REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zdolność do czynności prawnych, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kantar: w kwietniu pogorszenie nastrojów konsumenckich

W kwietniu Kantar Consumer Index, czyli wskaźnik klimatu konsumenckiego spadł o 4,6 pkt. i wyniósł minus 33,9 pkt. Spadła również ocena sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, o 5,2 pkt. - do poziomu minus 27,9 pkt

Wakacyjne podróże - jak nie stracić pieniędzy?

Jak sprawdzić czy biuro podróży działa legalnie? Na co zwrócić uwagę w umowie? Turystyczny Fundusz Gwarancyjny przypomina jak nie stracić swoich pieniędzy.

Roaming w UE - nowe (przekształcone) unijne rozporządzenie roamingowe od 1 lipca 2022 r.

Urząd Komunikacji Elektronicznej informuje, że 13 kwietnia 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE tekst przekształconego rozporządzenia roamingowego - Rozporządzenie PE i Rady UE 2022/612 z dnia 06.04.2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii. Znowelizowane przepisy wchodzą w życie 1 lipca 2022 r.

Ekonomiści prognozują długotrwały spadek popytu na niektóre dobra konsumpcyjne. Wydatki na dobra trwałe mogą być odkładane

Czynniki ekonomiczne i polityczne – dwucyfrowa inflacja, wzrost stóp procentowych, wysokie ceny energii i niepewność związana z wojną w Ukrainie – powodują, że w nadchodzących miesiącach konsumenci będą raczej wstrzymywać się z zakupami dóbr trwałego użytku. To może oznaczać mniejszy popyt w takich segmentach jak meble, sprzęt RTV i AGD oraz odzież i obuwie. Podobnie może być na rynkach innych państw członkowskich UE. To zła wiadomość dla polskich firm z segmentu dóbr konsumenckich trwałego użytku, które mają na europejskim rynku silną pozycję i potencjalnie wiele do stracenia.

REKLAMA

Rozważny, zakupowy entuzjasta, cenocholik, ekocentryk, shopper z przymusu - jakim konsumentem jesteś?

Piąta już edycja badania „FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar” wykazała, że największą grupę aktywnych konsumentów wciąż stanowią osoby rozważne i pragmatyczne. Zależy im na jak najtańszym nabywaniu markowych produktów. Takie podejście reprezentuje co czwarty badany. W ciągu roku zmalał udział zakupowych entuzjastów. Odwiedzają oni sklepy dla rozrywki. Natomiast przybyło cenoholików, skupionych na wysokości wydatków. Minimalnie urosła grupa shopperów z przymusu, ograniczających zakupy do minimum. Jest też więcej ekocentrycznych konsumentów, poszukujących ekologicznych towarów. Z kolei ubyło świadomych koneserów, nieprzejmujących się cenami. Zmalał też udział shopperowych domatorów.

Wielkanoc: Konsumenci będą oszczędzać na zakupach. Ponad 80% liczy na promocje w dyskontach [BADANIE]

Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej, prawie co trzeci Polak zamierza zrobić przedświąteczne zakupy spożywcze dopiero tydzień przed Wielkanocą. Do tego wiadomo, że przeszło 9 na 10 rodaków planuje nabyć produkty w sklepach stacjonarnych. Najwięcej respondentów zapowiada, że wykona transakcje w dyskontach. Ponad czterech na pięciu ankietowanych chce kupić świąteczne towary w promocji. I co najważniejsze, przy tegorocznym wyborze konsumenci będą kierować się przede wszystkim ceną.

Kiedy bank neguje status konsumenta w sporze

Banki w sprawach frankowych często posługują się argumentacją mającą na celu zakwestionowanie statusu strony powodowej jako konsumenta i tym samym odmówienie jej ochrony z art. 3851 k.c. Taktyka ta stosowana jest zwłaszcza w przypadku osób prowadzących w dacie zawarcia umowy kredytu działalność gospodarczą, w szczególności zaś, gdy działalność została zarejestrowana na kredytowanej nieruchomości lub jest częściowo na niej wykonywana. Argumentację banków w powyższym zakresie, w świetle dotychczasowego orzecznictwa, należy uznać za niezasadną.

Jak pomóc zadłużonej bliskiej osobie?

W momencie, kiedy nie mamy do czynienia zaległościami na znaczne sumy, jest jeszcze szansa, że możemy realnie pomóc bliskiej osobie! Jak to zrobić?

REKLAMA

Czy konsument może wpisać dłużnika do BIG-u?

Udzielając pożyczki sąsiadowi, znajomemu, członkowi rodziny warto zabezpieczyć się umową. Dzięki niej niesolidnego dłużnika będziemy mogli wpisać do Biura Informacji Gospodarczej.

Programy lojalnościowe w 2022 roku - trendy

Programy lojalnościowe zmieniają się razem z całym otoczeniem gospodarczym. Niegdyś kojarzyły się z papierowymi katalogami ze stacji paliw, teraz o wiele częściej mają postać wszechstronnych aplikacji. Jakie trendy przybiorą na sile w 2022 roku? Dlaczego aplikacje mają przewagę nad kartami lojalościowymi?

Zmiany w kredytach konsumenckich w 2022 roku – obniżenie limitów kosztów pozaodsetkowych

Trwają równoległe prace nad rządowym i senatorskim projektem ustaw, mogących w znacznym stopniu zrewolucjonizować działalność firm pożyczkowych oraz pośredników kredytowych kredytu konsumenckiego, czyli sektora pożyczkowego). Obydwa projekty prawdopodobnie mocno ograniczą funkcjonowanie sektora pożyczkowego. Zmierzają przede wszystkim do obniżenia na stałe maksymalnej wysokości pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego - do poziomów niższych niż w okresie obowiązywania rozwiązań z tzw. tarczy antykryzysowej. Nakładają także nowe, często trudne do sprostania wymogi po stronie firm pożyczkowych. Jak prezentują się nowe założenia ustawodawcy i jak mogą wpłynąć na działalność pozabankowego sektora kredytu konsumenckiego w Polsce?

Jak sprawdzić czy ktoś mnie śledzi w sieci?

Kto nas śledzi i w jakim celu? Podpowiadamy jak uchronić się przed inwigilacją i w jaki sposób sprawdzić, czy jesteśmy podglądani.

Wyzysk – ważne zmiany jeszcze w 2022 r.

Modyfikację tzw. wyzysku zakładają przepisy, które wejdą w życie w połowie 2022 r. Na czym polegają zmiany?

Blisko 55% Polaków oszczędza na zakupach [BADANIE]

Już ponad połowa Polaków zamierza ciąć codzienne wydatki w sklepach. Wzrost rok do roku jest dwucyfrowy, a powodem są rosnące ceny.

Walentynki w 2022 r. a wydatki

Randki, kosztowne prezenty – wycieczki niespodzianki… Czy w korona-kryzysie mamy na nie pieniądze?

Walentynkowe porady dla konsumentów

14 lutego w święto zakochanych wiele osób zdecyduje się wręczyć prezent bliskiej osobie. Walentynkowe porady przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKIK.

Jak zabezpieczyć się przed rosnącą inflacją i stopami procentowymi?

Sytuacja ekonomiczna, rozwijająca się na przestrzeni kilku lat wywarła znaczny wpływ na nasze życie. Przez ostatnie miesiące pandemia, negatywnie wpływała na sytuację finansową wielu konsumentów. W tej chwili, kolejnym czynnikiem stresogennym jest rosnąca inflacja.

Konsumenci nie wierzą w spadek cen w sklepach [BADANIE]

Z sondażu UCE RESEARCH i Grupy BLIX wynika, iż ponad 66% aktywnych konsumentów uważa, że ceny w sklepach realnie nie zmniejszą się przez zapowiadaną obniżkę VAT-u na żywność.

NFT - na czym polega, prawo, przykłady

Czym jest NFT? Na jakie okoliczności natury prawnej trzeba zwrócić uwagę? Czy czeka nas rewolucja na rynku inwestycji alternatywnych?

Nowe zasady wyprzedaży – jakie zmiany w e-commerce (i nie tylko) wprowadzi dyrektywa Omnibus

W czasie sezonowych wyprzedaży nie raz słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedawców i celowym zawyżaniu cen w okresach poprzedzających obniżki, tak aby te wyglądały na szczególnie atrakcyjne. Tegoroczne zimowe wyprzedaże to jednak ostatnie, kiedy konsumenci mogą czuć się zagrożeni takimi nieuczciwymi praktykami. Na ich straży staje Omnibus, czyli unijna dyrektywa z 2019, do której zapisów do 28 maja 2022 muszą dostosować się kraje członkowskie UE. Wprowadza ona zmiany w prezentacji informacji o obniżce, ale także w innym kwestiach związanych z e-commerce.

Rękojmia i gwarancja konsumencka – zmiany w 2022 roku

Już wkrótce ulegną zmianie przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji konsumenckiej. Zawarte w Kodeksie Cywilnym przepisy dotyczące rękojmi za wady przestaną mieć zastosowanie do konsumentów w przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych. W tym zakresie zasady rękojmi przy sprzedaży konsumenckiej zostaną wprowadzone do ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej: „u.p.k.”). Projektowane przepisy zmieniają zakres uprawnień przysługujących konsumentom, ale nie wszystkie wprowadzane przez ustawodawcę zmiany będą dla nich korzystne.

Płatności bezgotówkowe od 1 stycznia 2022 r. – czy terminal płatniczy jest niezbędny?

Z początkiem 2022 roku weszły w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców, jednym z nich jest obowiązek zapewnienia klientom możliwości płatności przy użyciu instrumentu płatniczego. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie czy muszą posiadać terminal płatniczy do płatności bezgotówkowych.

Płatności gotówkowe i bezgotówkowe w 2022 roku - limity, zasady, obowiązki

Przepisy określają zasady i limity płatności między przedsiębiorcami (B2B) a także między przedsiębiorcami a konsumentami (B2C). Jakie limity i obowiązki w tym zakresie mają przedsiębiorcy? W 2022 roku nadal obowiązuje limit 15 tys. zł brutto dla płatności gotówkowych między przedsiębiorcami. Dopiero od 1 stycznia 2023 roku limit ten zmniejszy się do 8 tys. zł.

Wydatki sylwestrowe Polaków [BADANIE]

Niższe wydatki sylwestrowe i więcej chętnych do zabawy niż przed rokiem - to wyniki badania, które zostało wykonane na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Jakie prezenty można zwrócić?

Co robić, gdy prezent nie przypadł nam do gustu? Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK podpowiadają, co można zwrócić Mikołajowi.

Jak nie paść ofiarą phishingu?

Jak przebiega phishing? W jaki sposób można dochodzić swoich praw w banku, jeśli już padliśmy ofiarą hakerów?

Chwilówki – czy warto i na co uważać przy podpisaniu umowy?

Na co należy zwrócić uwagę przy podpisaniu umowy chwilówki? Jakie zagrożenia niesie ze sobą taka pożyczka?

Orange ukarany przez UOKiK - musi wypłacić rekompensatę za dodatkowo płatne usługi

Orange, jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, dopuścił się do działania na szkodę konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wskutek nieprawidłowości towarzyszących aktywacji płatnych usług i serwisów subskrypcyjnych.

Święta na kredyt - tradycja czy nierozważne podejście? [BADANIE]

Święta w tym roku niekoniecznie będą „odchudzone”. Z badania Intrum wynika, iż wielu konsumentów zorganizuje je na kredyt.

Ceny gazu w 2022 roku a zmiany w Prawie energetycznym

Ceny gazu w 2022 roku a zmiany w Prawie energetycznym. Zminimalizowanie podwyżek cen paliwa gazowego dla gospodarstw domowych, przy jednoczesnym zapewnieniu przedsiębiorstwom energetycznym możliwości odzyskania kosztów związanych z dostawami paliwa gazowego - zakłada podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustawy Prawo energetyczne.

Przedświąteczne zakupy - kiedy, ile pieniędzy

Przedświąteczne zakupy - kiedy Polacy ruszą do sklepów? Ile pieniędzy na nie przeznaczają? Na co zwracają uwagę, dokonując zakupu?

Inflacja czy lockdown - czego bardziej boją się konsumenci?

Inflacja czy kolejny lockdown - czego bardziej boją się polscy konsumenci? Jak długo kryzys będzie miał wpływ na nasze finanse? Jak zapewnić bezpieczeństwo finansowe?

Rosnącej inflacji obawia się większość konsumentów [RAPORT]

Z raportu Intrum ”European Consumer Payment Report 2021” wynika, iż 8 na 10 konsumentów w Polsce obawia się rosnącej inflacji.

Jak oznaczenie współpracy wpływa na zaufanie do influencera?

Konsumenci ufają influencerom oznaczającym współpracę z markami - wynika z badania LifeTube i IQS przeprowadzonego na platformie Omnisurv by IQS.

Zaległości branży e-commerce [BADANIE]

Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, iż zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł. Rosną jednak wolniej niż przed pandemią.

Tegoroczny Black Friday a nasze finanse

Dlaczego tegoroczny Black Friday może być szczególnie niebezpieczny dla naszych finansów? O jakich ważnych zasadach warto pamiętać podczas zakupów?

Ilu Polaków płaci abonament za dostęp do serwisów filmowych?

Z raportu Digital Consumer Trends 2021 wynika, iż rośnie popularność usług abonamentowego dostępu do streamingu materiałów wideo.

Black Friday a kryzys - czy kupujemy mniej? [BADANIE]

Jak wynika z nadchodzącego badania Intrum, „European Consumer Payment Report 2021”, zdecydowana większość europejskich konsumentów kieruje się podejściem sustainability podczas codziennych zakupów, co stwarza nowe wyzwania dla firm.

Czy konsumenci poznają szczegóły planowanych podwyżek cen energii?

Ministerstwo Klimatu chce, aby konsumenci poznali szczegóły planowanych podwyżek cen energii. Przygotowało projekt rozporządzenia.

Lepsza ochrona konsumentów

Zapewnienie konsumentom równie wysokiej ochrony w internecie jak przy tradycyjnej sprzedaży i dostarczenie im lepszych informacji to, według prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, najważniejsze działania w Polsce w ramach „Nowego programu na rzecz konsumentów” Komisji Europejskiej.

Black Friday i Cyber Monday - jak kupować mądrze?

Black Friday i Cyber Monday już za kilka dni. Na co zwrócić uwagę podczas zakupowego szaleństwa?

Na Black Friday czeka prawie 2/3 polskich konsumentów

Na okazje podczas Black Friday zamierza w tym roku polować 2/3 Polaków. O czym warto pamiętać podczas zakupów?

Jak zmienić sprzedawcę gazu?

Prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta. Urząd Regulacji Energetyki informuje, iż blisko 281 tys. odbiorców w Polsce kupuje gaz od wybranego przez siebie sprzedawcy.

Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Jak zmienić sprzedawcę prądu? Urząd Regulacji Energetyki podpowiada, by uważnie zapoznać się z umową i ofertą przedsiębiorcy.

Ile osób traci pieniądze na marnowaniu żywności? [BADANIE]

Ubyło osób, które deklarują, że tracą pieniądze z powodu marnowania żywności. Tak wynika z badania wykonanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor,

Badanie: Konsumenci coraz mocniej patrzą na ceny

Z badania pracowni Kantar wynika, iż konsumenci wciąż są przeważnie rozważni i pragmatyczni. Coraz mocniej jednak patrzą na ceny.

Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku

Rękojmia za wady towarów. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/771 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa ma głównie eliminować bariery prawne na rynku wewnętrznym Unii oraz wzmocnić ochronę konsumentów w odniesieniu do umów sprzedaży. Jej przepisy zostały utrzymane w ramach harmonizacji maksymalnej. Jest to istotne, ponieważ państwa członkowskie nie mają obecnie co do zasady swobody we wprowadzaniu surowszych lub łagodniejszych norm prawnych w celu zapewnienia innego poziomu ochrony konsumentów. Dyrektywa przewiduje m.in.: rozszerzenie ochrony przewidzianej w dyrektywie na podmioty ją nieobjęte lub ustanowienie dodatkowych środków prawnych pozwalających na podwyższenie ochrony konsumentów. Dyrektywa wprowadza szereg nowych rozwiązań, na które warto się przygotować.

Faktura bez NIP dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Faktura bez NIP. Praktyka pokazuje, że wielu podatników VAT nie wie, że ma obowiązek wystawić fakturę VAT na żądanie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów). Taka faktura nie musi zawierać numeru NIP, bo przecież osoby niebędące podatnikami VAT nie muszą mieć NIP. Ale takim osobom faktura za np. usługę hotelową, czy gastronomiczną jest potrzebna np. w celu udokumentowania wydatków dla potrzeb zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Okazuje się, że wielu sprzedawców nie zna tego obowiązku, ich systemy kas fiskalnych nie zawierają opcji wystawienia faktur dla osób fizycznych niemających NIP albo żądają numeru NIP, bo ich zdaniem nie można wystawić faktury bez NIP. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi udzielonej redakcji portalu infor.pl wyjaśnia jak być powinno. Co może zrobić klient (konsument), któremu odmówiono wystawienia faktury?

Bitcoin – wirtualna waluta

Bitcon jako wirtualna waluta wzbudza wiele pytań konsumentów. Na czym polega? Jakie ma wady i zalety? Co z legalnością i bezpieczeństwem?

Sztuczna inteligencja - UE pracuje nad nowymi przepisami

Sztuczna inteligencja to z jednej strony skok technologiczny, z drugiej zaś - zagrożenie. Przepisy, nad którymi pracuje UE mają prokonsumencki charakter.

REKLAMA