REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa pracownika, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rozliczenie ulgi na działalność badawczo-rozwojową - formularz PIT/BR

Do odliczania kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę na działalność badawczo-rozwojową służy specjalnie w tym celu przygotowany przez Ministerstwo Finansów formularz PIT/BR. Formularz ten stanowi załącznik do zeznań rocznych PIT-36 i PIT-36L. Z ulgi na działalnością badawczo-rozwojową przedsiębiorcy będą mogli skorzystać po raz pierwszy w rozliczeniu podatkowym za 2016 r.

Jak krok po kroku założyć spółkę cywilną

Spółka cywilna należy do jednej z najczęściej zakładanych spółek. Jakie działania należy podjąć, by dokonać prawidłowej i pełnej rejestracji spółki cywilnej? Jaką formę opodatkowania wybrać dla tego rodzaju spółki?

Skutki podatkowe zmiany formy prawnej prowadzonej działalności

Przedsiębiorstwa zobowiązane są stosować jedną wybraną formę opodatkowania. W praktyce jednak dochodzi niejednokrotnie do sytuacji, w której ze względu na potrzeby rozwoju działalności, optymalizację finansową lub obowiązki nałożone z mocy prawa przedsiębiorcy muszą przekształcić formę prawną prowadzonej działalności. Decydując się na zmiany, warto wcześniej ocenić jakie konsekwencje podatkowe się z tym wiążą.

Konferencja KIBR „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo” – 3 czerwca w Warszawie

Warszawski Oddział Krajowej Izby Biegłych Rewidentów organizuje konferencję „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. Wydarzenie odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. Nad konferencją patronat objęły m.in. Ministerstwo Finansów i Szkoła Główna Handlowa. Portal Infor.pl dołączył do grona patronów medialnych.

REKLAMA

Nieodpłatny dowóz pracowników do firmy a VAT

Bezpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT, gdy ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania firmy. Jeśli takie działanie ma zaspokoić cele osobiste pracowników, podlega opodatkowaniu. W praktyce pracodawcy mają często problem z ustaleniem, kiedy zachodzi dany przypadek.

Jak rozliczyć wyjazd integracyjno-szkoleniowy sfinansowany przez przedsiębiorcę

Przedsiębiorca, który sfinansował swoim pracownikom wyjazd integracyjno-szkoleniowy z własnych środków obrotowych, ma możliwość rozliczenia go w kosztach firmy. Natomiast dla uczestniczącego w nim pracownika, pokrywany przez pracodawcę koszt wyjazdu będzie stanowił dodatkowy przychód, od którego zapłaci PIT. Jak z kolei będą wyglądały rozliczenia w przypadku, gdy wyjazd zostanie sfinansowany ze środków ZFŚS?

Swobodny przepływ pracowników

Sejm opowiedział się za ułatwieniami i pomocą w korzystaniu z prawa do swobodnego przepływu pracowników wewnątrz UE. Zmiany mają zapewnić m.in. wsparcie równego traktowania takich osób i przeciwdziałać ich dyskryminacji.

Rejestracja w CEIDG jest bezpłatna

Ministerstwo Finansów przypomina, że rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) jest całkowicie bezpłatna. Rejestr CEIDG jest prowadzony przez Ministra Rozwoju.

REKLAMA

Pracodawcy chcą ukrócić wyłudzenia VAT

Przedsiębiorcy oczekują zmian w materialnym prawie podatkowym. Chcą ograniczenia możliwości popełniania przestępstw, a także ułatwienia ujawniania przestępstw, dróg towarów czy samych sprawców, a także śledzenia przepływu wyłudzonego podatku. Oszustów odstrasza nie tyle wysokość kary, co jej nieuchronność. Konieczne jest przy tym wzmocnienie współpracy pomiędzy różnymi służbami państwa - uważa Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

Business to business – co przedsiębiorca powinien wiedzieć o transakcjach B2B?

Na pewno wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak usprawnić proces dokonywania transakcji z kontrahentami. Długotrwała realizacja zamówień oraz niepewność co do stanu płatności za towar czy usługę mogą skutecznie zaburzać prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Już dziś możesz to zmienić, przeprowadzając transakcje ze swoimi partnerami przez internet. Ten rodzaj robienia zakupów nie jest już wyłącznie zarezerwowany dla handlu komercyjnego.

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.

Ułatwienia dla przedsiębiorców i nowe formularze CEIDG

Pakiet ułatwień związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przewiduje nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 19 maja 2016 r.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Rozliczenia kwartalne do likwidacji

Ograniczenie skali nadużyć w VAT to cel zmian legislacyjnych, które planuje rząd. Chodzi m.in. o likwidację możliwości stosowania rozliczeń kwartalnych czy rozszerzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania sprzedawcy - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Lepsze warunki prowadzenia firmy

Rada Ministrów zapoznała się z informacją Ministra Rozwoju dotyczącą pierwszego etapu prac zmierzających do poprawy otoczenia prawnego funkcjonowania przedsiębiorców. Wśród zaproponowanych rozwiązań jest umożliwienie gromadzenia i przechowywania akt pracowniczych w formie elektronicznej.

Jak obniżyć wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Okazuje się, że aż w 70% analizowanej dokumentacji przedsiębiorców znajdują się rozbieżności, które mogą wpłynąć na zmianę wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wynika to głównie ze stosunkowo niewielkiej świadomości, że wysokość składki wypadkowej można zweryfikować i zgodnie z prawem obniżyć – tłumaczy Grzegorz Piliszek, Menedżer Projektu w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Wynagrodzenie w przypadku wadliwie wykonanej pracy

Co mówią przepisy prawa pracy o zasadach wynagradzania pracownika w przypadku wadliwego wykonania powierzonej mu pracy? Czy pracodawca może obniżyć lub w ogóle nie wypłacić wynagrodzenia?

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Konsorcjum jako forma współpracy gospodarczej

Konsorcjum, czyli umowa zawierana przy realizacji jednego celu, jest często wykorzystywaną formą współpracy gospodarczej. Umowa tego rodzaju najczęściej zawierana jest w sytuacji startu podmiotów w przetargu publicznym. Alternatywą dla konsorcjum może być spółka celowa z ograniczoną odpowiedzialnością.

Społeczna odpowiedzialność biznesu - wolontariat kompetencji

Coraz więcej przedsiębiorców angażuje się zarówno w rozwiązywanie problemów społecznych, jak i wolontariat kompetencji. Obecnie blisko dwie trzecie dużych i średnich przedsiębiorstw zna koncepcję społecznie odpowiedzialnego biznesu, a więcej niż połowa wpisuje działania CSR w formalną strategię przedsiębiorstwa.

Sankcje za dokonywanie płatności naruszających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują żadnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku dokonywania (przyjmowania) płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w przepisach w tej kwestii, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Prawo restrukturyzacyjne pozwala na uniknięcie upadłości

Nowe prawo restrukturyzacyjne, obowiązujące od początku tego roku, wprowadziło szereg rozwiązań pozwalających uniknąć upadłości. Obecnie przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą korzystać z dużo łatwiejszej i szybszej procedury restrukturyzacyjnej. Mimo tego, że nowe prawo restrukturyzacyjne obowiązuje dopiero od początku roku, już wpłynęły pierwsze wnioski o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.

Przedsiębiorco wspieraj uczciwą konkurencję

W ramach Narodowej Loterii Paragonowej Ministerstwo Finansów inicjuje akcję dla przedsiębiorców i instytucji, które cenią uczciwość w interesach. Warto aby wszyscy, którzy działają na jasnych zasadach, bo zależy im na budowaniu zdrowej konkurencji, popierali Narodową Loterię Paragonową.

Układ ratalny z ZUS pozwoli uniknąć upadłości

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje się wówczas nie dochodzić należności objętych odroczeniem i nie nalicza odsetek za zwłokę.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Propozycje zmian w ustawach o PIT i CIT w ocenie przedsiębiorców

Głównym celem zmian w ustawach o PIT i CIT zaproponowanych niedawno przez rząd jest „realizacja zapowiedzi wyrażonej w exposé premier Beaty Szydło”, polegającej na obniżeniu stawki podatku CIT dla małych podatników do wysokości 15 proc.. Jednak zmiana ta jest tylko elementem szerszych zmian, które zakłada projekt nowelizacji. Większość pozostałych projektowanych regulacji jest jednoznacznie niekorzystna dla przedsiębiorców.

Ciężkie prace fizyczne nie dla ciężarnych i karmiących piersią

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Kodeks pracy. Zmiana przepisów ma dotyczyć zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu i pracy. Jest ona podyktowana unijnymi przepisami.

Lepsza ochrona pracowników delegowanych

Rząd przyjął projekt ustawy wdrażającej unijną dyrektywę o delegowaniu pracowników. Projekt reguluje zasady zatrudniania pracowników delegowanych do pracy w Polsce i z Polski za granicę. Przewiduje m.in. kary od 1 do 30 tys. zł za naruszenie tych zasad.

Pomoc publiczna a restrukturyzacja przedsiębiorstw

Istotnym elementem każdego postępowania restrukturyzacyjnego jest badanie, czy w danym przypadku dochodzi do udzielenia podmiotowi prywatnemu pomocy publicznej. Pomoc publiczna, co do zasady, na mocy traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jest zakazana, ponieważ zaburza działanie wolnego rynku. Pomoc ta może mieć różnorodny charakter i formę, może być udzielana przez różnego rodzaju organy i podmioty. Dla oceny charakteru tej pomocy i zgodności z prawem konieczne jest zarówno całościowe uwzględnianie wszelkiej udzielonej pomocy dłużnikowi w określonym czasie, jak i też ocena konkretnego wsparcia udzielanego przez dany podmiot.

Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych

Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.

Zatrudniasz na etat - możesz liczyć na zamówienia publiczne

Pracodawcy, którzy zatrudniają na umowy o pracę i szanują prawa pracowników mogą być już w obecnym stanie prawnym preferowaniu przy udzielaniu zamówień publicznych. "Prospołeczna" nowelizacja ustawy a o zamówieniach publicznych mogła pomóc Poczcie Polskiej wygrać przetarg na dostawę przesyłek sądowych - mówi mec. Magdalena Maksimiuk z Kancelarii Czublun Trębicki.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Rząd przyjął klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan dostrzega przyczyny jej wprowadzenia, ale zwraca uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji, która istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Programy sektorowe na realizację przedsięwzięć B+R

Na mapie środków Wspólnotowych, dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020, praktycznie każdy może znaleźć coś dla siebie. Począwszy od krajowych i regionalnych programów operacyjnych, w których zakres i wymagania formułowane są dość ogólnie, a konkurencja jest przez to większa, aż po programy dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki, gdzie zakres tematyczny jest zdecydowanie zawężony. Mają one jednak tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających 100, a nawet 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Warto zatem docenić programy sektorowe i przyjrzeć się im bliżej, gdyż premiowanych branż, a wraz z tym możliwości pozyskania dofinansowania, jest wiele.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej ma pewne ograniczenia i podlega kontrolom jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W tym względzie zostały nałożone określone obowiązki nie tylko na organ kontroli, ale także na przedsiębiorców. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia organowi kontrolującemu prowadzonej przez siebie książki kontroli. Przez kogo i jak powinna być prowadzona książka kontroli?

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

Po zakończeniu umowy leasingu samochodu przedsiębiorca ma możliwość jego wykup, z czego często korzysta. Zdarza się jednak, że wykupiony samochód przeznacza nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej, ale na cele prywatne. Czy takie działanie wiąże się z podatkiem VAT?

Kiedy wystawia się fakturę pro forma?

Jak wynika z praktyki stosowanej w obrocie gospodarczym, faktura pro forma ma zastosowanie jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, spełnia jedynie rolę informacyjną i nie stanowi dowodu zawarcia transakcji między stronami. Wystawiana jest najczęściej w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

W szczególnych przypadkach ZUS może zgodzić się na uregulowanie przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w dłuższym okresie niż wynika to z przepisów. Przedsiębiorca może złożyć wniosek do ZUS o odroczenie płatności składek m.in. z powodu problemów z bieżącą płynnością finansową.

Nowe wymogi dotyczące dokumentacji cen transferowych od 2017 r.

Nowe przepisy o cenach transferowych, które wejdą w życie od 2017 r., nakładają na przedsiębiorców dodatkowe obciążenia biurokratyczne oraz koszty sporządzenia dokumentacji czy analizy porównawczej - zauważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP).

Coraz więcej pracowników tymczasowych

Rośnie liczba pracowników tymczasowych. W trzecim kwartale 2015 roku ich liczba wyniosła ponad 360 tys. Poszukiwani są przede wszystkim pracownicy produkcyjni, coraz więcej firm decyduje się jednak na zatrudnienie tymczasowych pracowników na wysokich, wyspecjalizowanych stanowiskach.

Jak założyć biuro rachunkowe?

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) umożliwi urzędom skarbowym dokonywanie precyzyjnej kontroli ksiąg oraz dowodów księgowych przedsiębiorstwa, np. faktur, ale także na wykorzystanie zebranych danych do bardzo zaawansowanych kontroli krzyżowych. Duże przedsiębiorstwa mają czas do 1 lipca 2016 r. na wdrożenie JPK do swoich systemów firmowych.

Posiłki profilaktyczne tylko do końca marca

Tylko do końca marca pracodawca musi zapewniać posiłki profilaktyczne pracownikom, którzy wykonują prace związane z wysiłkiem fizycznym na otwartej przestrzeni w okresie zimowym. Za okres zimowy uważa się bowiem tylko czas od 1 listopada do 31 marca.

Niższa stawka CIT dla małych firm od 2017 r.

Ministerstwo Finansów zapowiada obniżkę CIT dla małych firm. Stawka podatku ma spaść z 19 do 15% dla przedsiębiorstw, których roczne przychody nie przekraczają 1,2 mln euro. Niższa stawka obejmie także nowe podmioty. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

Uprawnienia pracujących kobiet

Poszanowanie prywatności, zakaz dyskryminacji, urlopy, dodatkowe przerwy w pracy i dni wolne - polskie prawo pracy przewiduje wiele uprawnień dla pracujących kobiet. Ekspertki przygotowały zestawienie takich regulacji z okazji Dnia Kobiet.

Zmiany w Kodeksie pracy korzystne dla zatrudnionych na czas określony

Zmiany w Kodeksie pracy, które weszły w życie 22 lutego 2016 r. mają przede wszystkim zmniejszyć liczbę umów o pracę na czas określony, które dotąd miały krótsze terminy wypowiedzeń. Teraz okresy wypowiedzenia umów o pracę na czas określony zostały zrównane z okresami wypowiedzeń umów o pracę na czas nieokreślony.

REKLAMA