REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Postępowanie administracyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Składanie skarg w postępowaniu administracyjnym

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej daje każdemu obywatelowi prawo do wnoszenia skarg, wniosków i petycji do organów państwowych i instytucji społecznych.

Kiedy może nastąpić wznowienie postępowania administracyjnego

Często zdarza się tak, że organ administracji orzeka w pewnej sprawie nie znając wszystkich okoliczności sprawy. Decyzja taka staje się ostateczna, czyli nie służy od niej odwołanie, a w rzeczywistości jest ona niesprawiedliwa lub nie odpowiada rzeczywistości.

Kiedy fakultatywnie zawiesza się postępowanie administracyjne

Zdarzają się sytuacje, kiedy rozpoczęte postępowanie administracyjne może (ale nie musi) być zawieszone. Warto wiedzieć w jakich sytuacjach nasza sprawa „stanie w miejscu”.

Osoba nieobecna jako strona w postępowaniu

Organy administracji publicznej po wszczęciu postępowania niejednokrotnie borykają się z problemem nieobecności strony. Oto jakie regulacje prawne sprzyjają skutecznemu prowadzeniu postępowania pomimo tego, iż stroną jest osoba której miejsce pobytu jest nieznane. 

REKLAMA

Kiedy może być wszczęte postępowanie administracyjne?

Każdą sprawę załatwianą w urzędzie, od złożenia wniosku o dowód osobisty, po złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę może nazwać postępowaniem administracyjnym. Kiedy dokładnie jest ono wszczynane?

Kiedy i do kogo wnosimy skargi w postępowaniu administracyjnym?

Bardzo często zdarza się, że zostaniemy źle potraktowani w urzędzie, albo nasza sprawa nie zostanie załatwiona tak szybko, jak byśmy chcieli. Nie jesteśmy jednak bezradni, gdyż ustawodawca dał nam prawo do wnoszenia skarg.

Szykują się zmiany w procedurze administracyjnej

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapowiada zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego. Zmienią się zatem zasady na jakich załatwia się sprawy we wszystkich urzędach.

Kiedy obligatoryjnie zawiesza się postępowanie administracyjne

Zdarzają się sytuacje, kiedy rozpoczęte postępowanie administracyjne musi być zawieszone z przyczyn niezależnych od organu administracji. Warto wiedzieć w jakich sytuacjach nasza sprawa „stanie w miejscu”.

REKLAMA

Kiedy obligatoryjne umarza się postępowanie administracyjne

Zdarzają się sytuacje, kiedy rozpoczęte postępowanie administracyjne musi być umorzone z przyczyn niezależnych od organu. Warto wiedzieć w jakich sytuacjach nasza sprawa nie zostanie przez urząd rozstrzygnięta.

Jakie podmioty mogą występować na prawach stron w postępowaniu administracyjnym?

Oczywiste jest, że stroną w postępowaniu jest przede wszystkim osoba, której dana sprawa dotyczy. Co się jednak dzieje w przypadku, kiedy dana osoba nie może, lub nie chce być stroną?

Czy w każdym stadium postępowania administracyjnego strona może przeglądać akta?

Dla osób załatwiających sprawę w urzędzie bardzo ważne jest przewidziane przez Kodeks postępowania administracyjnego uprawnienie, zgodnie z którym strona może zapoznawać się z aktami postępowania.

Kiedy organ Gminy powinien umorzyć postępowanie?

Kodeks postępowania administracyjnego wymienia sytuacje, w których organ może umorzyć postępowanie. Warto wiedzieć jakie to sytuacje.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa i prokury

Na podstawie ustawy o opłacie skarbowej, opłacie tej podlega „złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury”. Czy wobec takiego unormowania należy rozumieć, że ustne udzielenie pełnomocnictwa do protokołu nie rodzi obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej?

Czy urzędnik powinien odpowiadać materialnie za błędne decyzje

W Sejmie znajduje się projekt ustawy wprowadzający finansową odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje. Przewiduje on kary nawet do dwunastokrotności wynagrodzenia urzędnika za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.

Stwierdzenie nabycia spadku

Stwierdzenie nabycia spadku to postępowanie, którego celem jest stwierdzenie, kto nabył prawa do spadku po określonym spadkodawcy. Sprowadza się ono do tego, że sąd określa krąg podmiotów uprawnionych do dziedziczenia majątku po zmarłej osobie, w drodze spadku. Jak uzyskać postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku?

Jak prawidłowo złożyć wniosek o świadczenie przedemerytalne

Osoba, która spełnia warunki do otrzymania świadczenia przedemerytalnego, aby je otrzymać musi dopełnić pewnych formalności. Uzyskanie świadczenia nie jest bardzo skomplikowane. Warto jednak poznać podstawowe zasady dotyczące wypełniania wniosku o świadczenie.

Jak napisać wniosek o uznanie za zmarłego?

Osobę zaginioną przez dłuższy czas, lub z którą nie udało się nawiązać kontaktu np. po katastrofie lotniczej – można sądownie uznać za zmarłą. Co musi zawierać wniosek o uznanie za zmarłego?

Wzory pozwów i wniosków


Przedstawiamy wzory pozwów i wniosków.

Czym się różni pozew od wniosku

Sprawa cywilna w Polsce może toczyć się bądź w postępowaniu procesowym bądź w postępowaniu nieprocesowym. Do jednego i drugiego stosuje się przepisy kodeksu postępowania cywilnego. Obydwa postępowania wykazują jednak pewne różnice.

Jak napisać wniosek o dział spadku?

Odziedziczony spadek zazwyczaj należy do kilku osób. Jeśli spadkodawca w testamencie nie rozdzielił pomiędzy nich konkretnych przedmiotów - wówczas każdy ze spadkobierców jest współwłaścicielem wszystkich przedmiotów spadkowych. W takiej sytuacji należy dokonać działu spadku.

Jak napisać wniosek o wykreślenie hipoteki

Wykreślenie hipoteki zabezpieczającej spłacony kredyt co do zasady spoczywa na właścicielu nieruchomości, nie na banku.

Jak napisać wniosek o wpisanie hipoteki

Ustanowienie hipoteki na rzecz banku nie wymaga aktu notarialnego. Wystarczą do tego dokumenty opatrzona pieczęcią banku.

Jak napisać wniosek o założenie księgi wieczystej

Jeśli nabycie odrębnej własności lokalu nastąpiło na drodze sądowej, lub sami chcemy założyć księgę wieczystą dla mieszkania własnościowego - wówczas musimy złożyć właściwy wniosek do sądu wieczystoksięgowego. Jak prawidłowo napisać wniosek o założenie księgi wieczystej?

Jak napisać wniosek o ustanowienie drogi koniecznej?

Jeżeli działka nie ma połączenia z drogą, konieczny będzie przejazd przez działkę sąsiednią. Jeśli nie ma zgody właściciela sąsiedniej nieruchomości konieczny będzie wniosek o ustanowienie drogi koniecznej.

Jak konstruować projekty wspierane w ramach PO Kapitał Ludzki

Czy Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest adresowany tylko na realizację zadań w kierunku szkolenia urzędników? Jak będą dzielone dotacje i według jakiego systemu?

Jakie obowiązki spoczywają na organie administracji, gdy niezałatwi sprawy w terminie

Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?

REKLAMA