Tabela Frankfurcka pomocna przy określaniu wysokości odszkodowania od biura podróży
REKLAMA
REKLAMA
Odszkodowanie od biura podróży na podstawie Tabeli Frankfurckiej
Tabela frankfurcka jest dokumentem opracowanym na zlecenie Izby Cywilnej Sądy Krajowego w Niemczech. Nie jest w Polsce dokumentem powszechnie obowiązującym, ale coraz częściej jest stosowana przez Sądy jako pomoc przy ustalaniu wysokości odszkodowania w sporach konsumentów z biurami podróży.
REKLAMA
Polecamy: RODO Jak przygotować się do kontroli
Odpowiedzialność organizatora za wykonanie usług turystycznych
Warunki oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych reguluje ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
REKLAMA
Zgodnie z artykułem 48 ust. 1 ustawy, organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.
Jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową np. zakwaterowanie w innym hotelu, pokój o niższym standardzie, brak animacji, pokój o mniejszym metrażu, brak widoku na morze itd., to podróżny powinien niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej, zawiadomić o tym organizatora. Niezgodności powinny być usunięte przez organizatora. Jeżeli organizator turystyki nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków.
Ponadto podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.
Wysokość odszkodowania
REKLAMA
Dochodząc odszkodowania od biura podróży musimy wskazać jego wysokość. Jednak w jaki sposób oszacować wartość usługi, która została wykonana niezgodnie z umową? O ile jeśli w sytuacji, gdy podróżny został zakwaterowany w hotelu o niższym standardzie, podstawą wyliczenia odszkodowania mogło być porównanie cen w hotelach, to jak oszacować odszkodowanie za np. brak balkonu w pokoju, zakwaterowanie na innym piętrze, niedokładne sprzątanie czy hałas?
Właśnie w celu ujednolicenia zasad odpowiedzialności organizatorów usług turystycznych została opracowana Tabela Frankfurcka. Zawiera ona usługę, rodzaj wady i procentową wysokość odszkodowania jakie powinien otrzymać podróżny.
Składając reklamację i żądając odszkodowania należy wskazać konkretną kwotę. Najlepiej wyjaśnić na jakiej podstawie dokonaliśmy wyliczenia tej kwoty. Żądana kwota musi być zatem uzależniona od rodzaju i stopnia niezgodności oraz od czasu trwania niezgodności. Warto powołać się na konkretne zapisy z Tabeli Frankfurckiej.
Tabela Frankfurcka
Za niezgodności związane z noclegiem możemy żądać obniżenia ceny za np.:
- różnicę w odległości od plaży 5%-15% ceny,
- brak balkonu albo brak widoku na morze 5%-10% ceny,
- brak własnej łazienki 15%-25%,
- uszkodzenia w pokoju (pęknięcia, wilgoć itd.) 10%-50%,
- robactwo 10%-50%,
- hałas w dzień 5%-25%,
- hałas w nocy 10%-40%.
Jeśli mamy zastrzeżenia co do wyżywienia, które było gwarantowane umową to możemy żądać obniżenia ceny w przypadku np.:
- monotonnego jadłospisu 5% ceny,
- zepsutych (nienadających się do spożycia posiłków) 20%-30% ceny,
- braku posiłków – 50% ceny,
- samoobsługi zamiast kelnera 10%-15%,
- długiego czasu oczekiwania 5%-15%.
Jeżeli zgodnie z umową i ofertą mieliśmy zagwarantowane dodatkowe atrakcje czy udogodnienia to możemy żądać obniżenia ceny za np.
- brak basenu lub zabrudzony basenu 10%-20% ceny,
- zanieczyszczoną plażę 10%-20% ceny,
- brak leżaków czy parasoli przeciwsłonecznych 5%-10% ceny,
- brak plaży dla naturystów 10%-20% ceny,
- brak klubów, dyskotek, animatorów 5%-15% ceny,
- stratę czasu przez konieczną przeprowadzkę w tym samym hotelu ½ ceny podróży za jeden dzień a w przypadku przeprowadzki do innego hotelu – cena podróży za 1 dzień.
Należy pamiętać, że oprócz odszkodowania podróżny może domagać się wypłaty zadośćuczynienia. Zadośćuczynienie przysługuje za szkodę niemajątkową, czyli cierpienia fizyczne i psychiczne wynikające z niedogodności podczas imprezy turystycznej. Katalog sytuacji, które mogą powodować roszczenie o zadośćuczynienie jest otwarty i zależy od konkretnego przypadku. Są to wszelkie niedogodności, które powodują brak możliwości czerpania przyjemności z urlopu i zrelaksowania się.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat