REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowy zlecenia 2017, Umowa o pracę

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Stawka godzinowa przy umowach zlecenie i umowach o świadczenie usług od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. będzie obowiązywać minimalna stawka godzinowa przy umowach zlecenie oraz umowach o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu. Stawka została określona na minimum 12 zł brutto za godzinę pracy.

Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r.

Coraz więcej emerytów w Polsce decyduje się na dorobienie do swojej niskiej emerytury. Jedną z umów, jakie można podpisać z emerytem jest umowa zlecenia. Podpisanie takiego dokumenty rodzi pewne obowiązki, nie tylko po stronie zleceniodawcy, ale również po stronie emeryta.

Umowa zlecenia 2017 - wypłata wynagrodzenia za wykonanie zlecenia po zmianach

Od 1 stycznia 2017 r. w przypadku umów zlecenia i umów o świadczenie usług zawartych na okres dłuższy niż 1 miesiąc wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej ze stawki minimalnej trzeba będzie dokonywać co najmniej raz w miesiącu. Minimalna stawka godzinowa wynosić będzie 13 zł brutto.

Umowa o pracę, świadectwo pracy w formie elektronicznej - zmiany w 2017 r.

Przewidziane są zmiany pozwalające na stosowanie formy elektronicznej dla umów o pracę, wypowiedzenia, świadectwa pracy, prowadzenia i przechowywania dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju stanowi realizację rządowego pakietu „100 zmian dla firm”. Nowe regulacje powinny wejść w życie w 2017 r.

REKLAMA

Przychody uzyskiwane z tytułu dwóch umów zlecenia

Przychody uzyskiwane z tytułu dwóch (lub więcej) umów zlecenia są opodatkowane na ogólnych zasadach. Od 1 stycznia 2016 r. w razie zbiegu dwóch (lub więcej) umów zlecenia oskładkowaniu podlegają wszystkie kolejno zawierane umowy aż do osiągnięcia lub przekroczenia progu minimalnego wynagrodzenia - w 2016 r. 1850 zł; w 2017 r. 2000 zł.

Jak określić zakres obowiązków specjalisty ds. kadr - wzór

Pracownik musi być zaznajomiony z zakresem swoich obowiązków. Może to nastąpić w dowolnej formie, nie wyłączając informacji ustnej. W jaki sposób należy określić zakres obowiązków na stanowisku specjalisty ds. kadr i przedstawić je pracownikowi. Przedstawiamy wzór zakresu zadań specjalisty ds. kadr.

Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę w formie elektronicznej - zmiany 2017

Pracodawca będzie mógł zawrzeć i rozwiązać umowę za pośrednictwem e-maila - wynika ze zmian, które mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej. Firma będzie mogła gromadzić dokumentację pracowniczą w wersji elektronicznej, a nie papierowej. Przewiduje się, że zmiany wejdą w życie w 2017 r.

Umowa cywilnoprawna a umowa o pracę - podobieństwa, różnice, rozliczenie

Każdy pracodawca, niezależnie od swojej przynależności do określonej grupy zawodowej, ma prawo wyboru, na jakiej podstawie współpracować będzie ze swoimi podwładnymi. Dotyczy to zarówno podstawy tej współpracy, jak i jej szczegółowych warunków. Istotne jest jedynie, aby wybrana forma współpracy była zgodna z jej celem i nie naruszała obowiązujących przepisów. Dla ułatwienia tego wyboru przedstawiamy omówienie i zestawienie podstawowych różnic pomiędzy umowami cywilnoprawnymi a umową o pracę.

REKLAMA

Będą ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców

W najbliższych miesiącach zmienią się zasady zatrudniania cudzoziemców. Prostsze ma być uzyskiwanie zezwolenia na pracę i pobyt dla obcokrajowca. Wprowadzone zostaną nowe zezwolenia na pobyt dla pracowników delegowanych z krajów trzecich. Od stycznia 2017 r. oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom zostaną zastąpione przez zezwolenia na pracę sezonową i krótkoterminową. Uprości to procedury i da możliwość doboru zezwolenia do specyfiki pracy danego pracownika.

Umowa zlecenia 2017 - kogo nie obejmie minimalna stawka godzinowa

Od 1 stycznia 2017 r. zleceniobiorcy i samozatrudnieni będą uprawnieni do minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 13 zł za godzinę wykonywania pracy. Kogo nie obejmie minimalna stawka godzinowa?

Umowa zlecenia 2017 - minimalna stawka godzinowa w wysokości 13 zł

Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywała minimalna stawka godzinowa dla umów zleceń oraz świadczenia usług w wysokości 13 zł. Ustawa wprowadziła dodatkowo regulacje, na mocy których wynagrodzenie dla zleceniobiorcy będzie dokonywane w formie pieniężnej oraz w regularnych odstępach.

Minimalna stawka godzinowa nie do każdego zlecenia - zmiany od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia trzeba będzie stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Jednak stosowanie rozwiązań przyjętych w nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu nie będzie powszechne w każdym przypadku zawarcia umowy zlecenia czy świadczenia usług. Przepisy przewidują liczne wyłączenia w tym zakresie, m.in. podyktowane specyfiką wykonywania zlecenia lub usługi.

Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. firmy korzystające z umów zlecenia będą musiały prowadzić ewidencję liczby godzin wykonywania zlecenia pracowników tymczasowych. W jaki sposób potwierdzać liczbę przepracowanych godzin pracownika tymczasowego?

Przechowywanie ewidencji przepracowanych godzin przez 3 lata - od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia należy stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Nowe przepisy wprowadzają też obowiązek przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin oraz dokumentów potwierdzających liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Minimalna stawka na umowie zlecenie a nowe uprawnienia PIP

Od stycznia 2017 roku wchodzą w życie przepisy dotyczące minimalnej stawki godzinowej dla osób pracujących na umowach cywilnoprawnych. W związku z tym Państwowa Inspekcja Pracy otrzyma uprawnienia w zakresie kontroli przestrzegania tych przepisów.

Obowiązek potwierdzenia podstawowych ustaleń umowy o pracę

Począwszy od września tego roku, w skutek nowelizacji Kodeksu pracy, pracodawcy mają obowiązek pisemnego potwierdzenia pracownikowi ustaleń umowy o pracę niezawartej w formie pisemnej, przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

21 dni na odwołanie się od zwolnienia z pracy?

Wydłużenie czasu odwołania się od wypowiedzenia umowy o pracę z 7 do 21 dni - takie zmiany w Kodeksie pracy proponuje zespół do spraw prawa pracy Rady Dialogu Społecznego. To będzie pierwsza inicjatywa legislacyjna Rady.

Minimalna stawka godzinowa 13 zł - od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców oraz osób samozatrudnionych. Wyniesie ona 13 zł – wynika z obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2017 r. W jaki sposób należy potwierdzać liczbę godzin wykonania zlecenia?

Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór

Od 1 września 2016 r. każdy pracownik wykonujący pracę musi posiadać albo pisemną umowę o pracę, albo pisemne potwierdzenie podstawowych warunków zatrudnienia przed dopuszczeniem do pracy. Co ta zmiana oznacza w praktyce i jak wygląda wzór informacji potwierdzającej zawarcie umowy w formie innej niż pisemna.

Przechowywanie ewidencji przepracowanych godzin przez 3 lata

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia należy stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Nowe przepisy wprowadzają też obowiązek przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin oraz dokumentów potwierdzających liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Nowe uprawnienia PIP od 2017 r.

W wyniku nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu katalog zadań Państwowej Inspekcji Pracy od 1 stycznia 2017 r. zostanie uzupełniony o kontrolę wypłacania wynagrodzenia przysługującego z umowy zlecenia i o świadczenie usług w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej. W konsekwencji rozszerzono grupę podmiotów podlegających kontroli PIP o przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, na rzecz których w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi.

Minimalne wynagrodzenie za pracę dla pracowników i zleceniobiorców od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zmienią się zasady ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę dla pracowników i zleceniobiorców. W wyniku zmian, pracodawcy będą musieli prowadzić ewidencję godzin wykonania zlecenia i przechowywać dokumenty.

Nowe obowiązki Państwowej Inspekcji Pracy od 2017 r.

Od 2017 r. Państwowa Inspekcja Pracy otrzyma nowe obowiązki, które związane są m.in. z wprowadzeniem minimalnej stawki godzinowej dla zleceniobiorców. Na pracodawcę, który nie będzie przestrzegał przepisów o minimalnej stawce godzinowej, PIP będzie mogła nałożyć karę od 1 tys. do 30 tys. zł.

Nowe obowiązki pracodawcy od 1 września 2016 r.

W dniu 1 września 2016 r. weszła w życie ustawa z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy – Dz. U. z 2014 r. poz.1502, z późn. zm. która wprowadza kilka istotnych zmian do katalogu obowiązków pracodawców.

Obowiązkowe etaty w zamówieniach publicznych

Uchwalona nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która zawiera wymóg stosowania umowy o pracę jeśli charakter świadczonej usługi tego wymaga , może w znacznej mierze przyczynić się do zmniejszenia liczby osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych. Administracja państwowa musi jednak przygotować się na wyższe koszty usług - uważa Konfederacja Lewiatan.

Nowe obowiązki pracodawców od 1 września 2016 r.

Z dniem 1 września 2016 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące wprowadzenia obowiązku potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Co ta zmiana oznacza dla pracodawcy?

Długotrwała choroba pracownika może być powodem rozwiązania umowy o pracę

Długotrwała choroba pracownika uzasadniania rozwiązanie umowy przez pracodawcę bez wypowiedzenia bez winy pracownika (art. 53 Kodeksu pracy). Zasadność powyższego została potwierdzona na początku 2016 roku przez Sąd Najwyższy (dalej: „SN”) w wyroku z dnia 21 stycznia 2016 roku (sygn. akt: III PK 54/15), w którym SN stanął na stanowisku, że uzasadniona przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony może wynikać także z okoliczności niezależnych od pracownika, np. z dezorganizującej pracę w zakładzie częstej lub długotrwałej usprawiedliwionej nieobecności pracownika z przyczyn zdrowotnych lub rodzinnych.

Od 1 września najpierw umowa potem praca

1 września br. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy, przygotowana przez MRPiPS. Jej celem jest zagwarantowanie pracownikowi pełnych praw, przez zobowiązanie pracodawcy do podpisania z nim umowy przed dopuszczeniem go do pracy.

Umowa o pracę od 1 września 2016 r. - pytania i odpowiedzi

Od 1 września 2016 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy zakładająca zawarcie umowy o pracę na piśmie przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Za brak umowy pracodawca będzie ukarany karą grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Zmiana informacji o warunkach zatrudnienia w zakresie okresu wypowiedzenia od sierpnia 2016 r.

Od 21 sierpnia 2016 r. pracownicy, których umowy o pracę trwały w dniu wejścia w życie nowelizacji w zakresie umów terminowych, uzyskają prawo do 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Zmiany te nakładają na pracodawcę obowiązek zmiany informacji o warunkach zatrudnienia.

Aneks do umowy o pracę – co można nim zmienić

Aneks do umowy o pracę, to zmiana warunków umowy na podstawie porozumienia pomiędzy stronami, które taką umowę zawarły. Przy pomocy aneksu można wprowadzić zmiany nawet dla pracownika, który podlega szczególnej ochronie np. kobiecie, która jest w ciąży.

Wynagradzanie za pracę menedżerów - nowa ustawa kominowa od 9 września 2016 r.

Od 9 września 2016 r. będzie obowiązywać nowa ustawa kominowa regulująca zasady wynagrodzeń członków zarządów i rad nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zmiany dotyczą m.in. zasad wynagradzania za pracę kadry menadżerskiej w tych spółkach.

Wypowiedzenie umowy na czas określony od 21 sierpnia 2016 r.

Od 21 sierpnia 2016 r. obowiązuje dłuższy okres wypowiedzenia umów na czas określony trwających w dniu wejścia w życie nowych przepisów, czyli 22 lutego 2016 r. Pracownicy uzyskają prawo do 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Zawieranie umów o pracę od 1 września 2016 r.

Od 1 września 2016 r. pracodawca będzie miał obowiązek podpisania z pracownikiem pisemnej umowy o pracę przed dopuszczeniem go do pracy albo potwierdzić podstawowe warunki związane z zawarciem umowy. Za niedopełnienie obowiązku, na pracodawcę może zostać nałożona grzywna w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Termin na wniesienie odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uważa, że 7-dniowy okresu na wniesienie przez pracownika odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę jest terminem zbyt krótkim, m.in. ze względu na skomplikowane reguły procesu cywilnego oraz zawiłość spraw. Resort chce go wydłużyć do 14 dni. Do Sejmu natomiast trafił poselski projektu ustawy proponujący wydłużenie tego terminu do 30 dni.

Ewidencja godzin pracy przy umowach zlecenie - zmiany od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia oraz dla samozatrudnionych. Nowelizacja określa sposób ewidencjonowania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Umowy zlecenia 2017 - nowe obowiązki pracodawców

Od 1 stycznia 2017 r. przy umowach zlecenie oraz umowach o świadczenie usług będzie obowiązywać minimalna stawka godzinowa. Zmiany oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców w postaci ewidencjonowania przepracowanego czasu. Nowelizacja przewiduje również sankcję za niewypłacanie minimalnej stawki godzinowej.

Minimalna stawka godzinowa od 2017 r. - pytania i odpowiedzi

Od 1 stycznia 2017 r. minimalna stawka godzinowa dla pracujących na umowach zlecenia oraz samozatrudnionych będzie wynosić 13 zł - przy założeniu, że kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie wynosić 2 tys. zł. Jak będzie potwierdzana liczba przepracowanych godzin? Czy będzie można zrezygnować z minimalnej stawki godzinowej?

Minimalna stawka godzinowa za pracę od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. minimalna stawka za godzinę pracy będzie wynosić 12 zł, przy czym kwota ta waloryzowana będzie co roku - takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o minimalnej stawce godzinowej za pracę. Stawka godzinowa będzie obejmować nie tylko osoby na umowach zlecenia, ale również samozatrudnionych.

Ile będzie wynosić stawka godzinowa w 2017 r.?

Od 1 stycznia 2017 r. minimalna stawka godzinowa wynosić będzie 13 zł za godzinę. W kolejnych latach, wysokość stawki będzie uzależniona od wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. 8 sierpnia br. prezydent podpisał ustawę o stawce godzinowej.

Zmiany w prawie pracy w sierpniu i wrześniu 2016 r.

W dniu 3 sierpnia 2016 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy zakładająca zmiany dotyczące zatrudniania kobiet. Natomiast od 1 września 2016 r. zmianie ulegają przepisy dotyczące potwierdzania warunków zatrudnienia.

Obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 28 lipca 2016 r. wprowadziła m.in. obowiązek zatrudniania na etat, gdy spełnione są kryteria kodeksu pracy, upowszechnienie kryteriów pozacenowych i możliwość zlecania "spółkom-córkom" zadań bez przetargów (tzw. in-house).

Obowiązkowa umowa o pracę przy przetargach od 28 lipca br.

28 lipca br. weszła w życie nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadzająca obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych, gdy spełnione są kryteria Kodeksu pracy.

Jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym?

Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych. Przed podjęciem zatrudnienia warto sprawdzić, jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym.

Umowy zlecenia 2017 - minimalna stawka godzinowa

Od 1 stycznia 2017 r. ma zostać wprowadzona minimalna stawka godzinowa od umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług. Przy założeniu, że minimalne wynagrodzenie za pracę w 2017 r. będzie wynosić 2 tys. zł, minimalna stawka godzinowa wyniesie 13 zł. Kogo obejmą nowe przepisy?

Umowy o pracę po zmianach od 1 września 2016 r.

Od 1 września 2016 r. pracodawcy przed dopuszczeniem pracownika do pracy będą musieli podpisać z nim umowę o pracę lub potwierdzić pracownikowi podstawowe ustalenia związane z zawarciem umowy o pracę, jeżeli umowa nie została zawarta w formie pisemnej. Obecnie zawarcie pisemnej umowy o pracę lub jej potwierdzenie na piśmie może nastąpić najpóźniej do końca pierwszego dnia pracy. Taka zmiana Kodeksu pracy oczekuje obecnie na podpis prezydenta.

Termin 7 dni na odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę jest zbyt krótki

Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich 7-dniowy termin na odwołanie do sądu po zwolnieniu z pracy jest za krótki i niezgodny z konstytucją. Adam Bodnar powołuje się na sprawę mężczyzny, który z powodu szoku po stracie pracy nie mógł dotrzymać tego terminu.

Umowa o pracę na piśmie przed podjęciem pracy - zmiany od 1 września 2016 r.

Od 1 września 2016 r. pracodawca będzie miał obowiązek pisemnego potwierdzenia pracownikowi podstawowych ustaleń umowy o pracę przed dopuszczeniem do pracy. Za brak potwierdzenia na piśmie warunków zatrudnienia pracodawcy grozi kara grzywny nawet do 30 tys. zł.

Urlop wypoczynkowy 2016 - poradnik

Związki zawodowe postulują o zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego z 26 dni do 32 dni. Sprawdź, ile wynosi wymiar urlopu wypoczynkowego w 2016 roku.

Umowa na piśmie, przed podjęciem pracy

Obowiązek pisemnego zawarcia umowy o pracę lub potwierdzenia na piśmie jej warunków przed podjęciem pracy zakłada nowelizacja kodeksu pracy. Senat nie zaproponował do niej poprawek. Zmiana ma wejść w życie 1 września 2016 r.

REKLAMA