REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Internet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 1)

Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Poza tym kupujący mają 10-dniowy termin na odstąpienie od umowy.

Łódzkie: W szpitalach - węzły sieci teleinformatycznej

Osiem szpitali z województwa łódzkiego stanie się wkrótce głównymi węzłami regionalnej sieci teleinformatycznej. We wtorek podpisano umowy pomiędzy szpitalami i samorządem wojewódzkim. Budowa sieci to koszt ponad 71 mln zł.

Reklamacja mebli – kiedy zgłosić się do sprzedawcy?

Jeżeli konsument nie zgłosi wady w odpowiednim czasie, sprzedawca będzie mógł odrzucić jego reklamację nawet bez rozpatrzenia jej zasadności.

Ostrów Wlkp.: Nagrody za program e-tornister i modernizację synagogi

Samorząd Ostrowa Wlkp. został zdobywcą statuetki HIT 2011 za innowacyjny w skali kraju program e-tornister dla gimnazjalistów. Taką samą nagrodę otrzymało za modernizację synagogi Ostrowskie Centrum Kultury.

REKLAMA

Polska już nie chce ACTA

Premier Donald Tusk zapowiedział podjęcie kroków, które mają na celu odrzucenie porozumienia ACTA na forum europejskim.

Wysłanie plików w internecie nie będzie naruszać praw autorskich?

Posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego przygotowali projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zmiany mają poszerzyć zakres legalnej wymiany plikami w internecie – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Patent europejski

Czym jest patent europejski? Jak go uzyskać i jakie korzyści związane są z jego posiadaniem?

Polityka prywatności na Facebooku po polsku

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych chce, by Facebook w języku polskim publikował zasady wykorzystywania danych osobowych użytkowników. Do dnia dzisiejszego użytkownicy sieci nie doczekali się polskiej wersji tego dokumentu.

REKLAMA

Nowoczesne techniki komunikacji

E-mail, wiadomość zostawiona na poczcie głosowej, krótki SMS, wymiana zdań na czacie. Dzięki korzystaniu z tych nowoczesnych środków komunikacji możemy szybko, skutecznie i niedrogo komunikować się z innymi. Wygoda i szybkość komunikacji nie zwalniają nas jednak z przestrzegania zasad dobrych manier.

Jak załatwić sprawę w urzędzie przez internet?

EPUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, w którym sprawę urzędową możemy załatwić za pośrednictwem Internetu. Jak działa system?

UOKiK: Reader’s Digest łamał prawa konsumentów

Przedsiębiorcy nie mogą żądać od konsumentów zapłaty za dostarczone, acz niezamówione towary. Naruszających prawa konsumenta przedsiębiorców czeka kara finansowa ze strony UOKiKu, o czym przekonało wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd.

Niezamówiona przesyłka– co zrobić?

Nie zamawiałeś produktu, a mimo wszystko otrzymałeś paczkę z żądaniem zapłaty? W takiej sytuacji nie masz obowiązku uiszczania żadnej opłaty.

ACTA, czyli z czym walczą hakerzy?

Ostatnie dni zaowocowały wzmożonymi atakami hakerów na strony internetowe polskiego rządu. Wszystko związane jest z zamiarem podpisania umowy ACTA przez polskie władze. Czym jest ACTA i o co chodzi hakerom?

Deweloperzy kontra konsumenci

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 46 decyzji odnośnie praktyk deweloperów, krzywdzących konsumentów. Sprawdź jakich klauzul nie wolno stosować deweloperom.

Gminy ograniczają konkurencję w usługach wodno-kanalizacyjnych

Gmina Kraków oraz spółka komunalna z Białogardu zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na rynku usług wodno-kanalizacyjnych także obowiązują zasady ochrony konsumentów.

Kim jest konsument?

W świetle prawa konsumentem może być tylko osoba fizyczna. Musi ona jednak spełniać określone warunki. Jakie?

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

Do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy można złożyć skargę w przypadku, gdy konsument uzna, że reklama wprowadza w błąd lub w inny sposób narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy.

Energetyka: klauzule niedozwolone w umowach z konsumentami

Wyłączanie odpowiedzialności względem odbiorców, czy wprowadzanie w błąd – to początek listy zarzutów, jakie względem przedsiębiorców energetycznych sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Odsprzedaż oryginalnego egzemplarza gry w sieci

W sieci kwitnie obrót wtórny oryginalnymi egzemplarzami gier i programów komputerowych. Czy taka sprzedaż nie stanowi naruszenia praw autorskich twórców?

UOKiK wygrywa z Kasą Krajową SKOK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wygrał sądową batalię z Kasą Krajową SKOK. Spór dotyczył wprowadzających w błąd reklam.

Kryzys 2012: Czego nie może windykator?

Czas kryzysu to okres żniw dla firm windykacyjnych. Coraz większa liczba konsumentów ma problemy z windykatorami. Jakie mamy prawa podczas windykacji? Co może, a czego nie może windykator?

Komentarze na Facebooku a prawa autorskie

Wirtualna rzeczywistość pozostawia ogromne pole do popisu. Chętnie dzielimy się swoimi poglądami czy „złotymi myślami” (komentarze) na forach internetowych, a w ostatnim czasie w sposób szczególny na portalach społecznościowych typu Facebook. Z reguły nie zastanawiamy się nad tym, czy przysługują nam z tego tytułu jakieś prawa autorskie, a co więcej jak należy je chronić. Może jednak warto się nad tym pochylić?

Odpowiedzialność karna za umieszczanie linków do plików z filmami

Chcąc obejrzeć film w Internecie bez większych problemów odnajdziemy linki do interesujących nas plików. Wprawdzie osoby udostępniające pliki czynią to w sposób pośredni (bo pochodzą one z innych większych serwerów), nie powoduje to jednak braku z ich strony odpowiedzialności. Czy za umieszczanie linków do plików z filmami grozi odpowiedzialność karna?

Konsument na wyprzedaży – cz. 2

Prawo do reklamacji przysługuje tak samo do towaru przecenionego, jak i towaru sprzedawanego po zwykłej cenie. Każdy konsument może zatem reklamować przeceniony produkt.

Konsument na wyprzedaży

Okres poświąteczny to czas najlepszych promocji. Kupujemy taniej sprzęty agd, rtv, ubrania oraz meble. Wraz z obniżką cen redukcji nie ulegają jednak nasze prawa. Warto więc je poznać.

Jak sprawdzić skąd wysłano obraźliwego e-maila?

W dobie rozpowszechnionego internetu rozpowszechnia się zjawisko wirtualnego obrażania, czy też pomawiania innych osób, w szczególności na forach lub za pomocą e-maila. Wbrew pozorom osoby ukryte za komputerem wcale nie pozostają bezkarne czy anonimowe, albowiem istnieją liczne metody ustalenia ich tożsamości. Przedmiotowe opracowanie będzie dotyczyć kwestii ustalenia autora obraźliwych e-maili w najprostszym przypadku – kiedy sprawca pisze z domowego komputera.

Czym jest cyberprzestępstwo?

Walka z cyberprzestępczością oraz sama cyberprzestępczość są hasłami bardzo często podnoszonymi tak w mediach, jak i w literaturze prawa karnego. Niniejsze opracowanie ma na celu podjęcie próby ustalenia tego, czym dokładnie owa cyberprzestępczość jest.

Czym jest informatyka śledcza?

Informatyka śledcza (z ang. computer forsenics) to proces poszukiwania i analizy danych zapisanych zapisanych na różnych nośnikach cyfrowych np. komputerach, telefonach etc. Jest ona pomocna nie tylko organom ścigania w walce z przestępczością popełnianą za pomocą komputerów, ale także prywatnym firmom walczącym między innymi z takimi zjawiskami jak szpiegostwo przemysłowe, łamanie zakazu konkurencji etc.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 2

W poniższej publikacji przedstawimy II część uwag dotyczących ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie w dniu 18 grudnia 2011 r. Poniższe uwagi dotyczą obowiązków kredytodawców związanych z reklamą kredytu konsumenckiego oraz oceną ryzyka kredytowego konsumenta, a także likwidacji przepisu określającego maksymalną wysokość wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy kredytowej.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1

W dniu 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę pod tym samym tytułem. Nowa ustawa wprowadzi bardzo istotne, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, zmiany w zasadach udzielania kredytów konsumenckich. Jednocześnie dostosuje ona polskie przepisy prawne do założeń prawa unijnego obowiązujących w tym zakresie.

Czym są agresywne praktyki rynkowe?

Niedozwolonym działaniem jest jakakolwiek forma nacisku, czy to psychicznego, czy też fizycznego na konsumenta. Dotyczy to każdego etapu zawierania transakcji.

Informacje na etykiecie produktu

Do informacji, jakie muszą znaleźć się na produkcie lub etykiecie należy cena. Oprócz niej konsument powinien otrzymać jeszcze kilka innych wiadomości

Agresywne praktyki rynkowe ("czarna lista")

Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista").

Praktyki rynkowe wprowadzające w błąd - "czarna lista"

Poniżej przedstawiamy wykaz praktyk rynkowych, które w każdych okolicznościach będą uznane za wprowadzające w błąd („czarna lista”).

Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców - ważne akty prawne

Przepisy konsumenckie dotyczą tylko i wyłącznie relacji między przedsiębiorcą a konsumentem. Polska, podobnie jak inne państwa Unii Europejskiej, przyjęła zwarty system aktów prawnych, które zabezpieczają interesy zdrowotne i ekonomiczne konsumentów.

Odpowiedzialność przedsiębiorcy za naruszanie praw konsumentów

Co grozi, czyli kto chroni konsumentów i jaka odpowiedzialność wiąże się z nieprzestrzeganiem ich praw? Z przepisów prawa wynikają nie tylko obowiązki przedsiębiorcy względem konsumenta, lecz również konsekwencje ich niedotrzymywania. W przypadku naruszenia ekonomicznych interesów słabszych uczestników rynku należy się liczyć z odpowiedzialnością administracyjną, cywilną oraz karną.

Polubowne rozwiązywanie sporów między sprzedawcą i klientem

Jeżeli strony nie mogą się porozumieć, sprawa na ogół trafia do sądu powszechnego, co wiąże się z dużymi kosztami i stratą czasu. W przypadku relacji przedsiębiorca – konsument, alternatywę stanowi mediacja Inspekcji Handlowej (IH) lub polubowny sąd konsumencki.

Gwarancja a odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu niezgodności towaru z umową

Przedsiębiorca może udzielić gwarancji na swój towar lub usługę. Nie ma jednak takiego obowiązku.

Reklamacja - odpowiedzialność przedsiębiorcy wobec konsumenta

W momencie zawarcia z konsumentem umowy, przedsiębiorca przyjmuje odpowiedzialność za towar bądź usługę. Konsument ma prawo reklamować każdą rzecz ruchomą, którą przedsiębiorca mu sprzedał (w ramach sprzedaży konsumenckiej) bądź wykonał (w ramach umowy o dzieło) – o ile jest ona niezgodna z umową.

Umowy z użyciem gotowych wzorców

Stosunkowo często w obrocie z udziałem konsumentów są stosowane gotowe wzorce umowne. Klient, podpisując umowę, jednocześnie akceptuje postanowienia zawarte w dodatkowym dokumencie, którego treści nie negocjuje.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa

Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy pokazać konsumentowi dowód tożsamości, a także dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej. Niedopuszczalne jest zastrzeżenie ze strony dostawcy towaru bądź usługi, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy dopiero po zapłaceniu określonej sumy.

Umowa na odległość

Umowy na odległość dotyczą najczęściej sprzedaży wysyłkowej (za pośrednictwem katalogów, ogłoszeń prasowych z wydrukowanym formularzem zakupu, telewizji, itp.) bądź za pośrednictwem kanałów elektronicznych (sklepy internetowe, sprzedaż przez telefon itp.). Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn.

Umowa o dzieło i umowa zlecenie

Czym różnią się te umowy? Czy w odniesieniu do nich możemy stosować przepisy o sprzedaży konsumenckiej?

Kiedy mamy do czynienia z umową sprzedaży konsumenckiej?

Umowa sprzedaży konsumenckiej dotyczy rzeczy ruchomych. W niektórych przypadkach warunki umowy powinny zostać potwierdzone na piśmie.

Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umów z konsumentami

W każdym obszarze obrotu gospodarczego z udziałem konsumentów, mamy do czynienia z umowami – niezależnie od przedmiotu transakcji i jej formy. Umowa konsumencka - jak każda inna - powinna zawierać pewne podstawowe informacje.

Zakaz praktyk handlowych wprowadzających w błąd

Na przedsiębiorcy ciążą przede wszystkim obowiązki związane z informowaniem oraz prawidłowym oznakowaniem produktów. Działania te nie mogą wprowadzać w błąd.

Kogo dotyczą przepisy konsumenckie?

Przepisy konsumenckie dotyczą zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Kto i kiedy jest konsumentem, a kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?

Przepisy konsumenckie w Polsce

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest znajomość praw, przysługujących konsumentom. Obok Konstytucji i przepisów Kodeksu cywilnego warto zapoznać się z jeszcze kilkoma najważniejszymi ustawami.

Dlaczego warto przestrzegać prawa konsumenckiego?

Konsument jest z reguły słabszą stroną w relacji z przedsiębiorcą. Nie oznacza to jednak, iż handlowcom opłaca się wykorzystywać tę sytuację. Przedstawiamy cztery powody, dla których warto przestrzegać prawa konsumenckiego.

Szkoda w bazach danych

Przestępstwo w postaci wyrządzenia szkody w bazach danych polega na tym, że ten, kto nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa, zmienia lub utrudnia dostęp do danych informatycznych albo w istotnym stopniu zakłóca lub uniemożliwia automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie takich danych.

REKLAMA