REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wypadek przy pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Protokoły powypadkowe trzeba przechowywać przez 10 lat

Od 3 lipca 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Konieczność wydania nowego rozporządzenia była spowodowania zmianą treści upoważnienia ustawowego zawartego w Kodeksie pracy.

Odszkodowanie za przedmioty zniszczone podczas wypadku przy pracy

Pracodawca odpowiada za przedmioty należące do jego pracownika, które uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu podczas wypadku przy pracy. Odpowiedzialność ta ma jednak ograniczony charakter.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za wypadek, jaki zdarzy się telepracownikowi w drodze do pracy lub z pracy. Wynika to stąd, że telepracownik nie odbywa takiej podróży. Jednak inaczej będzie wtedy, gdy telepracownik wykonuje zawodowe obowiązki nie w domu, lecz w innym miejscu uzgodnionym z przełożonym.

Wysokość odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy

Wysokość jednorazowego odszkodowania należy ustalać na podstawie przepisów obowiązujących w dniu, w którym zapadła decyzja ZUS odmawiająca przyznania takiego odszkodowania. Jeżeli wnioskodawca otrzyma odszkodowanie na podstawie wyroku sądowego, należą mu się dodatkowo cywilne odsetki ustawowe, również liczone od dnia pierwotnej decyzji ZUS (uchwała Sądu Najwyższego z 7 kwietnia 2009 r., I UZP 2/09).

REKLAMA

Wypadek podczas służbowego wyjścia

Pracownik 10 czerwca 2009 r. przeprowadzał 4-godzinne szkolenie dla nowych pracowników poza siedzibą firmy. Takie szkolenia pracownik przeprowadza cyklicznie, co wynika z zakresu jego obowiązków. Wracając do siedziby firmy pracownik uległ wypadkowi komunikacyjnemu i otrzymał zwolnienie lekarskie na okres od 10 czerwca do 3 lipca 2009 r. Czy w związku z tym pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego, czy z ubezpieczenia wypadkowego? Jakie dokumenty są potrzebne do wypłaty świadczenia? Jesteśmy uprawnieni do wypłacania zasiłków.

Warunki bhp przy umowach cywilnoprawnych

Zatrudnienie na umowę cywilnoprawną nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności zapewnienia tym osobom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Odszkodowanie od pracodawcy

Pracownik może skutecznie wystąpić z żądaniem odszkodowania wobec pracodawcy z tytułu uszczerbku na zdrowiu doznanego w wyniku wypadku przy pracy. Pracodawca może się bronić np. zarzutem, że powództwo jest przedwczesne.

Kiedy można wypłacić pracownikowi zasiłek z ubezpieczenia wypadkowego

Pracownik miał wypadek na terenie zakładu pracy, kiedy wysiadał z samochodu na parkingu firmy. Czy za zwolnienie powinniśmy zapłacić 100% z ubezpieczenia wypadkowego, czy 100% z ubezpieczenia chorobowego?

REKLAMA

Jak ustalać prawo i wypłacać świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego

Od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego, które pracownik otrzymał w związku z wypadkiem przy pracy, zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne są finansowane z ubezpieczenia wypadkowego, czyli przez ZUS. Natomiast świadczenia wypłaca albo pracodawca, albo ZUS. Kto wypłaca te świadczenia, zależy od tego, czy pracodawca/ZUS jest równocześnie uprawniony do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia chorobowego.

Jaki wpływ na wypłatę świadczeń chorobowych ma wypadek pracownika, który wydarzył się w Belgii

Pracownik jest kierowcą TIR. W styczniu został wysłany z towarem do Hiszpanii. W drodze miał wypadek na autostradzie w Belgii. Pracownik trafił na 7 dni do szpitala w Belgii. Teraz jest na zwolnieniu lekarskim w Polsce. Ciągle trwa dochodzenie prowadzone przez policję belgijską. Nie wiadomo, kiedy otrzymamy informację z policji, dlatego nie wiadomo, kiedy i czy wypadek zostanie uznany za wypadek przy pracy. Przeprowadziliśmy we własnym zakresie postępowanie powypadkowe. Raczej uznamy zdarzenie za wypadek, ale ostateczna decyzja zostanie podjęta na podstawie dokumentacji, którą otrzymamy z policji. Jakie świadczenia możemy wypłacić pracownikowi? Czy do wypłaty świadczeń ma znaczenie, że wypadek miał miejsce w Belgii?

Czy wypadek podczas ćwiczeń wojskowych uprawnia do wynagrodzenia chorobowego

Pracownik w okresie od 26 stycznia do 5 lutego 2009 r. został powołany do odbywania ćwiczeń wojskowych. Na ten okres udzieliliśmy mu urlopu bezpłatnego. 3 lutego 2009 r. w trakcie ćwiczeń wojskowych pracownik miał wypadek. Czy w związku z tym powinniśmy wypłacić pracownikowi wynagrodzenie chorobowe albo zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego?

Jak ustalić podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, jeżeli pracownikowi nie wypłacono wynagrodzenia

Pracownik zatrudniony w naszym zakładzie od 2002 r. w styczniu br. uległ wypadkowi przy pracy. Obecnie przedłożył zwolnienie lekarskie na 20 dni. Jak mamy mu obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, jeżeli za wrzesień, październik i grudzień 2008 r. nie wypłaciliśmy wynagrodzenia ze względu na trudną sytuację zakładu? Czy osiągnięte wynagrodzenie możemy podzielić przez 9 miesięcy?

BHP dla pracowników tymczasowych

Pracodawca użytkownik jest zobowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do jej wykonywania. Powinien zatem zadbać, aby kwestie te zostały odpowiednio uregulowane w umowie z agencją pracy.

Zawał serca jako wypadek przy pracy

Mój mąż dostał zawału serca w trakcie wykonywania pracy. Czy po powrocie do pracy pracodawca może rozwiązać z nim umowę o pracę? Czy zawał serca może zostać uznany za wypadek przy pracy?

Wypadek na szkoleniu

Jeżeli pracownik odbywa szkolenie na polecenie pracodawcy i jest to polecenie służbowe wydane w ramach łączącego strony stosunku pracy, np. pracodawca kieruje pracownika na przeszkolenie w zakresie obsługi nowej maszyny, to wypadek w takich okolicznościach jest wypadkiem przy pracy. Wyraźny jest w tym przypadku związek z pracą.

Ustalenie czy zwolnienie lekarskie ma związek z wypadkiem przy pracy

Prowadzę zakład stolarski i zatrudniam 5 pracowników. Jeden z nich 7 sierpnia 2008 r. miał wypadek w pracy, a jest zatrudniony w warsztacie od października 2007 r. Ma zwolnienie lekarskie od 7 sierpnia 2008 r. Na zwolnieniu nie ma żadnej informacji, że ma ono związek z wypadkiem przy pracy. Czy powinniśmy wypłacić pracownikowi za czas zwolnienia lekarskiego wynagrodzenie chorobowe w wysokości 100%? Na jakiej podstawie wypłacić mu świadczenia? Do tej pory pracownik nie chorował.

Wypadek uznany po czasie a rozliczenia z ZUS

Długoletni pracownik w lutym 2008 r. uległ wypadkowi w pracy i przebywał na zwolnieniu lekarskim do końca marca br. (przez 23 dni lutego oraz 31 dni marca). W tym roku nie chorował, więc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie chorobowe za pierwsze 33 dni zwolnienia. Prace komisji powypadkowej trwały do czerwca br., ponieważ dopiero w czerwcu zakończyło się dochodzenie policji w sprawie wypadku. Komisja powypadkowa w czerwcu 2008 r. ustaliła, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy. Wcześniej wypłaciliśmy pracownikowi wynagrodzenie chorobowe, a następnie zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego. Wypłacone świadczenia wyrównamy pracownikowi dopiero w lipcu 2008 r. Jak należy postąpić w przypadku, gdy po wypłaceniu świadczeń chorobowych zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy i jak powinniśmy rozliczyć się z ZUS?

Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

Jeżeli praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury, tj. energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami itp., wówczas odpowiedzialność pracodawcy za szkody wynikające z wypadku przy pracy jest oparta na zasadzie ryzyka. Aby pracodawca nie był odpowiedzialny za wypadek, musi dowieść wyłącznej winy pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 2008 r., II PK 283/07).

Czy ZUS jest związany ustaleniami zawartymi w protokole powypadkowym

W naszym zakładzie pracy doszło do zdarzenia, którego zespół powypadkowy nie uznał za wypadek przy pracy. Pracownik, który rzekomo uległ wypadkowi, od wielu lat cierpi na różnego rodzaju schorzenia. Nie ma świadków tego zdarzenia, z wyjątkiem jednej osoby, która nie jest pracownikiem naszej firmy. O uznanie tego zdarzenia za wypadek przy pracy pracownik zwrócił się do ZUS. ZUS uznał wypadek pracownika za wypadek przy pracy i nakazał nam wypłatę zasiłku w wysokości 100%. Czy wobec braku świadków zdarzenia, przy zawartych w protokole powypadkowym ustaleniach i wysokim prawdopodobieństwie istnienia u pracownika schorzenia samoistnego, a więc braku wiarygodnych dowodów, ZUS może podjąć taką decyzję?

Naruszenie obowiązków pracowniczych spowodowane niesprawnym sprzętem

Pracownik magazynu obsługując wózek widłowy doprowadził do wywrócenia się stosu palet, w wyniku czego ranny został inny pracownik oraz uległo zniszczeniu kilkanaście sztuk sprzętu elektronicznego. Z dotychczasowych ustaleń wynika, że obsługiwany przez pracownika wózek był niesprawny. Czy ten fakt wyłącza możliwość ukarania pracownika karą porządkową? Czy możemy zwolnić tego pracownika dyscyplinarnie?

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej z tytułu wypadku w pracy lub choroby zawodowej, a także - zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Jeśli ubezpieczony zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ZUS wypłaca jednorazowe odszkodowanie członkom jego rodziny.

Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia.

Odszkodowanie wypadkowe

Wprowadzenie się w stan nietrzeźwości po wykonaniu pracy, ale podczas powrotu z miejsca wykonywania pracy do siedziby pracodawcy nie powoduje, że pracownik przestaje być w dyspozycji pracodawcy. Stan nietrzeźwości nie wyklucza więc możliwości uzyskania jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy.

Czy ZUS jest związany protokołem powypadkowym

Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.

Czy ZUS jest związany protokołem powypadkowym

Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.

Odszkodowania z ZUS

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu. W czasie przebudowy własnego miejsca pracy miałem wypadek. Czy mogę i jak mam starać się o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?

Europejska agencja bezpieczeństwa i zdrowia w pracy

Jednym z najpoważniejszych problemów Unii Europejskiej jest duża liczba wypadków w pracy i chorób zawodowych pracowników. Instytucją powołaną do walki z tym zjawiskiem jest Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.

Wypadek przy pracy - co robić

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.

Prawo wdowy do renty rodzinnej

Monter pracujący przez kilkanaście lat w zakładach chemicznych przeszedł na rentę z powodu choroby wieńcowej. Przy kolejnym badaniu stwierdzono u niego chorobę zawodową - przewlekłe zatrucie rozpuszczalnikami organicznymi (toluen). Z tego powodu została mu przyznana renta inwalidzka. W 2006 r. monter zmarł na raka trzustki. Wdowa wystąpiła o przyznanie renty rodzinnej na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Czy przysługuje jej prawo do renty rodzinnej?

Prawo do świadczeń uzupełniających

Zatrudniony w spółdzielni mieszkaniowej elektryk podczas instalowania lampy oświetleniowej nie przestrzegał przepisów bhp (poślizgnął się na schodach) i uległ wypadkowi przy pracy. W związku z tym zdarzeniem domaga się od pracodawcy świadczeń uzupełniających, powołując się na jego odpowiedzialność opartą na zasadzie ryzyka. Czy ma prawo do świadczeń uzupełniających?

Czy pracownik może otrzymać zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego, a świadczenie rehabilitacyjne z ubezpieczenia wypadkowego

W związku z zatrudnianiem 35 pracowników jesteśmy uprawnieni do wypłacania świadczeń chorobowych. Jeden z pracowników z powodu schorzeń kardiologicznych przez 182 dni był na zwolnieniu lekarskim. Od 30 maja br. na podstawie zaświadczenia lekarza medycyny pracy został dopuszczony do pracy. W pierwszym dniu pracy podczas wykonywania prac montażowych uległ wypadkowi przy pracy. Przedłożył zwolnienie lekarskie od 30 maja br. na okres 30 dni. Zgodnie z protokołem powypadkowym zdarzenie z 30 maja br. zostało uznane przez komisję powypadkową za wypadek przy pracy. Czy pracownik ma prawo do nowego okresu zasiłkowego i jak ustalić wysokość zasiłku chorobowego?

Obowiązki pracodawcy po zawiadomieniu o wypadku

Pracownik, który nie poinformuje przełożonego o wypadku bezpośrednio po nieszczęśliwym zdarzeniu nie traci prawa żądania ustalenia, że miało ono charakter wypadku przy pracy. Przepisy nie przewidują zwolnienia pracodawcy z obowiązku ustalenia związku wypadku z pracą.

Kiedy przysługuje zasiłek chorobowy od pierwszego dnia ubezpieczenia

Od zasady, że otrzymanie zasiłku chorobowego zależy od opłacania przez określony czas składki na ubezpieczenie chorobowe, są wyjątki. Niektórzy ubezpieczeni, ze względu na swój status lub sytuację, w której powstała niezdolność do pracy, mogą otrzymać świadczenie od pierwszego dnia ubezpieczenia.

Nie każde nieszczęśliwe zdarzenie może być uznane za wypadek przy pracy

Wypadek przy pracy musi być spowodowany przyczyną zewnętrzną. Jest nią każdy czynnik pochodzący spoza organizmu poszkodowanego, mogący wywołać szkodliwe skutki, w tym także pogorszyć stan zdrowia pracownika dotkniętego wewnętrznym schorzeniem samoistnym.

Pracodawca zapłaci za skutki wypadku przy pracy

W razie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej pracownikowi przysługuje jednorazowe odszkodowanie i renta. Może on również dochodzić od pracodawcy roszczeń uzupełniających, m.in. zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Nietrzeźwy pracownik może otrzymać odszkodowanie

Stan nietrzeźwości pracownika nie przesądza automatycznie o tym, że odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy mu się nie należy.

Zakładowy nadzór nad warunkami pracy

Nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy czuwają oprócz pracodawcy również organy zakładowego nadzoru.

Uznanie zdarzenia za wypadek

Dla uznania zdarzenia za wypadek przy pracy nie ma znaczenia wina lub bezprawne działanie pracodawcy. Ważne jest natomiast to, by zdarzenie, które spowodowało wypadek, było nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną i miało związek z pracą.

Wypadek przy pracy - co robić

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.

Przeniesienie do innej pracy

Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje m.in. prawo do zwiększonego wynagrodzenia chorobowego i jednorazowe odszkodowanie z ZUS. Ponadto pracodawca jest zobowiązany przenieść go na inne stanowisko pracy, jeżeli nie jest on w stanie wykonywać swoich dotychczasowych obowiązków.

Nie zawsze należy się odszkodowanie

Aby zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy, musi zostać wywołane przyczyną zewnętrzną. Tylko wtedy poszkodowany może ubiegać się o odszkodowanie.

Czy żona możne po śmierci męża kontynuować postępowanie o przyznanie mu renty

W listopadzie 2007 r. mąż złożył wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy w maju 2007 r. Na początku stycznia 2008 r. lekarz orzecznik ZUS orzekł, iż mąż jest całkowicie niezdolny do pracy i niezdolny do samodzielnej egzystencji. 1 lutego 2008 r. mąż zmarł. Mieszkaliśmy razem i prowadziliśmy wspólne gospodarstwo domowe. Dowiedziałam się, że mogę wystąpić o zasiłek pogrzebowy i rentę rodzinną dla dwójki małoletnich dzieci. Czy przysługują mi jeszcze jakieś inne świadczenia z ZUS?

ZUS może przyznać prawo do kilku świadczeń, ale zwykle wypłaca jedno z nich

Od zasady, że można pobierać tylko jedno świadczenie emerytalno-rentowe, są wyjątki. Dotyczą one emerytów uprawnionych do renty wypadkowej oraz osób mających prawo do renty rodzinnej i socjalnej.

Odszkodowanie za wypadek przy pracy nie ulega przedawnieniu

Roszczenie o jednorazowe odszkodowanie z powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej nie ulega przedawnieniu. Ma ono bowiem charakter ubezpieczeniowy, a nie pracowniczy.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 181, poz. 1288) dokonano nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Nowelizacja polega na wprowadzeniu do kodeksu telepracy jako nowej formy zatrudnienia.

Świadczenie z ubezpieczenia chorobowego zamiast z wypadkowego

Pracownik nie ma prawa do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy, m.in. gdy wyłączną przyczyną było udowodnione naruszenie przez niego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. W takiej sytuacji pracownikowi przysługują świadczenia z ubezpieczenia chorobowego.

Kiedy nieszczęśliwe zdarzenie jest wypadkiem przy pracy

Pracownicy poszkodowani wskutek wypadku przy pracy otrzymują z ubezpieczenia wypadkowego m.in. zasiłki chorobowe, świadczenia rehabilitacyjne i renty. Wypłata tych świadczeń jest jednak możliwa tylko wówczas, gdy nieszczęśliwe zdarzenie, jakiemu ulegli, zostanie zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.

Zadośćuczynienie za skutki wypadku przy pracy

Jeden z moich pracowników domaga się zadośćuczynienia za skutki spowodowane wypadkiem przy pracy w kwocie 10 000 zł. Twierdzi, że poniósł wysokie koszty leczenia, a także całkowitemu zniszczeniu - wskutek pożaru samochodu - uległa odzież i rzeczy stanowiące jego własność (w tym 3000 zł gotówki). Czy firma będzie musiała zapłacić?

Czy był wypadek przy pracy

Nasz pracownik kilka dni temu zwrócił się z prośbą o udzielenie mu godzinnej przerwy w ciągu dnia pracy w celu załatwienia spraw osobistych w urzędzie. Ponieważ kończy pracę po zamknięciu urzędu, wyraziliśmy na to zgodę. W tym czasie uległ wypadkowi. Teraz domaga się odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. Czy ma do tego prawo?

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Tryb postępowania pracodawcy w razie wypadku przy pracy jest ściśle określony przez przepisy. Pracodawca, który nie reaguje na powstałe zdarzenie albo uchybia swoim obowiązkom, musi liczyć się z odpowiedzialnością wykroczeniową i karną.

REKLAMA