Zdarzają się sytuacje, że materiały budowlane służące do remontu zostały zakupione ze środków innych niż własny budżet właściciela domu, czy mieszkania. Przykładowo remont lub odbudowa budynków mieszkalnych, które ucierpiały w wyniku powodzi, czy innych kataklizmów odbywa się często przy wsparciu finansowym gmin, rządu czy też innych instytucji pomocy społecznej. Powstaje w takich sytuacjach wątpliwość, czy właściciel domu może skutecznie ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane.
Jak pisałem już wcześniej, od 1 kwietnia 2011 r. znikły urzędowe wzory dokumentów TAX-FREE służące do potwierdzania wywozu za granicę towarów, od których dokonuje się zwrotu podatku VAT podróżnym.
Osoby składające wnioski o zwrot VAT za materiały budowlane w III kwartale, będą miały niższe limity zwrotu, niż ci składający w II kwartale 2011 r.. To kolejny kwartał spadku ceny 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego oddanego do użytkowania. Kto zdążył złożyć wniosek jeszcze w czerwcu "załapał się" na wyższy limit.
Przedsiębiorcy w celu zwiększania sprzedaży wypłacają często swym kontrahentom premie pieniężne stanowiące swego rodzaju nagrodę finansową za zakup określonej ilości towarów lub usług, czy też za terminowe dokonywanie płatności za towary i usługi. Często zdarza się, kontrahenci, którym została udzielona premia pieniężna wystawiają z tego tytułu faktury, traktując tę czynność jako świadczenie usług. Udzielający premii mają zaś wątpliwość, czy przysługuje im uprawnienie do odliczenia VAT naliczonego na podstawie takiej faktury.
Podatnik, który w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje zakupu towarów celem ich dalszej odsprzedaży jest w stanie wykazać bezpośredni związek pomiędzy dokonanym nabyciem, a czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie podlega dyskusji. Inaczej rzecz się przedstawia, gdy związek pomiędzy wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi nie jest już tak bezpośredni.
Zarówno ustawa o cenach, jak i kilka różnych innych ustaw, wprowadzają wyłom od podstawowej zasady wolnego rynku, jakim jest swoboda ustalania cen. Przepisy te z różnych względów, przeważnie z uwagi na możliwość wystąpienia zagrożeń dla funkcjonowania państwa, ustanawiają tzw. ceny urzędowe na niektóre towary lub usługi. Ceny te mogą być ustalana zarówno przez właściwych ministrów, jak też i przez organy samorządu terytorialnego.