REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowy, Notariusz

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Praktyczne aspekty umów o dzieło

Zawieranie umów o dzieło ułatwia pracodawcy zrealizowanie zadań na niego nałożonych. Sprawdź, jak prawnie uregulowane są tego rodzaju umowy. Poznaj prawa i obowiązki obu stron.

Dla kogo zwolnienie od kosztów notarialnych?

Zapewne wielokrotnie z uwagi na wysokie wynagrodzenie notariusza i swoją ciężką sytuację materialną odkładaliście, bądź całkowicie rezygnowaliście z czynności notarialnych. Właśnie w tym celu ustawodawca wprowadził instytucję zwolnienia od ponoszenia kosztów związanych z wynagrodzeniem notariusza.

Jakie elementy powinno zawierać oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości?

Oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości powinno zawierać istotne elementy niezbędne do prawidłowego dokonania tejże czynności. Sam fakt zrzeczenia się ograniczonego prawa rzeczowego tzn. użytkowania nieruchomości – oznacza wyzbycie się dokonania tejże czynności przez osobę do tego uprawnioną. Na skutek zrzeczenia się użytkowania nieruchomości – prawo to wygasa.

Czy umowa o zniesienie współwłasności powinna zostać sporządzona przed notariuszem?

Każdy ze współwłaścicieli ma prawo żądać zniesienia współwłasności. Jeżeli pomiędzy współwłaścicielami istnieje zgoda, co do zniesienia współwłasności nieruchomości – można dokonać tę czynność poprzez zwarcie umowy. Umowa ta może być zawarta w dowolnej formie, jednakże istnieje wyjątek – jeżeli przedmiotem zniesienia współwłasności jest nieruchomość. W tym przypadku należy zachować formę aktu notarialnego.

REKLAMA

Łatwiej będzie założyć spółkę z o.o.

Zakładając spółkę wedle specjalnego wzorca umowy nie trzeba będzie zachować formy aktu notarialnego. Dzięki tej uproszczonej formule sam proces ulegnie przyspieszeniu. Takie postanowienia zawiera projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych.

Jak przyjąć lub odrzucić spadek?

Spadkobierca może zachować się na 3 sposoby. Może on albo przyjąć spadek z nieograniczoną odpowiedzialnością za długi (tzw. przyjęcie proste), albo przyjąć go z ograniczeniem tej odpowiedzialności (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza), jak również możliwe jest odrzucenie spadku.

Dyscyplinarka wobec notariuszy będzie jawna

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o notariacie. Propozycja zakłada wprowadzenie jawności postępowania dyscyplinarnego wobec notariuszy.

Nabycie akcji za pośrednictwem domu maklerskiego wolne od PCC

Nabycie akcji za pośrednictwem domu maklerskiego korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej „PCC”) – tak stwierdził w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 25 czerwca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.

REKLAMA

Bezpłatne porady u notariusza

W sobotę 27 listopada rusza akcja „Porozmawiaj z notariuszem o spadkach. Dzień otwarty notariatu”. Porady, których udzielą rejenci będą dotyczyły dziedziczenia, spadków i testamentów.

Weksel in blanco. Jak wypełnić?

Uprawnienie do wypełnienia weksla in blanco posiada osoba, które weksel ów został wręczony. Nie oznacza to jednak, że może ona wypełnić go dowolnie, a zgodnie z treścią deklaracji wekslowej.

Notarialne poświadczenie dziedziczenia nie zawsze możliwe

Spadkobierca na dwa sposoby może potwierdzić swoje prawo do spadku – na podstawie postanowienia sądu oraz na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego u notariusza. Przepisy prawa nie zawsze jednak pozwalają spadkobiercy skorzystać z notarialnego poświadczenia dziedziczenia.

Kto może sporządzać tłumaczenia oprócz tłumaczy przysięgłych?

Poza tłumaczami przysięgłymi, są osoby, które są uprawnione do sporządzania tłumaczeń mających taką samą moc jak tłumaczenia sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Osoby takie to konsulowie i notariusze.

Kiedy mogę odwołać darowiznę?

Pomimo zawarcia umowy darowizny istnieje kilka możliwości jej odwołania. Należy jednak spełnić pewne określone w ustawie warunki.

Notariusze udzielą bezpłatnych porad dotyczących spadków

Już za dwa tygodnie w 11 miastach naszego kraju rusza akcja „Porozmawiaj z notariuszem o spadkach. Dzień otwarty notariatu”. Rejenci udzielą w tym dniu bezpłatnych porad dotyczących dziedziczenia, spadków i testamentów.

Postępowanie koncesyjne - odwołania i skargi

Zgodnie z art. 19 Ustawy o koncesji, Koncesjodawca odwołuje postępowanie, o ile zaistnieją okoliczności przewidziane w ogłoszeniu o koncesji. Zastrzeżenie w ogłoszeniu o koncesji możliwości odwołania postępowania bez podania przyczyn jest nieważne.

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Czynność unieważnienia postępowania w razie wystąpienia określonych przesłanek to zadanie zamawiającego. Zaniechanie przez niego tej czynności wywołuje określone prawem konsekwencje. Dlatego warto przybliżyć przesłanki stanowiące podstawę unieważnienia – w szczególności te, które uległy zmianie w wyniku ostatnich nowelizacji systemu Prawa zamówień publicznych.

Co to jest forma pisemna z datą pewną?

Przepisy Kodeksu cywilnego do pewnych czynności prawnych wymagają formy pisemnej z datą pewną. Co jednak oznacza to w praktyce?

Praktyczne aspekty umów o dzieło

Zawieranie umów o dzieło ułatwia pracodawcy zrealizowanie zadań na niego nałożonych. Sprawdź, jak prawnie uregulowane są tego rodzaju umowy. Poznaj prawa i obowiązki obu stron.

Praktyczne aspekty umów o dzieło

Zawieranie umów o dzieło ułatwia pracodawcy zrealizowanie zadań na niego nałożonych. Sprawdź, jak prawnie uregulowane są tego rodzaju umowy. Poznaj prawa i obowiązki obu stron.

Jak sporządzić intercyzę

Intercyzę mogą sporządzić zarówno małżonkowie, jak i narzeczeni. Umowa ma formę aktu notarialnego.

Postępowanie przed Wyższym Sądem Dyscyplinarnym

Wyższy Sąd Dyscyplinarny jest drugą instancja odwoławczą od orzeczeń sądów dyscyplinarnych pierwszej instancji działających przy Radach Izb Notarialnych. Sędziami Sądu są notariusze wybierani na trzyletnia kadencję podczas Walnego Zgromadzenia notariuszy Izb Notarialnych.

Jak przebiega rozprawa Sądu Dyscyplinarnego?

Rozprawa Sądu Dyscyplinarnego odbywa się z wyłączeniem jawności z możliwością udziału w niej notariuszy. Rozprawą kieruje Przewodniczący Sądu, który czuwa nad tym by w sprawie wyjaśnione zostały wszystkie istotne okoliczności.

Czym zajmuje się Prezes Sądu Dyscyplinarnego?

Sąd dyscyplinarny orzeka w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych powołane są w pierwszej instancji - sądy dyscyplinarne izb notarialnych, w drugiej instancji - Wyższy Sąd Dyscyplinarny. Członków sądów dyscyplinarnych wybierają na trzyletnią kadencję poszczególne walne zgromadzenia notariuszy izb notarialnych. Przewodniczących sądów dyscyplinarnych i ich zastępców wybierają spośród siebie członkowie tych sądów.

Orzeczenia Sądu Dyscyplinarnego

Rozstrzygnięcie o winie obwinionego, bądź o jej braku, jak i o ewentualnej karze, może być rozstrzygnięte jedynie w orzeczeniu sądu dyscyplinarnego.

Organizacja kancelarii notarialnej

Czynności notarialnych notariusz dokonuje w kancelarii notarialnej. Czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności. Notariusz może prowadzić tylko jedną kancelarię. Kilku notariuszy może prowadzić jedną kancelarię na zasadach spółki cywilnej lub partnerskiej. W takim jednak wypadku każdy z notariuszy dokonuje czynności notarialnych we własnym imieniu i ponosi odpowiedzialność za czynności przez siebie dokonane.

Dla których czynności zastrzeżona jest forma aktu notarialnego

Notariusz sporządza akt notarialny, jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron. Przypadki obowiązkowego sporządzenia czynności w formie aktu notarialnego wymieniają poszczególne ustawy. Niedochowanie formy aktu notarialnego w sytuacji, gdy wymaga tego prawo, powoduje bezskuteczność czynności prawnej i jej nieważność.

Co powinien zawierać akt notarialny?

Akt notarialny to szczególna forma dokumentu urzędowego, która ma na celu potwierdzić dokonanie czynności prawnej, jeśli wymagają tego przepisy prawa lub taka jest wola stron. Zapewnia pewność i bezpieczeństwo obrotu prawnego. Sporządza go notariusz oraz - pod warunkiem uzyskania od Ministra Sprawiedliwości pisemnego upoważnienia wydanego na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych- polski konsul.

Co to jest poświadczenie dziedziczenia?

Istnieją dwie drogi do stwierdzenia nabycia spadku przez spadkobierców. Orzeczenie sądowe i poświadczenie dziedziczenia przez notariusza są to dwa dokumenty posiadające taką samą doniosłość prawną. U notariusza zapłacimy za poświadczenie więcej niż za stwierdzenie w sądzie, ale dokument otrzymamy od ręki.

Postępowanie koncesyjne - treść wniosku

Przedstawiamy dalszą część porad praktycznych dotyczących konstrukcji umowy koncesyjnej. Aby spełniła swoja funkcję, należy precyzyjnie określić w niej terminy i – przede wszystkim – dokładnie ułożyć jej treść.

Kiedy do eksmisji nie potrzeba wyroku sądu?

Wprowadzona w 2010 r. do naszego systemu prawnego instytucja najmu okazjonalnego daje możliwość przeprowadzenia eksmisji bez wyroku. Taką możliwość trzeba sobie jednak zapewnić już przy zawieraniu umowy.

Wynagrodzenie notariusza za umowę najmu okazjonalnego

Wynagrodzenie notariusza za czynności dokonywane przy składanym przez najemcę lokalu oświadczeniu o poddaniu się egzekucji, wynosić ma nie więcej niż 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Samorządy dążą do stworzenia wspólnej reprezentacji

Przedstawiciele samorządów zawodów zaufania publicznego, m.in. adwokatów, lekarzy, architektów, zawarli porozumienie zakładające utworzenie wspólnej reprezentacji. Zapowiedzieli również chęć ubiegania się o członkostwo w Komisji Trójstronnej.

Nowe urlopy szkoleniowe – w pytaniach i odpowiedziach

Od 16 lipca br. obowiązują nowe regulacje Kodeksu pracy dotyczące podnoszenia kwalifikacji pracowników oraz urlopów szkoleniowych. Jak większość nowych przepisów - i te budzą sporo wątpliwości w praktyce.

Jak kształtuje się odpowiedzialności dyscyplinarna notariusza?

Notariusz w przeciwieństwie do adwokata oraz radcy prawnego nie posiada immunitetu zawodowego, co oznacza, że odpowiada on dyscyplinarnie za wszelkie uchybienia zawodowe jakich się dopuścił. Za przewinienia związane z wykonywaniem czynności należących do jego kompetencji może na niego zostać nałożona kara dyscyplinarna. Odpowiedzialność dyscyplinarna nie wyłącza innej odpowiedzialności tzn. karnej, cywilnej czy administracyjnej, jeżeli notariusz naruszy normy danej dziedziny prawa.

Jakie są obowiązki notariusza?

Notariusz jako osoba zaufania publicznego jest obowiązany kierować się przy wykonywaniu swojego zawodu zasadą uczciwość, rzetelność, niezależność oraz bezstronność. Klasyfikacje obowiązków notariusza zawiera kilka aktów prawnych, wśród nich można wymienić Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza, który dzieli obowiązki notariusza na kilka grup.

Uchwały izb notarialnych niezgodne z prawem

Sąd Najwyższy uznał za niezgodne z prawem uchwały Rad Izb Notarialnych w Warszawie, Krakowie oraz Szczecinie, dotyczące egzaminu wstępnego na aplikację notarialną oraz odmowy wyznaczenia patrona osobom wpisanym na listę.

Samorządy prawnicze ograniczają konkurencję

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznał postanowienia zawarte w uchwalonym przez Krajową Radę Notarialną kodeksie etyki zawodowej za naruszające konkurencję.

Rodzaje umów o pracę

Pracodawca, zatrudniając pracownika w ramach stosunku pracy, powinien określić, jaka umowa jest zawierana. Brak jednoznacznego wskazania w umowie jej rodzaju może spowodować zawarcie umowy bezterminowej.

Umowa sprzedaży – cz. 2: czy przepisy kodeksowe są mniej korzystne

Przepisy Kodeksu cywilnego w odniesieniu do umowy sprzedaży określają mniej korzystnie dla kupującego podstawy odpowiedzialności sprzedawcy. Z drugiej strony dają większe możliwości odstąpienia od umowy.

Pełnomocnictwo u notariusza

Zgodnie z podstawową zasadą dotyczącą pełnomocnictwa, powinno być ono sporządzone w takiej formie, jaka jest wymagana od umowy, którą w imieniu mocodawcy zawiera pełnomocnik. W przypadku zakupu nieruchomości, pełnomocnictwo powinno być sporządzone w formie aktu notarialnego.

Umowa sprzedaży – cz. 1: kiedy sprzedaż jest konsumencka

Sprzedaż konsumencka ma miejsce w sytuacji, gdy jedną stroną umowy jest konsument, a drugą przedsiębiorca, zawierający umowę w ramach prowadzonej działalności. Przedmiotem sprzedaży konsumenckiej mogą być tylko rzeczy ruchome.

Na egzaminach adwokackich będzie walka o komputer

Osoby przystępujące do egzaminów na adwokata i radcę prawnego muszą się liczyć ze sporymi utrudnieniami. Ze względu na ograniczoną liczbę stanowisk komputerowych, zdającym może zabraknąć czasu na udzielenie odpowiedzi. Dostęp do komputera będą mieli jedynie przez 25 minut – donosi w poniedziałkowym wydaniu „Dziennika Gazety Prawnej”.

Potrącenie wierzytelności

Dłużnik nie zawsze musi spełniać świadczenie na rzecz wierzyciela aby zwolnić się z długu. W niektórych przypadkach możliwe jest bowiem dokonanie tzw. potrącenia.

Znamy już wykaz aktów prawnych na egzaminy korporacyjne

Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało wykaz aktów prawnych, jaki będzie obowiązywał na egzamin na aplikację adwokacka i radcowską oraz notarialną.

Samorząd notarialny narusza konkurencję

Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza uchwalony przez Krajową Radę Notarialną zawiera postanowienie naruszające konkurencję – uznała Prezes UOKiK. To kolejna interwencja Urzędu w sektorze usług profesjonalnych

Notariusz potwierdzi w protokole naruszenie praw w internecie

Jeżeli prawa przedsiębiorców zostały naruszone publikacją na stronie internetowej, dochodzenie tych praw trzeba zacząć od zabezpieczenia dowodów potwierdzających fakt tej publikacji. Najlepiej to zrobić u notariusza. Służy do tego notarialny protokół wejścia na stronę internetową.

Czy niedochowanie formy pisemnej zawsze powoduje nieważność

Zastrzeżenie formy pisemnej pod rygorem nieważności należy do wyjątkowych sytuacji. Skutki niedochowania formy pisemnej mogą być trojakie.

Nieważność czynności prawnej

Nie zawsze nieważność czynności prawnej oznacza, że dana czynność nie wywołuje skutków prawnych. Prawo cywilne wyróżnia nieważność względną oraz bezwzględną.

Notarialne powierzenie zarządu

Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowienie odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej.

Postępowanie koncesyjne - zakres regulacji (2)

W kolejnym artykule przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące wszczęcia i realizacji postępowania koncesyjnego.

REKLAMA