Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na szkolenie, którego tematyka obejmuje ustalanie prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego.
Od lat pracuję jako haerowiec odpowiedzialny, między innymi, za rekrutację. W procesach naszej firmy dział HR pełni funkcję doradczą, natomiast ostateczne decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników podejmują bezpośredni przełożeni. Niestety, w niektórych zespołach mamy stosunkowo wysoką fluktuację, pomimo że pracownicy zatrudniani spełniają wszystkie wymagania merytoryczne, a nasza firma stara się zagwarantować dobre, rynkowe warunki pracy. Zastanawiam się, gdzie popełniamy błąd?
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o pracę miesiąc przed jego przystąpieniem do pracy. Czy informację o warunkach zatrudnienia trzeba przekazać mu w ciągu 7 dni od zawarcia umowy czy od przystąpienia do pracy? Czy jeżeli zmieniamy godziny pory nocnej, a w naszej firmie nie ma regulaminu pracy, to musimy zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia?
Zdarza się, że płatnik rozlicza w ZUS osobę łączącą pracę na etacie z dodatkową działalnością zarobkową. Rozliczenia takie sprawiają trudność, gdy pracownik przechodzi na urlop wychowawczy.
Stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników jest warunkiem rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Tradycyjne szkolenia są dla wielu firm zbyt kosztowne. Dlatego coraz popularniejszą alternatywą stają się szkolenia multimedialne.
Zasadą jest, że pracownicy wykonujący jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości powinni mieć wynagrodzenie ukształtowane na takim samym poziomie. Jednak, jak się okazuje, wysokość wynagrodzenia może być różnicowana w zależności od wielu czynników, np. efektywności pracy.
Jak można rozwiązać umowę o pracę, jakie mogą być przyczyny zwolnienia pracownika w trybie natychmiastowym, czy zawsze możliwe jest porozumienie stron i jak obliczyć okres wypowiedzenia umowy?
Rozmowa z Barbarą Fagan-Smith, założycielem i prezesem ROI Communication
Wraz ze wspólnikiem prowadzimy zakład usługowy – obecnie zatrudniamy 26 osób. ZUS wezwał nas do złożenia korekt raportów i deklaracji za 2007 r. Problem w tym, że w 2007 r. firma dopiero zaczynała działalność i zgłaszaliśmy w ZUS w sumie tylko 4 osoby, a zatrudnienie zaczęło rosnąć od 2008 r. W 2007 r. nie mieliśmy jeszcze obowiązku składania dokumentów w formie elektronicznej – składaliśmy po prostu wydruki z programu Płatnik w formie papierowej. Czy korekty należy złożyć w formie obecnie nas obowiązującej (przekaz elektroniczny) czy w formie papierowej, tak jak były złożone w 2007 r.?
Poza umową o pracę pracownik i pracodawca są uprawnieni do zawierania
innych umów, które – nie będąc częścią składową stosunku pracy –
kształtują wzajemne prawa i obowiązki stron. Takie dodatkowe umowy
nazywane są klauzulami autonomicznymi.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na szkolenie z zakresu bhp pracodawców z sektorów: budownictwa, ochrony zdrowia, transportu i przetwórstwa przemysłowego.
Zmienią się zasady ustalania prawa do świadczeń rodzinnych związanych z urodzeniem dziecka. Niezbędne będzie przedstawienie zaświadczenia o pozostawaniu pod opieką medyczną. Zmiany wejdą w życie od 1 stycznia 2012 r.
Kariera head huntera nie jest drogą usłaną różami, jednak zrekrutowany pracownik i zadowolenie pracodawcy rekompensuje cały poniesiony trud i jest największą motywacją do dalszego działania. Każdy head hunter ma własne metody i techniki poszukiwania odpowiednich kandydatów. Aby zrozumieć, jak pracuje, najpierw należy dowiedzieć się, kto kryje się za tym stanowiskiem.
Płatnicy składek, którzy nienależnie opłacili składki, mogą dochodzić zwrotu nadpłaty w ciągu 10 lat od dnia otrzymania zawiadomienia o nadpłacie z ZUS. ZUS musi zawiadomić płatnika składek o kwocie nadpłaty, jeżeli jej wysokość jest większa niż 8,80 zł.
Jesteśmy zakładem produkcji spożywczej. Wydajemy pracownikom odzież ochronną (fartuchy i czepki) raz na 4 miesiące (tyle trwa okres ich używalności i taki zapis znajduje się w naszym regulaminie pracy). Jednak niektórzy pracownicy odchodzą z pracy przed upływem tego okresu i część z nich nie zwraca otrzymanej odzieży. Czy możemy obciążyć te osoby kosztami odzieży? Jeżeli tak, to jak ustalić ich wysokość i jak wyegzekwować ich zwrot od byłych pracowników?
Czy możemy wprowadzić do regulaminu pracy obowiązek uzyskania pisemnej zgody pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji? Uzyskanie takiej zgody dawałoby pracownikowi prawo do zwolnień od pracy i urlopów szkoleniowych.
Miejsce pracy jest środowiskiem, w którym wszelkie konflikty stawiają
szczególne wymagania zarówno spierającym się osobom, jak i tym, które
muszą wmieszać się w konflikt, aby uzdrowić atmosferę w instytucji.
Na pracodawcy, jako stronie silniejszej stosunku pracy spoczywa szereg obowiązków związanych z ochroną zdrowia pracowników, a jednym z nich są obowiązkowe badania lekarskie.
Stosunek pracy nakłada na pracownika szereg specyficznych obowiązków. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wskazanym przez pracodawcę
Zgodnie z kodeksową definicji stosunku pracy – pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a ten z kolei do wypłaty pracownikowi adekwatnej wypłaty. Wykonywanie pracy na rzecz pracodawcy jest wobec tego obowiązkiem pracownika, ale i jego uprawnieniem.
Co raz częściej zdarza się tak, że jedna osoba podejmuje dodatkową pracę u innego pracodawcy albo też otrzymuje od dotychczasowego pracodawcy propozycję równoczesnej pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę, czy też pracy na umowę zlecenie. Powstaje pytanie czy takie rozwiązanie prawne jest dopuszczalne?
Polski ustawodawca stara się precyzować specyficzny rodzaj odpowiedzialności materialnej pracowników za mienie im powierzone. Niemniej jednak najwięcej kontrowersji budzi kwestia zasad odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną w mieniu, którym powinien był opiekować się pracownik oraz możliwości dochodzenia w związku z tym swoich praw przez pracodawców.
Na pracodawcy spoczywa wiele obowiązków, w tym m.in. obowiązek dostarczenia pracownikowi odzieży i obuwia roboczego.
Umowa zlecenia jest jedną z umów cywilnoprawnych, przez co nie mają w stosunku do niej zastosowania przepisy Kodeksu pracy. Takie uregulowanie sprawia, że wszystkie przepisy odnoszące się do stosunku pracy zawarte w kodeksie pracy nie mają zastosowania w powyższym przypadku, w tym także te odnoszące się do urlopów.
Zatrudniamy pracownika, który był na rencie z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Otrzymał ją w momencie zarejestrowania w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny. Nie otrzymał odprawy rentowej. W trakcie zatrudnienia w naszym zakładzie ze względu na pogorszenie stanu zdrowia przyznano mu rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Czy pracownikowi przysługuje odprawa rentowa?
W spółce zatrudniającej 623 osoby pracownikom wypłacany jest dodatek stażowy. Jest on określony w wewnętrznych przepisach o wynagradzaniu – zależy od stażu pracy w naszej firmie. Jego wypłata nie jest uzależniona od innych czynników – przysługuje również pracownikom, którzy przebywają na zwolnieniach lekarskich czy zasiłku macierzyńskim (nie wypłacamy go tylko pracownicom na urlopach wychowawczych oraz osobom na urlopie bezpłatnym). Czy w takiej sytuacji dodatek stażowy należy wliczać do podstawy wynagrodzenia chorobowego i zasiłku?
Internetowe sieci społeczne przyciągają setki milionów internautów na całym świecie, którzy używają ich do celów prywatnych i służbowych. Co tak naprawdę skłania ludzi do używania tych platform? Firmy rozumiejące cele, którymi kierują się użytkownicy, będą w stanie czerpać korzyści z istnienia tych platform.
Chcemy zatrudnić na umowę zlecenia osobę pobierającą rentę socjalną. Jakie składki będziemy płacić od tej umowy zlecenia? Ile może zarobić taka osoba, aby nie utracić prawa do renty?
Na czas nieobecności pracownicy z powodu urlopu macierzyńskiego i wychowawczego chcemy zatrudnić nowego pracownika na umowę o zastępstwo. Osoba ta ma krótszy staż pracy i mniejsze doświadczenie zawodowe niż nasza pracownica. Nie będzie też wykonywać dokładnie wszystkich obowiązków osoby zastępowanej. Czy w tej sytuacji warunki i rodzaj pracy w umowie na zastępstwo muszą być identyczne jak zastępowanego?
Chcemy przyznać pracownikom dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na pokrycie kosztów zakupu biletów na imprezy kulturalne. Pracownicy mieliby otrzymywać dofinansowanie na podstawie przedłożonej faktury wystawionej na siebie. Czy takie dofinansowanie z zfśs będzie zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 380 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pracodawca jest uprawniony i obowiązany do ustalenia zakładowego wykazu prac, które powinny być wykonywane co najmniej przez dwie osoby. Jakimi przesłankami powinien kierować się pracodawca, ustalając bądź aktualizując wykaz prac?
Co do zasady, samorządowych urzędników należy zatrudniać w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Ale stanowiska urzędnicze mogą być też obsadzane m.in. przez przeniesienie na nie osób już pracujących w samorządzie.
Firma zamierza zwolnić wszystkich pracowników. Pracownicy są zatrudnieni na podstawie umów terminowych. Dodatkowo, od kwietnia nie wypłaca wynagrodzeń ze względu na brak środków finansowych. Obecnie przygotowuje świadectwa pracy. W jaki sposób powinniśmy wypełnić odpowiednie punkty świadectwa pracy, jeżeli pracownicy przebywali na zwolnieniach chorobowych w kwietniu i w maju, i za czas niezdolności do pracy w tych miesiącach nie otrzymali wynagrodzenia chorobowego? Czy są to wciąż okresy nieskładkowe?
Pracownik został zatrudniony na 3-miesięczny okres próbny, ale nie radził sobie z powierzonymi obowiązkami i wręczyłem mu wypowiedzenie. Po upływie okresu wypowiedzenia pracownik zażądał wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystane dni wolne na poszukiwanie pracy. Czy w trakcie wypowiedzenia umowy zawartej na okres próbny pracownikowi przysługuje w ogóle zwolnienie na poszukiwanie pracy i czy w przypadku ich niewykorzystania muszę wypłacić mu ekwiwalent?
Kobiety prowadzące działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z abolicji w płaceniu składek ZUS.
Kieruję kilkuosobowym zespołem konsultantów. Niedawno w trakcie spotkania działu jeden z moich pracowników stwierdził, iż czuje, że zaczyna się wypalać zawodowo. Stwierdzenie to bardzo mnie poruszyło i zastanawiając się nad tym, co powiedział, doszłam do wniosku, że faktycznie coraz więcej słyszy się i mówi o wypaleniu zawodowym, jednak nie sądziłam, że i mojego zespołu to będzie dotyczyć. Czy jest to swoista moda, czy już rzeczywisty problem? Czy jako menedżerowie potrafimy w porę rozpoznać, czy to, co się dzieje wśród naszych pracowników, to już jest wypalenie zawodowe, czy tylko chwilowy spadek formy?
Jestem pracownikiem spółki X od 15 lat. Na początku 2011 r. zwróciłem się do działu kadr o udostępnienie mi moich akt osobowych. Dowiedziałem się, że w kadrach nie ma teczek, gdyż podobno są w firmie, która je prowadzi, i w związku z tym nie mogą być mi udostępnione. Czy akta nie powinny być przechowywane w siedzibie zakładu pracy?