Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Gwarantuje ochronę finansową np. w przypadku zdarzenia drogowego, które spowoduje szkody w mieniu innego uczestnika ruchu. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
28 maja weszła w życie unijna dyrektywa, tzw. Omnibus, na nowo regulująca wiele obszarów e-commerce oraz wzmacniająca pozycję konsumentów wobec e-sklepów. Spośród nowych regulacji, na uwagę zasługuje unormowanie zasad publikowania opinii o sklepach internetowych. Jakie obowiązują teraz zasady? De facto nie można już kupować opinii, co nie ukrywajmy zdarzało się nagminnie. Trzeba będzie też szczegółowo informować o cenach produktów objętych promocją. Za łamanie zasad grożą surowe kary: 2 miliony złotych albo 10% dochodów. Prawo obowiązuje zgodnie z przepisami unijnymi ale w Polsce na razie nie ma instytucji, która może jego stosowanie kontrolować i nakładać kary. W naszym kraju nie dostosowano bowiem prawodawstwa. Nowe przepisy analizuje mec. Robert Szczepanek z kancelarii prawnej Causa Finita.
W kwietniu Kantar Consumer Index, czyli wskaźnik klimatu konsumenckiego spadł o 4,6 pkt. i wyniósł minus 33,9 pkt. Spadła również ocena sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, o 5,2 pkt. - do poziomu minus 27,9 pkt
Czynniki ekonomiczne i polityczne – dwucyfrowa inflacja, wzrost stóp procentowych, wysokie ceny energii i niepewność związana z wojną w Ukrainie – powodują, że w nadchodzących miesiącach konsumenci będą raczej wstrzymywać się z zakupami dóbr trwałego użytku. To może oznaczać mniejszy popyt w takich segmentach jak meble, sprzęt RTV i AGD oraz odzież i obuwie. Podobnie może być na rynkach innych państw członkowskich UE. To zła wiadomość dla polskich firm z segmentu dóbr konsumenckich trwałego użytku, które mają na europejskim rynku silną pozycję i potencjalnie wiele do stracenia.
Piąta już edycja badania „FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar” wykazała, że największą grupę aktywnych konsumentów wciąż stanowią osoby rozważne i pragmatyczne. Zależy im na jak najtańszym nabywaniu markowych produktów. Takie podejście reprezentuje co czwarty badany. W ciągu roku zmalał udział zakupowych entuzjastów. Odwiedzają oni sklepy dla rozrywki. Natomiast przybyło cenoholików, skupionych na wysokości wydatków. Minimalnie urosła grupa shopperów z przymusu, ograniczających zakupy do minimum. Jest też więcej ekocentrycznych konsumentów, poszukujących ekologicznych towarów. Z kolei ubyło świadomych koneserów, nieprzejmujących się cenami. Zmalał też udział shopperowych domatorów.
Pan Jacek nabył nowy samochód osobowy, a kilka dni później, jeszcze przed dokonaniem rejestracji pojazdu, otrzymał ofertę pracy w Norwegii, którą przyjął. W związku ze zmianą ośrodka życiowego pan Jacek zamierza przenieść cały swój majątek, łącznie z zakupionym samochodem, za granicę. Powstaje pytanie czy przemieszczenie pojazdu na terytorium Norwegii będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego.
Ze statystyk wynika, że to wcale nie zima, a wiosna potrafi zaskakiwać kierowców. W drugim kwartale roku na polskich drogach odnotowuje się zdecydowanie więcej wypadków niż w pierwszym – i to nawet o kilkadziesiąt procent! Od 2018 roku ich liczba w zimowe miesiące jedynie w 2020 roku przewyższyła nieznacznie wynik drugiego kwartału. Statystyki z pozostałych lat pokazują natomiast, że wypadków i ich ofiar jest znacznie więcej wiosną niż zimą. Jak zatem, jako kierowcy samochodów i motocykli, możemy zadbać o wspólne bezpieczeństwo przed nadchodzącą wiosną? Jak przygotować swoje auto na wiosnę? Kiedy zmienić opony na letnie?