REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uokik, Ochrona praw konsumentów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Samochody Honda Jazz produktami niebezpiecznymi?

Przedsiębiorca Honda Poland Sp. z o. o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Honda Jazz wyprodukowane w Chinach w 2008 roku (rok modelowy 2009) mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników.

Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta obchodziliśmy po raz dwudziesty szósty 15 marca 2009 roku. "Konsument i jego rzecznik" - pod takim hasłem świętowaliśmy w Polsce. Była to okazja do przypomnienia sobie o tym, jakie my - konsumenci mamy prawa i kto nam może pomóc w ich egzekwowaniu.

Naruszasz prawa konsumentów – zostaniesz ukarany

Naruszanie zbiorowych praw konsumentów jest karalne. Przedsiębiorca, który nie przestrzega przepisów będzie mógł zapoznać się z wysokością i sposobem ustalania grożącej mu kary.

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest nie tylko zwalczanie takich działań, ale również zapobieganie ich stosowaniu. Dlatego też już samo zagrożenie interesu konsumenta bądź też interesu publicznego, uzasadnia powstanie roszczenia o zaniechanie niedozwolonych działań.

REKLAMA

Spotkanie z akwizytorem, czyli sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Kupiłam u siebie w domu „cudowne czyściki” za 1200 zł, działające bez użycia środków chemicznych.. Przeprowadzony przez panią M. pokaz ich działania tak zawrócił mi w głowie, że nie zwróciłam uwagi na to, iż nie otrzymałam faktury, a tylko umowę kredytową z bankiem, gdyż tylko taka forma zapłaty była możliwa. Niestety, nazajutrz zdałam sobie sprawę, że to trzyletni kredyt, który wraz z odsetkami stanowi 1800 zł za dosłownie kilka szmatek. Pani M. zostawiła mi tylko dwa numery telefonu do siebie i wspomnianą umowę kredytową. Zaczęłam wydzwaniać do pani M. niestety, nie dobierała telefonu. Na dodatek na umowie kredytowej wprawdzie podpisała się swoim imieniem i nazwiskiem, natomiast pieczęć przystawiła jakiegoś innego przedsiębiorcy. Czy tak działają wszyscy akwizytorzy?

UOKiK sprawdza Krajową Spółkę Cukrową

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe, w trakcie którego sprawdzi, czy największy producent cukru w Polsce nadużył swojej pozycji rynkowej zawierając umowy z kontrahentami.

Kiedy firma zajmuje dominującą pozycje na rynku?

Duże firmy, zajmujące dominującą pozycję na rynku, nadużywają jej w działaniach wobec innych przedsiębiorstw. Jest to praktyka coraz częstsza. Ale, co to właściwie oznacza?

Podróż koleją nie taka beztroska

100 tys. zł kary dla PKP Przewozy Regionalne. Prezes UOKiK uznała, że działania spółki naruszają interesy konsumentów. Zakwestionowano zapisy regulaminu największego przewoźnika.

REKLAMA

Lodowy kartel ukarany

Spółki Koral i Żabka zawarły niedozwolone porozumienie ustalając cenę odsprzedaży lodów – uznała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz nałożyła na przedsiębiorców kary finansowe w łącznej wysokości ponad miliona złotych.

UOKiK i Inspekcja Handlowa razem

Likwidacja Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej i przejęcie jego kompetencji przez UOKiK to główne zmiany związane z reformą Inspekcji Handlowej. Nowe zasady weszły  w życie 31 grudnia 2008 roku.

(Niekoniecznie) wymarzony koncert

W ostatniej chwili organizatorzy odwołali koncert? A może nie pojawiła się na nim długo oczekiwana gwiazda? Z analizy przeprowadzonej przez UOKiK wynika, że są to bardzo częste przypadki. Nie można zapominać o tym, że kupując od organizatora imprezy bilet stajemy się stroną umowy, która ma takie same prawa jak nasz kontrahent.

Jak ustala się wysokość kary za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Ze względu na ilość i wagę spraw dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wydać specjalne Wyjaśnienia odnośnie ustalania wysokości kara pieniężnych za stosowanie powyższych praktyk.

Pułapki w umowach telekomunikacyjnych

Z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że każdy sprawdzony przez Urząd operator telefonii stacjonarnej zawiera niekorzystne umowy z konsumentami.

Usługi gastronomiczne są coraz gorsze

Po raz kolejny Inspekcja Handlowa dokonała kontroli prawidłowości i rzetelności funkcjonowania usług gastronomicznych w rejonach o nasilonym letnim ruchu turystycznym. Wynika z niej, że standard obsługi konsumentów w tym sektorze w porównaniu z poprzednimi latami nie jest zadawalający.

Niedozwolone klauzule w umowach z przedszkolami

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył ponad połowę z badanych postępowań. Dotyczyły one zamieszczania przez przedszkola niepubliczne niedozwolonych klauzul w swoich umowach. Większość przedsiębiorców rezygnuje z zarzucanych im praktyk.

TP S.A. znowu ukarana

Sąd utrzymał decyzję Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie nałożenia 2 milionowej kary na Telekomunikację Polską S.A. Sprawa dotyczyła wyłączenia w Białymstoku centrali, która obsługuje połączenia alarmowe: 112, 999, 998, 997.  

Place zabaw pod międzynarodową kontrolą

Po sprawdzeniu łącznie 16 tys. placów zabaw część z nich zostanie zlikwidowana z powodów bezpieczeństwa. Taką decyzję wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ukarani za reklamy wprowadzające w błąd

Dostęp do jasnej i rzetelnej informacji to jedno z podstawowych praw konsumentów, o którym spółki telekomunikacyjne nie zawsze pamiętają. Można to zaobserwować szczególnie w reklamach. Niektóre z nich wprowadzają konsumentów w błąd.  W tej sprawie Prezesa UOKiK wydał ostatnio decyzję uznając działanie trzech operatorów telekomunikacyjnych za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Za żądanie podwójnej opłaty za energię grożą kary

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdziła, że przedsiębiorstwo energetyczne Enea bezprawnie obciążała odbiorców energii podwójną opłatą abonamentową. Miało to miejsce w styczniu 2008 roku. Spółce nakazano zmianę tejże praktyki.  

Najczęstsze problemy na rynku energii

Wadliwe działanie licznika, zawyżone rachunki, zła jakość usług czy nieuzasadnione kary za nieterminowe opłaty. Sprawdź z jakimi innymi problemami na rynku energetycznym najczęściej zmagają  się konsumenci.

Gdzie szukać pomocy?

Masz problem ze sprzedawcą? Złożyłeś reklamacje, ale przedsiębiorca jest uparty i jej nie uznaje? Zobacz gdzie możesz szukać pomocy przy rozwiązywaniu sporów. Sprawdź gdzie najbliżej Twojego miejsca zamieszkania znajduje się odpowiednia jednostka.

Czy przedsiębiorca stosujący klauzule niedozwolone może zostać ukarany

Zakazane jest stosowania klauzul umownych uznanych prawomocnym wyrokiem sądu za niedozwolone i wpisanych do rejestru klauzul prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Czy można stosować klauzule niedozwolone wpisane do rejestru

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi rejestr postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone, na podstawie prawomocnych wyroków Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mimo, iż nie jest on źródłem powszechnie obowiązującego prawa w Polsce, to stosowanie postanowień wpisanych do tegoż rejestru jest zakazane.

REKLAMA