REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa pracownika, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przedsiębiorcy nie skorzystają z usługi Twój e-PIT

Twój e-PIT. To już pewne: skarbówka nie będzie sporządzać rocznych zeznań PIT podatnikom prowadzącym działalność gospodarczą. Ani w 2021 roku, ani w przyszłości.

Umorzenia składek ZUS oraz postojowe – wnioski od 1 lutego do 31 marca 2021 r.

Zwolnienie ze składek ZUS oraz postojowe. Od 1 lutego 2021 roku do 31 marca 2021 r. można składać wnioski, przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, o umorzenie składek ZUS za grudzień i styczeń oraz wypłatę świadczenia postojowego. Umorzenie składek i postojowe obejmuje płatników, którzy na dzień 30 listopada 2020 r. prowadzili przeważającą działalność oznaczoną kodami PDK wymienionymi w rozporządzeniu.

Jakie błędy podatkowe popełniają przedsiębiorcy?

Błędy podatkowe przedsiębiorców. Wśród najczęściej popełnianych błędów podatkowych przez przedsiębiorców znajdują się m.in. niewpłacanie podatku bądź zaliczki na podatek w terminie, zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków o charakterze osobistym, niewystawienie faktury lub rachunku, posługiwanie się nierzetelnymi fakturami VAT, brak dokumentacji transakcji, brak weryfikacji kontrahenta, firmanctwo. Jakie jeszcze błędy podatkowe pojawiają się u przedsiębiorców?

Tarcza Finansowa 2.0 rozszerzona o 9 branż

Tarcza Finansowa 2.0 rozszerzona o 9 branż. 2 lutego 2021 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”, przedłożoną przez ministra rozwoju, pracy i technologii. Rząd rozszerzył wsparcie w ramach Tarczy Finansowej 2.0 o przedsiębiorców z kolejnych 9 branż poszkodowanych przez sytuację związaną z COVID-19. Jak informuje PFR, możliwość złożenia wniosku o subwencję w ramach nowych kodów PKD powinna być udostępniona przez banki uczestniczące w Tarczy Finansowej PFR 2.0 od piątku 5 lutego 2021 r.

REKLAMA

Przyjazny urząd skarbowy a ujawnienie informacji

Przyjazny urząd skarbowy a ujawnienie informacji. Coraz częściej wszelkie podejmowane względem obywateli działania organy państwa tłumaczą koniecznością zwiększenia ich bezpieczeństwa w czasie pandemii COVID-19. Ostatnio urzędnicy skarbówki zaczęli intensywnie dzwonić do podatników pod pretekstem szybszego i właśnie bezpieczniejszego załatwienia sprawy. Podatnicy powinni jednak podczas takich rozmów bardzo uważać.

Kiedy można skorzystać z urlopu okolicznościowego - najważniejsze pytania i odpowiedzi

Urlop okolicznościowy. Ważne chwile w życiu prywatnym domagają się od nas, aby poświęcić im odpowiednią ilość czasu. Czas z kolei nie zawsze nam sprzyja, wymagając sprostania codziennym obowiązkom zawodowym. W tym tekście postaramy się krótko i przystępnie odpowiedzieć na najważniejsze pytania związane z potrzebą usprawiedliwienia nieobecności oraz zwolnienia od pracy, których przyczyną może być ważne wydarzenie w naszym życiu osobistym. Jak wskazuje sama nazwa zawartej w tytule formy urlopu, można z niego korzystać wyłącznie w wyniku zaistnienia sytuacji, które do niego uprawniają. Urlop okolicznościowy bowiem zwalnia pracownika z obowiązku świadczenia pracy, z powodów określonych, ważnych przyczyn oraz zdarzeń (np. ślubu, narodzin dziecka, pogrzebu).

Zgłoszenia do Małego ZUS-u Plus do 1 lutego 2021 r.

Mały ZUS Plus. Tylko do 1 lutego 2021 r. mogą zgłaszać się przedsiębiorcy chcący skorzystać z rozwiązania Małego ZUS-u Plus. Jest to rozwiązanie dla przedsiębiorców, których przychody nie przekraczają 120 000 zł, polegające na możliwości płacenia niższych składek na ubezpieczenie społeczne za 2021 rok. Ulga nie obejmuje składki zdrowotnej, którą trzeba płacić w pełnej wysokości.

5 dobrych praktyk w zarządzaniu tranzycją biznesową na odległość

Tranzycja biznesowa nabiera na znaczeniu, bo unowocześnianie przedsiębiorstw umacnia ich pozycję na rynku, a także sprawia, że stają się one bardziej odporne na dynamiczne zmiany gospodarcze.

REKLAMA

Czy restrukturyzacja przedsiębiorstwa jest sposobem na wyjście z kryzysu?

Postępowanie restrukturyzacyjne rzadko doprowadza do zbudowania firmy odpornej na kryzys. To tylko czasowe rozwiązanie a niezrozumienie tego faktu prowadzi do tego, że tak duża część firm ma problemy z realizacją zawartych układów. Dlatego najważniejszą częścią planu restrukturyzacji powinno być dostosowanie strategii przedsiębiorstwa do aktualnej sytuacji rynkowej - mówi Mariusz Grajda, specjalista w zakresie restrukturyzacji przedsiębiorstw.

Działalność firm w obszarze zrównoważonego rozwoju i GHRM powinna być powszechna

Zrównoważony rozwój wyzwaniem dla biznesu. Działalność firm w obszarze zrównoważonego rozwoju i GHRM (zielonego zarządzania zasobami ludzkimi) powinna być powszechna.

Brexit. Jak rozliczać cło, VAT i podatek u źródła?

Brexit a cło, VAT i podatek u źródła. Wielka Brytania opuściła Unię Europejską i stała się dla państw członkowskich tzw. państwem trzecim. Jednakże z uwagi na okres przejściowy, który trwał od 1 lutego do 31 grudnia 2020 r., zasadnicze zmiany w zakresie obrotu towarowego weszły w życie dopiero z początkiem 2021 r. W dalszym ciągu obowiązywać będą zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych. Na chwilę obecną brak jest jednak porozumień ułatwiających procedury celne.

Dofinansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej - zmiany 2021

Osoby, których działalność gospodarcza nie przetrwała pandemii, będą mogły starać się o środki na założenie innej. Resort rozwoju, pracy i technologii przekazał PAP, że rozporządzenie łagodzące warunki uzyskania pomocy powinno wejść w życie w I połowie stycznia 2021 r.

Przedsiębiorca jako konsument od 1 stycznia 2021 r.

1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy nowelizacji kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta przyznające przedsiębiorcom prawa konsumentów. Co to oznacza? Kto może skorzystać z tej zmiany?

Brexit - jak polski przedsiębiorca może ułatwić sobie przewóz towarów przez granice celne?

Kiedy 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania przestanie uczestniczyć w unii celnej, dla polskich przedsiębiorców będzie to oznaczać zakaz swobodnego przewozu towarów pomiędzy UE a GB oraz duże zmiany w formalnościach celnych. Jak zatem od stycznia najprościej i najkorzystniej przewozić towary przez granice celne, minimalizując czas kontroli na „szlabanach”? Pewnym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie procedury tranzytu, która zapewni płynny przepływ towaru przez granice, zminimalizuje ilość kontroli i zapewni bezpieczny przewóz towarów pod dozorem celnym.

Zawieszenie działalności gospodarczej - co warto wiedzieć?

Zawieszenie działalności gospodarczej to zagwarantowana prawnie możliwość okresowego przerwania prowadzonego przez przedsiębiorcę biznesu. Kto może zawiesić działalność gospodarczą? Jak zawiesić działalność jednoosobową, a jak działalność spółki cywilnej? Co wolno przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności? Zawieszenie działalności gospodarczej a ZUS i VAT.

Przedsiębiorca jako „frankowicz” w sądzie

Jakie szanse ma przed sądem przedsiębiorca, który jest kredytobiorcą kredytu we frankach szwajcarskich? Sądy wskazują m.in., że naruszenia zarzucane niektórym umowom frankowym są tak istotne, iż na ochronę prawną zasługują roszczenia obu typów kredytobiorców (konsumenci i przedsiębiorcy). Jednak szanse takiego pozwu przedsiębiorcy przeciwko bankowi trzeba badać i oceniać w każdym przypadku indywidualnie – pisze Iwona Rzucidło, dr nauk prawnych, LL.M., Radca prawny, Kancelaria Rachelski i Wspólnicy.

Paweł Tanajno: ogromna część przedsiębiorców jest poszkodowana, niektórzy są dobijani decyzjami rządu [PODCAST]

Potrzebne są zdecydowane działania pomocowe na zasadzie odszkodowań, oparte o fundament odpowiedzialności rządu – mówi Paweł Tanajno i podkreśla, że Strajk Przedsiębiorców uruchomi pozwy zbiorowe odnośnie odszkodowań. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Przedsiębiorca na prawach konsumenta od 2021 roku - co trzeba wiedzieć?

Przedsiębiorca na prawach konsumenta to trzeci podmiot, który pojawi się w prawie konsumenckim (obok konsumenta i przedsiębiorcy) od 1 stycznia 2021 r. Dzięki nowym przepisom Rzecznik Finansowy będzie mógł skuteczniej wspierać osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. To efekt zmian w przepisach, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2021 r. Nowe przepisy mają zastosowanie tylko do umów zawartych po 1 stycznia 2021 r. Jaką ochronę prawną posiada przedsiębiorca na prawach konsumenta?

Przedsiębiorca objęty ochroną konsumencką – zmiany od 2021 roku

Przedsiębiorcy (niektórzy) zostaną od 2021 roku objęci ochroną konsumencką. Już 1 stycznia 2021 roku w życie wejdą zmiany w prawie konsumenckim. Jedną z najważniejszych zmian będzie rozszerzenie ochrony konsumenckiej na przedsiębiorcę zawierającego umowę nienależącą do przedmiotu jego działalności gospodarczej. W obrocie gospodarczym obok konsumenta i przedsiębiorcy istniał zatem będzie trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta. W określonych sytuacjach osoba taka będzie mogła być traktowana jako konsument, a tym samym zostanie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów. Którzy przedsiębiorcy zostaną objęci ochroną konsumencką?

Świadczenie postojowe, mikropożyczka, dofinansowanie do działalności - które formy pomocy są nadal dostępne?

Świadczenie postojowe, mikropożyczka, dofinansowanie do działalności - to formy pomoc dla przedsiębiorców. Parlament przyjął już sześć Tarcz Antykryzysowych i wielu przedsiębiorców zastanawia się, z których form rządowej pomocy może jeszcze skorzystać. Eksperci przygotowali zestawienie świadczeń, które nadal obowiązują.

Jaką stawkę VAT zastosować do wynajmu kwater pracowniczych?

Usługa wynajmu lokalu mieszkalnego (kwater pracowniczych) na rzecz przedsiębiorcy na podstawie umowy najmu mieści się w dziale 68 PKWiU. Usługa ta nie została wymieniona jako usługa, dla której ustawodawca przewidział obniżoną stawkę VAT. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Jak przedsiębiorcy korzystają z postępowań restrukturyzacyjnych?

W trzecim kwartale 2020 r. otwarto 188 postępowań restrukturyzacyjnych. To o 44,6% więcej niż w trzecim kwartale 2019 r. oraz o aż o 89,9% więcej niż w drugim kwartale 2020 r. Aż 72% stanowią uproszczone postępowania restrukturyzacyjne.

Przedsiębiorcy przeciwni wprowadzaniu konfiskaty prewencyjnej

Przedsiębiorcy są przeciwni wprowadzaniu przepisów o konfiskacie prewencyjnej do polskiego systemu prawnego. Takie stanowisko zajęli przedsiębiorcy skupieni w Radzie Przedsiębiorczości.

Kwarantanna i izolacja pracownika – prawa, obowiązki, świadczenia

W związku z gwałtownym wzrostem liczby osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w Polsce, wprowadzono nowe zasady odbywania kwarantanny oraz izolacji. W niniejszym artykule wskażę jakie są aktualne, tj. obowiązujące na dzień 9 listopada 2020 r., zasady odbywania kwarantanny i izolacji (czym się one różnią) oraz w jaki sposób trzeba informować pracodawcę o tych okolicznościach. Wyjaśniam także jakie świadczenia i na jakiej podstawie przysługują z tego tytułu pracownikom i czy można pracować zdalnie w okresie kwarantanny.

Środki pomocowe dla przedsiębiorstw ze wsparciem BGK

Obecnie wiele firm ma trudności z pozyskaniem i odnowieniem finansowania, dlatego warto zwrócić uwagę, że ciągle istnieje możliwość zabezpieczenia dodatkowego z Funduszu Gwarancji Płynnościowych Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Wiele przedsiębiorstw skorzystało ze wsparcia tarczy antykryzysowej i z programów oferowanych przez Polski Fundusz Rozwoju, co z pewnością zaspokoiło w większości ich potrzeby bieżące. Jednak niebawem może się okazać, że to zbyt mało, aby radzić sobie na rynku.

Antykryzysowa Tarcza Branżowa. Kto skorzysta i na jakich warunkach?

Antykryzysowa Tarcza Branżowa to nowe wsparcie dla przedsiębiorców w związku z COVID-19, które ma pomóc 200 tys. firm oraz 372 tys. pracowników. Z pomocy będą mogły skorzystać branże takie jak gastronomiczna, rozrywkowa, fitness i sprzedaży detalicznej. Pracownicy skorzystają m.in. z odroczonej płatności zaliczek na PIT. Na jaką pomoc mogą liczyć przedsiębiorcy i na jakich warunkach?

Prawo do prywatności pracownika obowiązuje także w pandemii

W ostatnich miesiącach trwa intensywna dyskusja dotycząca możliwości i zakresu przetwarzania poszerzonego zakresu danych pracowników i współpracowników, w związku z przeciwdziałaniem skutkom pandemii. Praktyczne aspekty tej kwestii są niezwykle istotne, dotyczą bowiem dopuszczalności skierowania pracownika na testy, żądania ujawnienia ich wyników czy informowania zespołu o stanie zdrowia konkretnego pracownika. Zastosowanie się do zbyt liberalnych interpretacji może narazić pracodawcę na liczne ryzyka.

Praca zdalna a telepraca – czym się różnią?

Funkcjonowanie przedsiębiorców w dobie pandemii koronawirusa wymusza stosowanie nowych, nieznanych wcześniej polskiemu porządkowi prawnemu, rozwiązań. W stosunku do wykonywania pracy przez pracowników takim novum jest praca zdalna. Tzw. home office nie jest uregulowany w Kodeksie pracy, który natomiast przewiduje instytucję telepracy. Nie są to zdecydowanie pojęcia tożsame i diametralnie się różnią, dlatego warto zastanowić się nad najważniejszymi rozbieżnościami pomiędzy telepracą i pracą zdalną.

Które branże najczęściej decydują się na restrukturyzację?

Wzrost ilości otwieranych postępowań restrukturyzacyjnych odnotowuje branża odzieżowa, motoryzacyjna oraz rolnictwo - tak wynika z raportu firmy doradczej MGW CCG „Restrukturyzacja przedsiębiorstw. Analiza i omówienie postępowań restrukturyzacyjnych za III kwartał 2020 roku”. Najczęściej są to małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie sprostały wyzwaniom rynku i nie mogły skutecznie konkurować w segmencie e-commerce. Wśród nich pojawiają się jednak już bardziej rozpoznawalne brandy, co może świadczyć o tym, że oferowane wsparcie w ramach tarcz antykryzysowych czy tarczy finansowej nie były wystarczające dla tej części gospodarki.

Przedsiębiorco – zabezpiecz firmę na wypadek swojej śmierci!

Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki – jak powiedział Benjamin Franklin. Warto zatem zawczasu pomyśleć o tym jak zabezpieczyć prowadzony biznes na wypadek śmierci.

Wirtualne biuro rachunkowe ZUS. Czy przedsiębiorcy zapłacą za błędy ZUS?

W ciągu trzech lat ma powstać wirtualne biuro rachunkowe Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. ZUS tym samym chce wziąć na siebie większość rozliczeń i przygotowywać dokumenty, które przedsiębiorca będzie musiał tylko ostatecznie zatwierdzić. W założeniu takie działanie ma zredukować liczbę błędów i zmniejszyć liczbę kontroli. Trzeba jednak pamiętać, że to i tak przedsiębiorca będzie ponosił ostateczną odpowiedzialność za ewentualne błędy w deklaracjach, nawet popełnione przez ZUS.

Czy świat sprzedaży to ciągły wyścig szczurów? [WYWIAD]

Liczby, cyfry, tabelki, cele i wskaźniki efektywności, czyli świat sprzedaży… Dla jednych są to narzędzia wspierające sprzedaż, dla innych cele same w sobie. O tym, czy osiąganie KPI’s powinno stać się „targetem” rozmawiamy z Robertem Lipińskim, mentorem w zakresie skutecznej sprzedaży BtoB.

Jak bezpiecznie wejść na zagraniczne rynki?

Komisja Europejska uruchomiła we wtorek platformę Access2Markets. Zawiera ona informacje dotyczące handlu zagranicznego, które maja pomóc małym i średnim firmom w lepszym poruszaniu się na rynkach poza Unią Europejską lub rozpoczęciu świadczenia usług zagranicą.

Tymczasowe ramy prawne pomocy publicznej w UE w czasie pandemii przedłużone do 30 czerwca 2021 r.

Komisja Europejska przedłużyła 13 października 2020 r. okres obowiązywania tymczasowych ram prawnych dotyczących pomocy publicznej do 30 czerwca 2021 roku, aby wesprzeć gospodarkę w związku z pandemią Covid-19. W przypadku regulacji umożliwiającej wsparcie w postaci dokapitalizowania okres zostaje przedłużony do 30 września 2021 roku.

System ceł i VAT dla zagranicznych sprzedawców e-commerce. Jak uszczelnić?

Zdaniem przedsiębiorców konieczne są działania uszczelniające w systemie ceł i podatku VAT dla zagranicznych sprzedawców e-commerce. Proponują szereg działań mających na celu zapewnienie uczciwej i wysokiej konkurencji w branży e-commerce. Wśród rozwiązań znalazła się m.in. konieczność wprowadzenie systemu informatycznego w ramach e-administracji służącego opłacaniu stawek celnych oraz jego integracja z systemami platform e-commerce.

Jakie narzędzia może wykorzystać przedsiębiorca do walki z kryzysem?

O optymalnych sposobach reakcji przedsiębiorstw na kryzys gospodarczy rozmawiamy z Mariuszem Grajdą, partnerem zarządzającym firmy doradczej MGW CCG.

Tarcza antykryzysowa obniża zdolność kredytową przedsiębiorców

Ubiegający się o kredyt hipoteczny znowu mogą liczyć na relatywnie niski wkład własny i złagodzenie innych wymogów bankowych – mówi Agata Antosiewicz, dyrektor działu kredytowego w Domu Kredytowym Victoria. Są też nowe skutki pandemii – prowadzący działalność gospodarczą, którzy skorzystali z tarczy antykryzysowych mają mniejsze szanse na kredyt hipoteczny.

Promocja zdrowego stylu życia pracowników – wyzwanie dla współczesnych firm!

Co zdrowy styl życia ma wspólnego ze zrównoważonym rozwojem? Jakie są wyniki przeprowadzonych badań w tym zakresie? Jakie są oczekiwania pracowników wobec firmy w zakresie promocji zdrowego stylu życia? Dlaczego promowanie zdrowego stylu życia wśród pracowników nie powinno być modą, ale wyzwaniem dla firm, które chcą stosować nowoczesne metody zarządzania kadrami? Ten temat komentuje Izabela Różańska-Bińczyk z Katedry Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Konfiskata rozszerzona przedsiębiorstwa

Konfiskata rozszerzona polega na pozbawianiu przestępców korzyści osiąganych z tytułu popełnionych czynów zabronionych poprzez odbiór im przedsiębiorstw służących do ich popełnienia. W celu skutecznego odebrania przedsiębiorcom składników przedsiębiorstwa, prokuratorzy muszą wykazać przed sądem, że zostało dokonane z jego użyciem przestępstwo.

Zróżnicowane nastroje przedsiębiorców. Inwestycje zatrzymane [KOMENTARZ]

Opublikowane zostały wyniki badania „Busometr” na drugie półrocze 2020 r. Indeks nastrojów przedsiębiorców wyniósł 42,4 punktu (spadek z 44,5 punktu w poprzednim półroczu), co oznacza, że nastroje przedsiębiorców w okresie epidemii COVID-19 pogarszają się. Najgorzej jest z inwestycjami, zadziwiająco dobre nastroje utrzymują się z kolei na rynku pracy.

Na jak wysoką emeryturę może liczyć przedsiębiorca?

Średnia emerytura w Polsce oscyluje wokół kwoty 2413,64 zł brutto - to dane z marca 2020 roku, czyli już po waloryzacji. Od lat mówi się o niskich świadczeniach emerytalnych, które nie pozwalają seniorom na zaspokajanie podstawowych potrzeb. Emeryci są jedną z najbardziej zadłużonych grup społecznych, a z najnowszych danych KRD wynika, że liczba upadłości konsumenckich ogłaszanych wśród osób 60+ jest z roku na rok coraz wyższa. Tymczasem wciąż mowa o osobach indywidualnych, które pracowały (przynajmniej przez część życia) na etacie i odprowadzały składki ZUS za pośrednictwem swoich pracodawców. Co z przedsiębiorcami?

Dlaczego (wciąż) zarządzanie majątkiem ma niski priorytet w organizacji?

Zarządzanie aktywami ze względu na dostępne technologie przeżywa swój renesans. Jednocześnie nie znajduje wciąż, należytego uznania osób zarządzających w organizacjach, tak w biznesie jak i w instytucjach sektora publicznego. W wielu wypadkach utożsamiane jest z prostymi zagadnieniami: inwentaryzacji majątku trwałego i amortyzacji w finansach, co gorsza często traktowanych rozdzielnie. Jest to tym bardziej zaskakujące, mając na uwadze regulacje prawne w tym zakresie, choćby te mówiące o odpowiedzialności za przestępstwo zwane niegospodarnością menadżera bądź nadużyciem zaufania.

Aplikacja iPPK z dostępem do konta w PPK dla każdego pracownika

Wybierając ofertę PPK z Compensy Życie, klient otrzymuje dostęp do Pracowniczych Planów Kapitałowych poprzez przejrzystą i intuicyjną aplikację iPPK. Kto może z niej korzystać? Do czego służy? Czy można sprawdzić stan rachunku uczestnika PPK?

Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

Już za kilka dni nowy JPK_V7M i JPKV7K stanie się faktem. Rewolucja zapowiadana od dawna, po kilku odroczeniach, nieodwołalnie wchodzi w życie. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w komunikacie z 16 września b.r., w którym wskazano, że 30 września 2020 r. zostanie wyłączona dotychczasowa bramka REST API służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych podpisem kwalifikowanym i zaufanym, jak również bramka REST API, służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych danymi autoryzacyjnymi.

ZUS zwróci 600 mln przedsiębiorcom - efekt interwencji Krajowej Izby Doradców Podatkowych

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął proces tworzenia not umorzeniowych. ZUS zwróci polskim przedsiębiorcom 600 mln nadpłaconych wiosną składek. To efekt skutecznej interwencji Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Co 8 przedsiębiorca nie żałuje, że założył firmę

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ZPP - zdecydowana większość badanych (80%), niezależnie od powodów i okoliczności, pozytywnie ocenia swoją decyzję o założeniu firmy (41% – ocenia ją pozytywnie, 39% raczej pozytywnie). Jedynie 10% przedsiębiorców nie jest zadowolonych z tej decyzji.

Dofinansowanie do usług szkoleniowych i doradczych - wnioski do 30 listopada 2020 r.

Mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o zwrot części kosztów usług szkoleniowych i doradczych wspomagających prowadzenie firmy w czasie pandemii. Usługi rozwojowe w uruchomionym przez PARP projekcie „Kompetencje dla sektorów zadanie COVID-19 – oferta dla przedsiębiorców” odpowiadają na bieżące potrzeby wybranych branż. Maksymalna wysokość pomocy wynosi do 80 proc. kosztu usługi netto, a budżet całego projektu to ok. 57 mln zł. Zakładany termin składania wniosków do operatorów upływa 30 listopada 2020 r.

Uszczelnianie systemu podatkowego, czyli planowane zmiany w podatkach dochodowych

Przedsiębiorcy muszą przygotować się na znaczące zmiany w zakresie PIT i CIT. Ministerstwo Finansów przygotowało bowiem projekt nowelizacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych. Jej celem ma być uszczelnienie systemu podatkowego. W praktyce oznacza to nowe obowiązki dla przedsiębiorców i potencjalne kary za błędy wynikające z niewłaściwej interpretacji prawa.

Monitoring wizyjny w miejscu pracy - jakie są prawa a jakie obowiązki pracodawców?

Nagrywać, nie nagrywać? Większe poczucie bezpieczeństwa czy ograniczenie wolności? Kwestie monitoringu wizyjnego w miejscu pracy od lat budzą kontrowersje. Z jednej strony mogą uchodzić za narzędzia mające na celu ograniczać wolność pracowników i potwierdzać ograniczonych brak zaufania do pracowników, z drugiej, często są rozumiane jako forma bezpieczeństwa, szczególnie w przypadku dużych zakładów pracy czy też branży handlowej.

Nagroda w konkursie dla przedsiębiorców opodatkowana jak dochody z działalności gospodarczej

Wygraną rzeczową w konkursie dla przedsiębiorców należy opodatkować tak samo jak inne przychody z działalności gospodarczej tego przedsiębiorcy – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 sierpnia 2020 r. (sygn. akt II FSK 976/18).

REKLAMA