środki na kampanię informacyjną i likwidację zagrożenia

Rzecz jasna nie zapobiegnie samemu atakowi. Jednakże środki, których wypłatę przewiduje polisa, mogą być przeznaczone na wiele działań minimalizujących skutki ataku. Przede wszystkim pozwalają one na przeprowadzenie dokładnego audytu bezpieczeństwa, także z udziałem ekspertów zewnętrznych, a następnie likwidację zagrożenia i szeroką rozumianą informatykę śledczą. Drugim istotnym obszarem wsparcia, które zapewnia ubezpieczenie, jest pokrycie kosztów akcji informacyjnej, np. masowej wysyłki poczty elektronicznej czy tradycyjnej lub uruchomienie call center. Jak wiadomo, jest to jeden z głównych obowiązków administratora w przypadkach naruszenia bezpieczeństwa danych. Z pomocą ubezpieczyciela można też przeprowadzić kampanię informacyjną w mediach masowego przekazu. Trzeba bowiem pamiętać, że w myśl przepisów prowadzone przez firmę działania muszą być skuteczne. Jest to bardzo istotne, ponieważ mogą ona wpłynąć na skalę strat w wyniku wycieku. Co więcej, jedna z wcześniejszych kar UODO została nałożona właśnie za niespełnienie obowiązku informacyjnego.

Wsparcie wizerunkowe

Wyciek danych prowadzi też zazwyczaj do kryzysu wizerunkowego firmy, która nimi zarządzała. Również zabezpieczenie na ten wypadek przewiduje umowa ubezpieczenia, ponieważ zapewnia wypłatę środków równoważących koszty zarządzania kryzysowego służącego odzyskaniu zaufania klientów. W przypadku zaś sklepu internetowego atak może prowadzić do utraty przychodów i braku możliwości sprzedaży przez pewien okres czasu. Można zatem rozmawiać o ubezpieczeniu zysku przedsiębiorstwa, który spada w przypadku cyber incydentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cyberpolisa zapewnia też wsparcie w postępowaniach administracyjnych

REKLAMA

Istotnym elementem ochrony, zwłaszcza w analogicznych przypadkach jak sprawa Morele.net, jest wsparcie w zakresie obrony w postępowaniach regulacyjnych i pokrycie jej kosztów. Rzecz jasna istnieje szereg różnych indywidualnych i szczegółowych obostrzeń w zakresie udzielanej ochrony ubezpieczeniowej. Po pierwsze, naruszenie musi mieć charakter nieumyślny. Niektóre towarzystwa ubezpieczeń zastrzegają także, że udzielą wsparcia tylko w przypadku, jeżeli będzie to pierwsze postępowanie wszczęte z tego tytułu. Wśród kosztów obrony, które może pokryć ubezpieczenie, znajdują się nakłady potrzebne na porady i reprezentację prawną, koszty postępowań sądowych oraz inne wydatki jak zatrudnienie niezależnych rzeczoznawców.

Polisa powinna też przewidywać wypłatę środków finansowych na pokrycie nałożonych kar administracyjnych. Wskazany zakres jest jednak często ograniczany do ustalonego limitu. Wszystko jest jednak kwestią właściwych i skutecznych negocjacji umowy ubezpieczenia.

Ile kosztuje cyberubezpieczenie?

Na cenę cyberpolisy składa się wiele elementów. Bezpośredni wpływ jednak mają wysokość sumy ubezpieczenia (kwoty, do jakiej odpowiada ubezpieczyciel), ocena ryzyka (stopień zabezpieczeń i wewnętrzne procedury ubezpieczonego) oraz wnioskowany zakres ubezpieczenia. Można jednak z dużym uproszczeniem powiedzieć, że koszt udzielenia ochrony do wysokości miliona złotych oscyluje w granicach 8 000 – 15000 zł dla prostych ryzyk. Skomplikowane w swej strukturze i wymagające podmioty wymagają indywidualnego podejścia i odrębnej kwotacji.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA