REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

ZUS, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Jakie terminy upływają w ZUSie w trzecim kwartale?

Do 31 marca 2011 roku płatnicy składek zobowiązani są przekazać do ZUS zgłoszenie danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze (ZUS ZSWA) za 2010 r., za osoby wykonujące prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych.

Jak poprawić funkcjonowanie kancelarii prawniczej?

Polski wymiar sprawiedliwości boryka się z problemem stale rosnącej ilości papierowych dokumentów. Dotyczy to również kancelarii prawnych. Jak rozwiązać trudności związane z archiwizacją? Przeczytaj.

Kiedy przedsiębiorca nie rozliczy się wspólnie z małżonkiem?

Jedynie opodatkowanie skalą podatkową pozwala rozliczać się przedsiębiorcy wspólnie w zeznaniu rocznym małżonków. Podatek liniowy, ryczałt, karta podatkowa i podatek tonażowy wykluczają taką możliwość.

REKLAMA

Czym jest EORI- Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych?

Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych (EORI)jest częścią tworzonego w UE środowiska elektronicznego cła, które powstaje w ramach programu wirtualnego środowiska dla administracji celnych i handlu w UE. Sprawdź, do kogo skierowany jest program i jakie daje korzyści.

Czym jest ECICS – Europejski Spis Celny Substancji Chemicznych?

Europejski Spis Celny Substancji Chemicznych jest narzędziem informacji zarządzanym przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej, które m.in. pozwala ja jednoznaczną identyfikację substancji chemicznych. Baza coraz częściej stosowana jest oficjalnie przez organy celne, laboratoria celne i podmioty gospodarcze zajmujące się handlem wszystkich substancji chemicznych, w związku z czym jej zasięg stale się rozszerza. Dowiedz się, jakie korzyści daje ECISC i jakie substancje mogą zostać do niego wpisane.

Czym jest EBTI – Europejska Wiążąca Informacja Taryfowa?

W celu osiągnięcia efektywnego zarządzania procedurą wydawania wiążącej informacji taryfowej Komisja Europejska zadecydowała o utworzeniu systemu komputerowego, w którym gromadzone byłyby wszystkie informacje związane z WIT. Europejska Wiążąca Informacja Taryfowa skraca m.in. czas odprawy celnej. Sprawdź, jakie inne korzyści daje złożenie wniosku o wydanie WIT oraz jak i gdzie można to zrobić.

Balcerowicz - Rostowski: telewizyjna debata ws. OFE

Wydatki na OFE są najbardziej bezsensownymi wydatkami w budżecie - powiedział podczas debaty telewizyjnej na temat zmian w OFE minister finansów Jacek Rostowski. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza pieniądze w OFE budują ludzkie oszczędności.

REKLAMA

Czy osoba, która opłaciła składki na Fundusz Pracy z tytułu prowadzenia działalności w czasie urlopu wychowawczego, może uzyskać ich zwrot

Prowadziłam działalność gospodarczą w latach 2000–2008. Równocześnie pracowałam na etacie, ale w okresie od 2006 r. do 2007 r. przebywałam na urlopie wychowawczym. W tym czasie płaciłam składki z tytułu działalności. Przeczytałam komunikat ZUS, że osoby, które opłaciły składki na Fundusz Pracy za czas prowadzenia działalności podczas urlopu wychowawczego, mogą starać się o umorzenie tych składek. Jak złożyć taki wniosek i w jakim terminie?

Nowe zasady naliczania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych

Składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych zobowiązani są opłacać wszyscy pracodawcy zatrudniający pracowników przy wykonywaniu prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. W lutym 2011 r. radykalnej zmianie uległy wytyczne ZUS dotyczące ustalania okresu, z którego przychody będą stanowiły podstawę do oskładkowania.

Rejestracja osób niepełnosprawnych prowadzących działalność w PFRON - krok po kroku

Osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą, która wcześniej nie była zarejestrowana w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych rejestruje się w Wydziale Dofinansowań Rynku Pracy PFRON składając pierwszy wniosek o refundację składek na ubezpieczenia społeczne Wn-U-G. W jaki sposób powinna tego dokonać? Przeczytaj.

Podstawa wymiaru składek przy dobrowolnym ubezpieczeniu emerytalnym i rentowym

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób dobrowolnie podlegających ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż kwota minimalnego wynagrodzenia.

Usługi serwisowe a zmiana stawek - porada

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Do grona tych przepisów dołączyły regulacje dotyczące zmiany stawek. Zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa w momencie wykonania świadczenia. Ekspert radzi jakie stawki VAT stosować w praktycznych, złożonych przypadkach.

Waloryzacja świadczeń z ZUS od 1 marca 2011

Na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokona - od 1 marca 2011 r. waloryzacji emerytur i rent, podwyższenia świadczeń najniższych oraz dodatków do emerytur i rent.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Jak przebiega aukcja elektroniczna w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie opcjonalnym elementem postępowania. Jak przebiega? Przeczytaj.

Zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej - porada

Aukcję elektroniczną przeprowadza się po dokonaniu pełnej oceny ofert. Punktem wyjściowym dla aukcji są oferty pisemne złożone przez wykonawców. Do aukcji muszą zostać zaproszeni wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.

Czy aukcja elektroniczna powinna być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu?

Aukcja elektroniczna musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu. W przypadku gdy zostanie już przewidziana, zamawiający nie może odstąpić od jej przeprowadzenia. Czy zawsze?

Jak stosować podpis elektroniczny w przypadku aukcji elektronicznej?

Uczestnicząc w aukcji elektronicznej musisz pamiętać o składaniu postąpień w formie elektronicznej i zaopatrzeniu ich w podpis elektroniczny. Jakie wymogi są związane z jego stosowaniem?

Jakie są skutki niewznowienia działalności gospodarczej po upływie 24 miesięcy zawieszenia?

Czy przedsiębiorca, który nie zlikwidował działalności bądź nie wznowił działalności po upływie okresu 24 miesięcy na które taka działalność była zawieszona, powinien zostać wykreślony z ewidencji?

Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Sprawdzenie prawidłowości danych zawartych w imiennych raportach miesięcznych

Obowiązkiem płatnika składek jest sprawdzenie prawidłowości danych zawartych w przekazanych do ZUS imiennych raportach miesięcznych za rok 2010. Termin mija 30 kwietnia 2011 r.

Jakie są kryteria oceny oferty w aukcji elektronicznej?

Uczestnictwo w aukcji elektronicznej związane jest z konkurencją, która zmusza zainteresowanych do prześcigania się w ofertach. W celu wyłonienia najkorzystniejszej z nich zleceniodawca stosuje szereg wzorów, które mają rozstrzygnąć o wygranej. Dowiesz się więcej z poniższej porady.

Aukcja elektroniczna jako procedura przetargowa - porada

Aukcja elektroniczna to opcjonalny etap postępowania o udzielenie zamówienia. Umożliwia wnikliwą ocenę ofert wykonawców. Kiedy można ją zastosować i co ma na celu? Przeczytaj.

Czy nieoskładkowany przychód zmniejsza emeryturę?

ZUS ZSWA – zgłoszenie osób wykonujących "prace szczególne" tylko w 2009 roku

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty wskutek podwyżki VAT?

1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy zmieniające stawki podatku od towarów i usług (VAT). Wysokość podatku wzrosła. W związku z tymi zmianami wykonawcy zamówień publicznych mogą stracić duże pieniądze. Jakie uprawnienia przysługują w takiej sytuacji wykonawcy i zamawiającemu? Przeczytaj.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Polscy przedsiębiorcy mogą być kontrolowani przez ponad 40 podmiotów. Jednym z nich jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, określana skrótowo mianem sanepidu. Ekspert radzi kiedy może ona zbadać zgodność działania przedsiębiorcy z przepisami prawa.

Przekazanie formularza ZUS ZSWA - obowiązki płatników składek

Projekt zmian w OFE trafi do komisji finansów publicznych

Dzisiaj, 17 marca, Sejm skierował rządowy projekt zmian w OFE do komisji finansów publicznych. Projekt autorstwa PiS został odrzucony w pierwszym czytaniu.

Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

Taksówkarze zacierają ręce, a „przewoźnicy osób” wycierają pot z czoła. Od 7 kwietnia zaczną obowiązywać przepisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, które wprowadzają drakońskie kary dla osób zarobkowo przewożących pasażerów bez licencji taksówkowej.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców wobec konsumentów?

Prawo polskie a szczególnie ustawy tzw. konsumenckie nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków. W poniższym kompendium pokrótce przybliżyliśmy ten istotny dla przedsiębiorców temat.

Swoboda wyboru waluty w związku z konstrukcją nowej hipoteki

20 lutego 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. W ramach tej nowelizacji znacząco zmieniła się konstrukcja hipoteki, czyli ograniczonego prawa rzeczowego, zabezpieczającego wierzytelność. Jedną z cech nowej hipoteki jest możliwość dowolnego wyboru waluty, w której owa hipoteka zostanie ustanowiona.

Jak postępować w przypadku awarii systemów i błędów wykonawców w licytacji elektronicznej?

Ryzyko wystąpienia awarii systemu licytacji dotyczy zarówno urządzeń pozostających pod kontrolą wykonawców oraz infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu. Jakie zakłócenia mogą się pojawić? Jak sobie z nimi radzić?

Jak przebiega zakończenie licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający musi wskazać wykonawcę, a wybór najkorzystniejszej oferty jest zastąpiony rankingiem generowanym przez system licytacyjnym. Jakie jeszcze zasady rządzą zakończeniem licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Prowadzenie działalności gospodarczej jest możliwe w bardzo wielu dziedzinach. Obecne zasady rynku, a także ciągły rozwój nauki i techniki prowadzą do powstawania coraz to nowszych wynalazków. Przepisy zapewniają ochronę, zarówno samemu wynalazkowi, jak również osobie, która go stworzyła. Zasady udzielania patentów są określone w prawie własności przemysłowej.

Jak przebiega proces składania ofert w trybie licytacji elektronicznej?

Proces licytowania rozpoczyna się wraz z nadejściem terminu wskazanego w ogłoszeniu o licytacji (termin otwarcia). Od momentu jego zaistnienia nie obowiązuje zasada pisemności. Wnioski oraz oświadczenia mogą być przekazywane jedynie drogą elektroniczną.

Kiedy patent może wygasnąć lub zostać unieważniony?

Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może chcieć uzyskać ochronę na wynalazki lub inne wzory użytkowe, wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i projekty racjonalizatorskie. W ramach tej ochrony może starać się o uzyskanie patentu, czyli nabycie prawa wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy.

Czy można odwołać się do sądu od decyzji ZUS zawierającej interpretację przepisów

Decyzja interpretacyjna ZUS nie może być przedmiotem merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy przez Sąd Najwyższy (postanowienie Sądu Najwyższego z 4 lutego 2011 r., II UZP 1/11).

Obowiązki przedsiębiorcy związane z posiadanym rachunkiem bankowym - porada

Na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą i zawiadomienia o tym fakcie właściwego urzędu skarbowego.

Jak przygotować matrycę logiczną projektu z unijnym dofinansowaniem na innowacje?

Matryca logiczna jest jednym z narzędzi wykorzystywanych podczas pozyskiwania środków unijnych do przygotowania i wykonania projektu przedsięwzięcia. Wykorzystuje się ją w celu opisania, uzasadnienia i sprecyzowania przewidywanych wyników projektu oraz pokazania istniejących związków logicznych między nimi. Jak ją prawidłowo przygotować?

Jak opracować projekt przedsięwzięcia, dla którego chcemy uzyskać dotacje z UE?

Żeby przygotować odpowiedni projekt, trzeba mieć przemyślany pomysł na jego przedsięwzięcie. Sama koncepcja i chęć pozyskania środków unijnych nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu. Stąd pierwszym etapem procedury pozyskiwania środków unijnych jest opracowanie projektu przedsięwzięcia – dzięki temu przygotowany projekt będzie spójny z celami strategicznymi przedsiębiorstwa i jednocześnie spełni wymagania konieczne do uzyskania dofinansowania ze środków unijnych.

Kiedy wynalazek może zostać uznany za tajny?

W ramach prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może stworzyć wynalazek, czyli element techniki, nowy, posiadający poziom wynalazczy i nadający się do przemysłowego stosowania. Osiągnięcie takie może zostać przez twórcę opatentowane i spokojnie wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności. Istnieją jednak sytuacje, w których przedsiębiorca pomimo że odkrył wynalazek nie będzie mógł go wykorzystywać.

Przenoszenie hipoteki - porada

„Wędrowanie” hipoteki lub wierzytelności nią zabezpieczonych, czyli jak kształtuje się sytuacja ich przenoszenia po zmianach z 20 lutego 2011 roku - sprawdź w dalszej części porady.

O czym warto wiedzieć w przypadku wynalazku biotechnologicznego?

Prowadzenie działalności gospodarczej kojarzy się w dostawcami, kontrahentami oraz fakturami. Nie tylko to jednak składa się na prowadzenie owej działalności. Z jej prowadzeniem wiążą się również kwestie uzyskania praw ochronnych na powstałe w efekcie działalności wynalazki, czy wzory użytkowe.

Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej umożliwia aktywność przedsiębiorców w bardzo wielu dziedzinach. Istnieją jednak prawne ograniczenia i zasady, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać. Tak jest między innymi w przypadku prowadzenia działalności, do której wykorzystuje się prawnie chronione wynalazki, wzory użytkowe albo przemysłowe, czy tez układy scalone.

Patent na wynalazek – czym jest i w jaki sposób można go uzyskać?

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej pozwala na jej wykonywanie, co do zasady, bez ograniczeń. Możliwe są jedynie ograniczenia wynikające z przepisów prawnych, np. konieczność uzyskania koncesji na obrót paliwami. Oprócz tego istnieje szereg zasad dotyczących już samego funkcjonowania przedsiębiorcy w obrocie, co też może zostać uznane za swoiste ograniczenie. Jednym z nich jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem wynalazku, na który ma być udzielony patent. Warto zapoznać się z licznymi zasadami ich dotyczącymi.

Kiedy emeryt lub rencista może mieć zawieszone świadczenia?

Emeryt i rencista rozliczając swój przychód może zwrócić lub utracić część swojego świadczenia emerytalnego lub rentowego. Kiedy może mieć to miejsce?

REKLAMA