ITS, czyli Inteligentne Systemy Transportowe to systemy, które stanowią
szeroki zbiór różnorodnych technologii (telekomunikacyjnych,
informatycznych, automatycznych i pomiarowych) oraz technik zarządzania
stosowanych w transporcie w celu ochrony życia uczestników ruchu,
zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów
środowiska naturalnego.
Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton;
4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton;
5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
7) autobusy.
Zawieranie umowy przewozu to czynność prawna, od której zależy, ile zapłacimy za szkodę powstałą w transporcie. I choć umowę przewozu może zawrzeć każdy, fakt zawarcia takiej umowy nie czyni go automatycznie przewoźnikiem. Aby więc oszacować jaką odpowiedzialność poniesiemy, musimy ocenić, czy jesteśmy przewoźnikiem w rozumieniu prawa.