Co do zasady pracownikom przysługuje albo 20 dni, albo 26 dni urlopu wypoczynkowego w trakcie roku. 20 dni urlopu mają pracownicy, których staż pracy wynosi mniej niż 10 lat, a 26 dni ci, którzy mają przynajmniej 10 lat stażu pracy. trzeba wiedzieć, że do stażu pracy, oprócz okresów zatrudnienia na umowie o pracę (także za granicą), zalicza się również i lata nauki.
Zatrudnienie pracownika w trakcie miesiąca ma wpływ na wysokość jego wynagrodzenia. Jeżeli wynagrodzenie jest określone w stałej miesięcznej stawce, wówczas zostanie ono pomniejszone o kwotę, która przysługiwałaby za dni, w których pracownik nie był zatrudniony. Jeżeli nowo zatrudniony pracownik choruje i nie nabył prawa do świadczenia chorobowego, to jego wynagrodzenie jest pomniejszane o kwotę przysługującą za część miesiąca, podczas której chorował.
Napoje chłodzące przysługują wszystkim pracownikom, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, w tym pracownikom biurowym, gdy na stanowiskach pracy temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C. Nie ma natomiast żadnych regulacji, które określają, jaka jest maksymalna dozwolona temperatura w pomieszczeniach pracy. Specjaliści bhp uznają, że temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna przekraczać 30°C.
Z przeprowadzonych badań wynika, że w ubiegłym roku średnie wynagrodzenie osób, które miały co najmniej 50 lat, wynosiło 3 900 PLN brutto miesięcznie, a zarobki połowy z nich mieściły się w przedziale 2 800 PLN – 6 000 PLN brutto na miesiąc. Przeciętne zarobki księgowych w tej grupie wiekowej wyniosły natomiast 3 000 PLN, a głównych księgowych – 5 500 PLN.
Zaproponowany przez Komisję Europejską projekt zmiany w wynagradzaniu pracowników delegowanych spotkał się ze sprzeciwem parlamentów 10 państw, w tym Polski. Oprócz nas zastrzeżenia zgłosiły Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Chorwacja, Węgry, Łotwa, Litwa i Rumunia. Nazwano to procedurą "żółtej kartki".