REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uokik, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pokazy handlowe - ważne zmiany od 2023 r.

Z początkiem stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów wynikających z konieczności implementacji unijnych dyrektyw. Ich celem jest m.in. ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

Konsument w drodze na ferie

Jak przewozić sprzęt sportowy? Czy karta EKUZ jest płatna? Gdzie konsumenci mogą uzyskać pomoc w przypadku problemów?

Ceny paliw na stacjach - kiedy może interweniować UOKiK?

Ceny paliw na stacjach. Cieszymy się, że podwyżek nie ma - powiedziała minister klimatu Anna Moskwa pytana o sytuację na rynku paliw po przywróceniu VAT od 1 stycznia 2023 r. Dodała, że gdyby były jakiekolwiek nieprawidłowe zachowania firm sprzedających paliwa, może interweniować UOKiK.

Prawa konsumenta - jakie zmiany od 1 stycznia 2023 r.?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych przepisów. O czym powinni pamiętać kupujący on-line, miłośnicy wyprzedaży, seniorzy i pozostali konsumenci?

REKLAMA

Co zrobić z nietrafionymi prezentami po świętach?

Czy mamy prawo do reklamacji? Czy zmiany prawa konsumenckiego, które wchodzą w życie od 2023 r., mają zastosowanie do prezentów kupionych przed Nowym Rokiem?

Powództwa grupowe na rzecz konsumentów - nowe przepisy w 2023 r.

Organizacje konsumenckie będą mogły wytaczać powództwa na rzecz grupy konsumentów przeciwko przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki. Nowe przepisy mają wejść w życie 25 czerwca 2023 r.

Oferty promocyjne a prawa konsumenta. Zmiany od 2023 r.

Okres końca roku obfituje w promocje i wyprzedaże. Takie oferty muszą być ustalane zgodnie z przepisami o ochronie konsumentów.

Kto w Polsce zajmuje się sprzedażą węgla?

Z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, iż w Polsce sprzedażą węgla zajmują się przede wszystkim małe firmy zatrudniające niewielką liczbę pracowników.

REKLAMA

Zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę do Egiptu - SN uwzględnił skargę nadzwyczajną

Za wycieczkę do Egiptu zapłacili po kilka tys. zł, ale biuro podróży upadło, a jego polisa ubezpieczeniowa wygasła. Sąd nie przyznał im odszkodowania. SN - po skardze RPO - uchylił wyrok wskazując, iż nie wzięto pod uwagę ochrony przysługującej klientom biura, jako konsumentom.

Fałszywe opinie w internecie - Prezes UOKiK nałożył kary

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył pierwsze kary za handel nieprawdziwymi recenzjami i ocenami zamieszczanymi w internecie. Urząd jednocześnie przypomina, iż od 1 stycznia każda firma, która publikuje recenzje w internecie będzie musiała informować jak weryfikuje ich autentyczność.

Oczekiwania dotyczące obsługi klienta – szybkość obsługi to priorytet

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy, jak długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem.

Zmiany w ustawie o zatorach płatniczych wchodzą w życie od 8 grudnia 2022

Nowe regulacje mają przyspieszyć prowadzenie postępowań, a w konsekwencji doprowadzić do efektywniejszego i szybszego eliminowania zatorów płatniczych. Co uległo zmianie?

Zakupy w Black Friday - aż 60 proc. Polaków zamierza je zrobić

Black Friday i Cyber Monday to święta z amerykańskim rodowodem, które w Polsce również cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów. To także najgorętszy czas dla całego handlu, który rozpoczyna okres zakupów przedświątecznych. Gdzie polscy konsumenci planują robić zakupy: w sklepach stacjonarnych, czy Internecie, jakich produktów szukają – na te i inne zagadnienia odpowiada raport z badania, przeprowadzonego na zlecenie Klarny.

PayPal stosuje niedozwolone postanowienia umowne? Zarzuty UOKiK-u

Zarzuty w stosunku do PayPal dotyczą trzech postanowień "Umowy z Użytkownikiem PayPal": spisu działań zabronionych, listy nakładanych sankcji oraz zakazu korzystania z konta w momencie jego zablokowania bądź zawieszenia.

Jak uniknąć kradzieży pieniędzy z konta?

Co zrobić, gdy z rachunku skradziono pieniądze? Jak nie wpaść w pułapki oszustów? Jakie są obowiązki dostawców płatności, np. banków w przypadku kradzieży środków?

Black Friday – jak nie dać się nabrać na udawaną promocję?

Ostatni listopadowy piątek to okazja do zakupowego szaleństwa, bo od kilku lat jest on uznawany za dzień największych wyprzedaży. Ze względu na rekordowe wyniki coraz częściej promocje rozciągane są na cały tydzień, a nawet miesiąc. To okazja dla łowców promocji, ale też dla nieuczciwych sprzedawców.

UOKiK: rozpoczęły się kontrole składów węgla w całej Polsce

Inspekcja Handlowa rozpoczęła kontrole składów węgla w całym kraju; sprawdzi łącznie kilka tysięcy punktów sprzedaży - poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Inspektorzy przyjrzą się m.in. cenom i legalności prowadzenia działalności przez sprzedawców.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Składy węgla skontrolowane przez UOKiK

Z kontroli przeprowadzonej w składach przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, iż głównymi przyczynami problemów z zaopatrzeniem się w opał w składach węglowych jest utrata źródeł dostaw oraz wysokie koszty zakupu.

Zmiany w prawach konsumenta

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju gospodarki przyjęła 6 października 2022 r. poprawki PiS do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, m.in. znoszącą odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument najpóźniej w chwili zawarcia umowy został o tym poinformowany i to zaakceptował.

Jak oznaczać posty sponsorowane w Internecie?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowanych przez influencerów w mediach społecznościowych. Przedstawił w nich podstawy prawne, przykłady współpracy, sposoby oznaczania materiałów sponsorowanych, a także konsekwencje prawne. Jeśli publikujesz tego rodzaju treści zapoznaj się z rekomendacją.

PZU Życie zmienia definicję Oddział Intensywnej Terapii po interwencji UOKiK

Wszyscy ubezpieczeni, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali decyzje odmowne, oparte na braku spełnienia definicji OIT/OAIT, bądź nie zgłaszali wniosków z tego tytułu (pomimo objęcia ich ochroną ubezpieczeniową i podjęcia wobec nich stosownych czynności medycznych nie tylko w ramach oddziałów, ale również pododdziałów), mogą zgłosić roszczenia względem ubezpieczyciela do 31 grudnia 2022 r.

Jak zmienić sprzedawcę prądu elektrycznego?

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Zmowa cenowa w Kia? UOKiK wysuwa zarzuty

Zmowa cenowa w Kia? UOKiK oskarża 10 dealerów oraz 6 managerów pracujących w centrali firmy. Działania marki mocno ograniczały konkurencję.

Wakacje kredytowe - zarzuty wobec 3 banków

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bankowi Pocztowemu w związku z ustawowymi wakacjami kredytowymi. Za jakie działania?

UOKiK otrzymał 800 skarg konsumentów w sprawie wakacji kredytowych

Klienci banków mogą od 29 lipca składać wnioski o wakacje kredytowe. Czego dotyczą skargi zgłaszane do Urzędu Konkurencji i Konsumentów?

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców - kalkulator UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił kalkulator sprawdzający możliwość skorzystania z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.

Zarzuty UOKiK dla Biedronki za nieuczciwą akcję promocyjną

UOKiK postawił trzy zarzuty Biedronce, dotyczące jej akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Jeronimo Martins Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu – podał urząd antymonopolowy we wtorkowym komunikacie.

Trwają prace nad ustawą o działalności lombardów

Celem prac nad ustawą tzw. lombardową jest wzmocnienie monitoringu nad rynkiem lombardów oraz zwiększenie ochrony dla klientów.

Nowelizacja prawa konsumenckiego a działalność przedsiębiorców

Czy nowelizacja prawa konsumenckiego wpłynie na działalność przedsiębiorców? Na jakie zmiany warto się przygotować?

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

Dyrektywa Omnibus od 28 maja 2022 r. Jakie prawa zyskają konsumenci?

Od 28 maja 2022 r. zacznie obowiązywać unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. Polska wersja tej ustawy na razie jest w powijakach, nie zdejmuje to jednak z polskich przedsiębiorców obowiązku podporządkowania się prawu UE. Niestety dostosowanie e-sklepów do nowych regulacji może kosztować - w zależności od sytuacji wyjściowej i rozmiaru sklepu może to być od tysiąca do nawet ponad 10 tys. zł.

Co zrobić ze starym sprzętem elektrycznym i elektronicznym?

Stary sprzęt elektryczny i elektroniczny nie może zostać wyrzucony do śmieci razem z innymi odpadami. Za ich wyrzucenie do nieodpowiedniego miejsca grożą wysokie kary. Nawet do 5 tys. zł. Co zatem z nim zrobić?

UOKiK o zagrożeniach na placu zabaw

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przygotował serwis edukacyjny o bezpieczeństwie placów zabaw.

Dyrektywa Omnibus - kiedy nowe przepisy?

Unijna dyrektywa Omnibus powinna zacząć obowiązywać od 28 maja 2022 r. Co to oznacza dla konsumentów i przedsiębiorców?

"Tarcza Antyinflacyjna" Biedronki pod lupą Prezesa UOKiK

Urząd sprawdza działania marketingowe i warunki udziału w akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Co dokładnie i jakie ma wątpliwości co do akcji promocyjnej?

Kiedy bank neguje status konsumenta w sporze

Banki w sprawach frankowych często posługują się argumentacją mającą na celu zakwestionowanie statusu strony powodowej jako konsumenta i tym samym odmówienie jej ochrony z art. 3851 k.c. Taktyka ta stosowana jest zwłaszcza w przypadku osób prowadzących w dacie zawarcia umowy kredytu działalność gospodarczą, w szczególności zaś, gdy działalność została zarejestrowana na kredytowanej nieruchomości lub jest częściowo na niej wykonywana. Argumentację banków w powyższym zakresie, w świetle dotychczasowego orzecznictwa, należy uznać za niezasadną.

Podróże po UE - jakie mamy prawa?

Każdy, kto podróżuje po UE – ma swoje prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko przy okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Prezes UOKiK przestrzega przed pochopnymi przelewami

Jakie są zasady pobierania płatności od osób, które chcą pomóc ukraińskim ofiarom rosyjskiej agresji wojskowej? Sprawdza to Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w związku ze skargą konsumenta na podwójne przewalutowanie wpłaty.

Spory transgraniczne - na co najczęściej skarżą się konsumenci?

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje zgłoszenia otrzymane w 2021 roku.

Obniżka VAT na produkty spożywcze - kogo dotyczą kontrole?

Cy przedsiębiorcy odpowiednio obniżyli ceny? Jak przekonuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny kontrole cen produktów spożywczych dotyczą największych uczestników rynku

Nowe zasady wyprzedaży – jakie zmiany w e-commerce (i nie tylko) wprowadzi dyrektywa Omnibus

W czasie sezonowych wyprzedaży nie raz słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedawców i celowym zawyżaniu cen w okresach poprzedzających obniżki, tak aby te wyglądały na szczególnie atrakcyjne. Tegoroczne zimowe wyprzedaże to jednak ostatnie, kiedy konsumenci mogą czuć się zagrożeni takimi nieuczciwymi praktykami. Na ich straży staje Omnibus, czyli unijna dyrektywa z 2019, do której zapisów do 28 maja 2022 muszą dostosować się kraje członkowskie UE. Wprowadza ona zmiany w prezentacji informacji o obniżce, ale także w innym kwestiach związanych z e-commerce.

Rękojmia i gwarancja konsumencka – zmiany w 2022 roku

Już wkrótce ulegną zmianie przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji konsumenckiej. Zawarte w Kodeksie Cywilnym przepisy dotyczące rękojmi za wady przestaną mieć zastosowanie do konsumentów w przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych. W tym zakresie zasady rękojmi przy sprzedaży konsumenckiej zostaną wprowadzone do ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej: „u.p.k.”). Projektowane przepisy zmieniają zakres uprawnień przysługujących konsumentom, ale nie wszystkie wprowadzane przez ustawodawcę zmiany będą dla nich korzystne.

UOKiK nałożył ponad 44 mln zł kary na Santander Consumer Bank

UOKiK nałożył 44,2 mln zł kary na Santander Consumer Bank. Urząd zakwestionował praktyki związane z udzielaniem kredytów konsumenckich.

W drodze na stok - jakie prawa ma konsument?

O czym warto pamiętać, gdy planujemy podróż samochodem? Jak przewozić sprzęt sportowy w samolocie? Gdzie szukać pomocy, gdy w czasie ferii prawa konsumenta zostaną złamane?

Orange ukarany przez UOKiK - musi wypłacić rekompensatę za dodatkowo płatne usługi

Orange, jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, dopuścił się do działania na szkodę konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wskutek nieprawidłowości towarzyszących aktywacji płatnych usług i serwisów subskrypcyjnych.

Lepsza ochrona konsumentów

Zapewnienie konsumentom równie wysokiej ochrony w internecie jak przy tradycyjnej sprzedaży i dostarczenie im lepszych informacji to, według prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, najważniejsze działania w Polsce w ramach „Nowego programu na rzecz konsumentów” Komisji Europejskiej.

Zimowy płyn do spryskiwaczy w teście UOKiK

Zimowy płyn do spryskiwaczy w teście UOKiK. Inspektorzy zaprosili to testu aż osiem płynów i każdy z nich zgadali w laboratorium.

Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku

Rękojmia za wady towarów. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/771 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa ma głównie eliminować bariery prawne na rynku wewnętrznym Unii oraz wzmocnić ochronę konsumentów w odniesieniu do umów sprzedaży. Jej przepisy zostały utrzymane w ramach harmonizacji maksymalnej. Jest to istotne, ponieważ państwa członkowskie nie mają obecnie co do zasady swobody we wprowadzaniu surowszych lub łagodniejszych norm prawnych w celu zapewnienia innego poziomu ochrony konsumentów. Dyrektywa przewiduje m.in.: rozszerzenie ochrony przewidzianej w dyrektywie na podmioty ją nieobjęte lub ustanowienie dodatkowych środków prawnych pozwalających na podwyższenie ochrony konsumentów. Dyrektywa wprowadza szereg nowych rozwiązań, na które warto się przygotować.

Pierwsze oferty publiczne - na co uważać?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi jak inwestować w spółki debiutujące na giełdzie, czyli pierwsze oferty publiczne (IPO).

REKLAMA