Żeby zapewnić sobie udany wypoczynek, powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo i dobrze zaplanować wyjazd. Noclegi, transport, wizy, ubezpieczenie, szczepienia, leki – to tylko część spraw, które musimy załatwić zanim wyruszymy na wakacje.
Jako pracodawca dostarczamy naszym pracownikom podczas godzin ich pracy podstawowe artykuły spożywcze, takie jak kawa, herbata, mleko, woda czy cukier. W kuchni pracowniczej dostępne są słodycze (ciastka, batoniki, wafelki), które na bieżąco mogą być przez nich spożywane. Słodycze podawane są także podczas spotkań pracowników z kontrahentami i gośćmi. Dodatkowo, raz w tygodniu, mamy dostawę świeżych owoców, które pracownicy mogą spożywać w trakcie wykonywania swoich obowiązków. W związku z tym zastanawiamy się, czy istnieje ryzyko zakwestionowania przez organy podatkowe prawa do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie tych artykułów spożywczych oraz czy powinniśmy naliczać VAT należny z tytułu nieodpłatnego ich przekazywania?
W samorządowym zakładzie budżetowym największe dofinansowanie urlopu wypoczynkowego otrzymują pracownicy, którzy są zatrudnieni na niepełnych etatach, dla których zakład jest jednym z kilku pracodawców, a ich sytuacja ekonomiczna jest niezła (radca prawny, inspektor ds. bhp). Czy w regulaminie zfśs może znaleźć się zapis, że wysokość kwoty dofinansowania do wypoczynku jest uzależniona jedynie od dochodu uzyskiwanego przez pracownika zakładu?