REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W związku z wzrostem płacy minimalnej od 1 stycznia 2025 r. – wzrosną również kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, będzie mógł zostać obciążony karą sięgającą nawet 9330 zł. Zgodnie z danymi UFG – liczba ujawnionych przypadków braku ochrony ubezpieczeniowej w zakresie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w ostatnich latach, z roku na rok, dynamicznie wzrasta, co przekłada się na liczbę wystawionych wezwań do zapłaty. Tylko w I półroczu 2024 r. – UFG wystawiło ich już blisko 170 tys.
Ubezpieczyciele muszą podnieść ceny. Polisy OC droższe już prawie o 40 proc. Gdzie najdroższe, a gdzie najtańsze OC? W których województwach kierowcy mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty? Gdzie kierowcy płacili najwięcej?
W związku z ostatnią interwencją Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministra Finansów w sprawie wysokich i niezaskarżalnych kar za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, którymi – jak wynika z interwencji – niekiedy karane są nawet osoby nie ponoszące winy za niewykupienie na czas ubezpieczenia, ponieważ np. przebywały w tym czasie w szpitalu – mówi się przede wszystkim o kwestiach problematycznych z punktu widzenia ukaranych. Stawiając się w roli poszkodowanego w wypadku z udziałem nieubezpieczonego pojazdu – można jednak spojrzeć na sprawę z nieco innej perspektywy. UFG przedstawiło swoje stanowisko w sprawie interwencji Rzecznika.
W związku z pewnym już wzrostem płacy minimalnej od 1 stycznia 2025 r. – wzrosną również kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, będzie mógł zostać obciążony karą sięgającą nawet 9250 zł. Ostatnią szansą na zahamowanie ich wzrostu, jest interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich.
REKLAMA
W związku ze wzrostem od 1 lipca 2024 r. płacy minimalnej – wzrosły też kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, może zostać obciążony karą sięgającą nawet 8600 zł, a samochodu ciężarowego - 12900 zł. Kary za brak OC niejednokrotnie przewyższają wartość pojazdu. W sprawie interweniuje RPO.
Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.
W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.
Auta do motosportu wyposażone w żółte tablice rejestracyjne zostaną wyjęte spod obowiązkowego OC. To jednak dopiero połowa informacji. Nowelizacja przepisów stawia bowiem inny wymóg. Wymóg, który tak naprawdę kasuje radość ze zmiany.
REKLAMA
Niedopatrzenie kierowcy może się skończyć opłatą karną wynoszącą blisko 9 tys. zł. Kara za brak OC jest dziś na tyle wysoka, że zamiast niej można np. kupić auto używane. Jak uniknąć prostego błędu? I czy da się uniknąć kary za brak OC?
Wystarczy 14 dni spóźnienia, a kierowca straci nawet trzy pensje. Dokładnie tyle od 1 stycznia 2024 r. wyniesie kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. A to dopiero początek podwyżek w tym roku.
UE debatuje właśnie nad nowymi regulacjami. Czy to oznacza, że w roku 2024 obowiązkowe stanie się OC na hulajnogę elektryczną? Odpowiedź nie jest taka prosta.
Rower elektryczny może podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Według polskich przepisów dzieje się tak wtedy, gdy może być napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym. TSUE zmienia jednak ten pogląd. Co oznacza wyrok europejskiego trybunału w praktyce?
Wprowadzenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie niesie ze sobą nowe regulacje dotyczące ubezpieczeń w obszarze mikromobilności. To odpowiedź na pojawienie się na rynku nowych typów niewielkich pojazdów silnikowych. Mówi się, że już od grudnia w państwach członkowskich Unii Europejskiej obowiązkowe OC ma objąć także posiadaczy e-hulajnóg. Co dobrego może przynieść taka zmiana?
Polski rynek ubezpieczeń 65 lat temu przystąpił do Systemu Zielonej Karty. Umożliwiło to polskim kierowcom poruszanie się po drogach innych państw systemu bez konieczności nabywania lokalnych ubezpieczeń OC. Zapewniło też poszkodowanym w wypadkach drogowych uzyskanie odszkodowania z tytułu szkód spowodowanych przez kierowców pojazdów zarejestrowanych za granicą.
Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.
OC diagnosty laboratoryjnego od 30 tyś. i od 150 tyś. euro - zmiany od listopada 2023. W skutek zmian do obecnie obowiązujących przepisów zostaną wprowadzone normy odnoszące się do diagnostów laboratoryjnych w zakresie wysokości minimalnej sumy gwarancyjnej w obowiązkowym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej, dotychczas ich nie było!
Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy? Katalog osób jest niezwykle szeroki. Pieniądze od ubezpieczyciela dostanie każdy, kto uczestniczył w zdarzeniu i nie przyczynił się do niego. Maksymalna pula środków? W sumie to ponad 27 mln zł.
Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!
OC w 2023 r. wyższe czy niższe? Nominalnie kwoty wzrosły. Tyle że gdy w tym wzroście uwzględnimy inflację, kwoty składek okażą się niższe o 13 proc.
Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Blisko 90 proc. kar nałożonych przez UFG to efekt skanowania baz danych. Tylko 10 proc. to kontrole drogowe.
W umowach najmu coraz częściej pojawia się wymóg wykupienia OC przez lokatora (najemcę). Czy niedroga polisa OC może zastąpić dużą kaucję?
Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka, czyli eSCOR rozwiązanie stworzone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).
Karambol a odszkodowanie. Kolizja wielu aut utrudnia wskazanie sprawcy. Co z odszkodowaniem w takim przypadku? Sprawdźmy to.
Polskie ubezpieczenie OC dla zagranicznego auta? We włoskim procederze chodzi o jedno. Polisy OC w naszym kraju są dużo tańsze niż we Włoszech.
Kolizja pożyczonym samochodem to poważny problem. I to nie tylko towarzyski. Może też oznaczać kłopot z uzyskaniem odszkodowania.
REKLAMA