REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Zawarcie umowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy potrzebne są szkolenia miękkie?

Wiele firm, żeby zainwestować w szkolenia miękkie dla swoich pracowników, potrzebuje pragmatycznego uzasadnienia, że przełożą się one na wymierne rezultaty. W innym wypadku, po co mają inwestować w tego typu szkolenia? Często pozycję i markę już mają. To, czego chce każda firma, to lepszy zysk, lepsza rentowność. Jak rozwój pracowników w miękkim obszarze kompetencji może pomnożyć wyniki finansowe?

Jaka powinna być treść umowy o pracę?

Musisz wiedzieć, że poprzez nawiązanie umowy o pracę pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia pracownika i wypłaty wynagrodzenia za świadczoną pracę. W poniższym artykule zamieszczamy informacje jakie powinny naleźć się w umowie o pracę.

Czym jest umowa o pracę?

Umowa o pracę jest najczęstszą podstawą nawiązania stosunku pracy. Poprzez umowę o pracę pracownik zobowiązuje się do świadczenia za wynagrodzeniem określonej pracy, a pracodawca do wypłaty wynagrodzenia za pracę.

Jak podtrzymać wysoką motywację do pracy wśród podwładnych?

Jako menedżer dobrze wiem, jak ważny dla efektywności pracy zespołu jest wysoki poziom motywacji wśród jego członków. O motywowaniu podwładnych mówi się wiele, lecz mam wrażenie, że zbyt często podkreśla się kwestię podwyższania motywacji, natomiast tylko sporadycznie porusza się temat utrzymania jej na pożądanym poziomie. Mnie interesują właśnie sposoby podtrzymania wysokiej motywacji w moim zespole. Co i jak robić, aby utrzymać wśród podwładnych wysoki poziom umotywowania do pracy?

REKLAMA

Odpowiedzialność porządkowa pracowników

Pojęcie odpowiedzialności porządkowej pracownika jest ściśle związane z jego obowiązkami. Stanowi ona podstawowy instrument pracodawcy służący do egzekwowania odpowiedniego funkcjonowania zakładu pracy.

Jak sobie radzić z szefem despotą

Nawet wysokie zarobki i możliwości rozwoju zawodowego nie potrafią zrekompensować bardzo złej atmosfery w pracy. Tymczasem podstawowy wpływ na jej tworzenie ma osobowość i postawa szefa. Jak sobie poradzić, gdy okazuje się, że nasz szef to osobowość toksyczna?

Pracownicy zaoszczędzą na zeznaniach podatkowych PIT

Nowe przepisy o PIT, zobowiązujące pracodawców do rozliczania za pracowników podatku dochodowego, pozwolą zaoszczędzić na opłatach dla doradców wypełniających skomplikowane zeznania podatkowe - uważają związkowcy.

Pracodawcy nie powinni rozliczać PIT pracowników

Eksperci podatkowi uważają, że pracodawcy nie powinni pośredniczyć w rozliczeniach podatkowych między pracownikami a urzędami skarbowymi.

REKLAMA

Kryteria doboru pracowników do zwolnienia grupowego

W naszej firmie zatrudniamy kilkunastu pracowników na takich samych stanowiskach pracy. Z kilkorgiem z nich chcielibyśmy rozwiązać umowę o pracę w ramach zwolnień grupowych. Czy możemy rozwiązać umowę z dowolnie wybranymi pracownikami, czy też powinniśmy kierować się jakimiś ogólnie przyjętymi kryteriami?

Pracownik powinien dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy (art.211)

Za przestrzeganie w zakładzie pracy zasad bezpieczeństwa odpowiada pracodawca. Na pracowniku jednak także ciąży obowiązek przestrzegania przepisów bhp.

Pracownicy zatrudnieni przez kilku pracodawców a zasady bhp (art.208)

Zdarzają się sytuację, kiedy w jednym miejscu przebywają i pracują pracownicy zatrudnieni przez wielu pracodawców. Który z nich z takim przypadku odpowiada za przestrzeganie przepisów o bezpiecznych i higienicznych warunkach pracy.

Rozwiązanie układu zbiorowego pracy (art.241 (7))

Układu zbiorowe pracy mogą ulec rozwiązaniu w ściśle określonych sytuacjach.

Sprzeczności w treści układ zbiorowy pracy (art.241(6))

Treść postanowień układu wyjaśniają wspólnie jego strony. Wyjaśnienia treści postanowień układu, dokonane wspólnie przez strony układu, wiążą także strony, które zawarły porozumienie o stosowaniu tego układu. Wyjaśnienia udostępnia się stronom porozumienia.

W jakiej formie zawiera się układy zbiorowe pracy? (art.241 (5))

Układ zbiorowy pracy zawiera się w formie pisemnej na czas nie określony lub na czas określony.

Pracodawca udziela związkom zawodowym informacji o jego sytuacji ekonomicznej (art.241 (4))

Zawarcie układu następuje w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacja związkową. Ważną kwestią jest właściwa ocena sytuacji ekonomicznej pracodawcy, która może wpłynąć na treść układu zbiorowego pracy.

Sposób przeprowadzenia rokowań przy ustanawianiu układu zbiorowego (art.241 (3))

Układ zbiorowy pracy zostaje zawarty w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacjami reprezentującymi pracowników.

Zawarcie układu zbiorowego pracy w drodze rokowań (art. 241(2))

Układy zbiorowe pracy – specyficzne źródła pracy są zawierane przez pracodawcę i organizację związkową w drodze rokowań.

Co strony mogą ustalić w układach zbiorowych pracy? (art. 241 (1))

Układy zbiorowe pracy są zawierane przez pracodawcę i zakładową organizację związkową. Jakie są obligacyjne elementy układów zbiorowych pracy?

Co określa układ zbiorowy pracy? (art.240)

Układ zbiorowy pracy zawierany przez reprezentację pracowników i pracodawcę w sposób kompleksowy określa warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą.

Czym są organizacje związkowe? (art.238)

W polskim zbiorowym prawie pracy obowiązuje model przedstawicielstwa związkowego. Organizacje związkowe reprezentują prawa i interesy pracowników.

Jak rozliczyć dodatkową umowę zlecenia zawartą z własnym pracownikiem na kwotę nie wyższą niż 200 zł miesięcznie

Zatrudniamy pracownika na umowę o pracę z wynagrodzeniem 2500 zł. Potrzebujemy jeszcze kogoś do prac zleconych polegających na zbieraniu od klientów zamówień i wprowadzaniu ich do komputera. Wynagrodzenie ma być ustalone godzinowo. Czy ze względu na obecne opodatkowanie ryczałtowe umów zleceń do 200 zł oraz nieodliczanie składek na ZUS, lepiej będzie przyjąć osobę z zewnątrz, czy zawrzeć dodatkową umowę zlecenia z naszym pracownikiem?

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy?

Zakończenie postępowania przed komisją pojednawczą (art.251)

Komisja pojednawcza rozstrzygająca spory ze stosunku pracy polubownie, powinna dążyć, aby załatwienie sprawy w drodze ugody nastąpiło w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

W jakich składach działa komisja pojednawcza? (art.249)

Komisja pojednawcza przeprowadza postępowanie pojednawcze w zespołach składających się co najmniej z 3 członków tej komisji.

Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

System oceny pracowniczej jest narzędziem realizowania zadań przez przedsiębiorstwo. Aby im sprostać, zarówno oceniający (przełożony), jak i oceniany (podwładny) powinni dobrze przygotować się do procesu oceny. Jakimi jeszcze wskaźnikami należy się kierować, przeprowadzając ocenę pracowniczą, a także, jak motywować finansowo, przedstawiamy na przykładach firm polskiej i niemieckiej.

Wniosek pracownika do komisji pojednawczej (art.248)

Komisja pojednawcza rozwiązująca spory wynikające z stosunku pracy, wszczyna swoje postępowanie na wniosek pracownika.

Przewodniczący komisji pojednawczej (art.247)

Komisja pojednawcza powoływania jest w zakładach pracy w celu ugodowego rozwiązywania konfliktów ze stosunku pracy. Na jej czele stoi przewodniczący komisji.

Kto nie może być członkiem komisji pojednawczej? (art. 246)

Komisja pojednawcza tworzona jest w celu ugodowego załatwiania sporów ze stosunku pracy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Kto nie może wchodzić w skład jej członków.

Czym jest komisja pojednawcza? (art.245)

Komisja pojednawcza do polubownego rozpatrywania sporów może działać u każdego pracodawca. Pracodawca powinien dążyć do ugodowego załatwienia konfliktów wynikłych ze stosunku pracy.

Jak działa komisja pojednawcza? (art. 244)

W celu polubownego załatwiania sporów o roszczenia pracowników ze stosunku pracy mogą być powoływane komisje pojednawcze.

Ugoda zawarta przed komisja pojednawczą (art.252)

Ugoda przed komisją pojednawczą powinna kończyć spór pomiędzy pracownikiem, a pracodawcą.

Polubowne załatwianie sporów między pracownikiem i pracodawcą (art.243)

Zasadą, która powinna być przestrzegania, jest to że pracodawca i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu ze stosunku pracy.

Zmiana warunków umowy o pracę

Modyfikacja zawartych w umowie o pracę warunków może nastąpić w drodze porozumienia lub wypowiedzenia. Pracodawca może również zmienić warunki zatrudnienia pracownika na krótki czas przez powierzenie mu określonych obowiązków.

Pożyczki z ZFŚS

Jedną z form prowadzonej działalności socjalnej jest udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Jak obliczyć odprawy dla pracowników samorządowych

W zakresie uprawnień do odpraw pracownicy samorządowi są w korzystniejszej sytuacji niż pracownicy, których obowiązują tylko przepisy prawa pracy. Obliczanie wysokości takich świadczeń przysługujących samorządowcom, bywa jednak nieco trudniejsze.

Naucz się pracy w zespole

Uczestnicząc w projektach zbiorowych pamiętaj, że jesteś jednym z ogniwek łańcuszka, który w razie Twojej zawodności zerwie się. Konsekwencje Twoich błędów i niedociągnięć poniesie cała grupa. Empatia, odpowiedzialność, zorganizowanie, terminowość, szczerość i uczynność – to cechy, które powinieneś pielęgnować, aby dobrze poradzić sobie z zadaniami zespołowymi.

Poprawne relacje ze współpracownikami

Wzorowe wypełnianie obowiązków służbowych to nie jedyna umiejętność ceniona przez pracodawcę. Bardzo ważna, choć często niedoceniana staje się sztuka bezkonfliktowej współpracy z kolegami i koleżankami. Umiejętność tę można w sobie wyrobić – wystarczą tylko dobre chęci.

Jak odnaleźć klucz do zarządzania pracownikiem?

Od kilku lat zarządzam działem obejmującym kilkadziesiąt osób. Jeszcze niedawno ogłoszenia o pracę zawierały adnotacje o granicy wieku kandydata. Teraz, pomimo że takie praktyki są powszechnie uznawane za dyskryminację, wciąż panuje przekonanie, że wiek ma wpływ na podejście do pracy, postawy czy oczekiwania pracownika. Czy tak jest rzeczywiście? Na ile tego typu różnice wpływają na pracę? Czy są one na tyle istotne, aby zmienić moje podejście do zarządzania?

Relacje między szefem a podwładnym

Jak powinna wyglądać nienaganna współpraca z szefem? Co zrobić by była ona dla obu stron zadowalająca? Jak postępować z kobietą-szefem? Co zrobić gdy szefem jest ktoś od nas młodszy? Jakie cechy powinien posiadać dobry szef? O tym wszystkim poniżej.

Jak organizować pracę zespołową?

Przy realizacji projektów praca zespołowa daje większe możliwości niż w przypadku pracy indywidualnej. Uczy umiejętności określania hierarchii zadań przez każdego pracownika, a także wzmaga gotowość niesienia pomocy współpracownikom w problemach związanych z pracą.

Czym jest czas pracy pracownika? (art.128)

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

Podstawowy czas pracy pracownika (art. 129)

Większość pracowników pracuje przez pięć dni w tygodniu po 8 godzin dziennie. Jest to podstawowy wymiar czasu pracy pracownika.

Jak oblicza się wymiar czasu pracy? (art. 130)

Wymiar czasu pracy oznacza konkretną liczba godzin do przepracowania przez pracownika w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Kiedy nie rozpoczyna się bieg przedawnienia? (art. 293)

Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas trwania przeszkody, gdy z powodu siły wyższej uprawniony nie może dochodzić przysługujących mu roszczeń przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów.

Jakich danych może domagać się od pracownika pracodawca? (art. 22(1))

Pracodawca może domagać się od pracownika podania tylko określonych danych osobowych. Od kandydata na pracownika pracodawca może żądać jeszcze mniejszej ilości danych.

Kreowanie wizerunku w biznesie

W stroju biznesowym obowiązują własne zasady. Odpowiednio dobrane elementy i dodatki mogą pomoc w kreowaniu wizerunku, który pomoże w osiągnięciu celów zawodowych.

Jedzenie w biurze

Jedzenie w miejscu pracy jest tematem dość delikatnym. Jedząc w pracy łatwo popełnić mnóstwo niewybaczalnych gaf.

Kradzież rzeczy należących do pracownika

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który oświadczył, że z jego zakładowej szafki przeznaczonej na rzeczy osobiste pozostawione tam na czas jego pracy ktoś ukradł mu obrączkę i gotówkę równą miesięcznym jego zarobkom. Teraz żąda ode mnie rekompensaty pieniężnej odpowiadającej wartości straconych rzeczy. Dodam, że z uwagi na charakter jego pracy obrączkę musiał zostawić w szafce, która nie była zamykana na klucz. Czy jako pracodawca odpowiadam za kradzież jego rzeczy?

Praca w boksach

Praca w dużych biurach wymaga od nas umiejętnego układania stosunków z innymi ludźmi, szanowania ich prywatności i potrzeby spokoju. Jak zachowywać się, aby nie przeszkadzać kolegom w wykonywaniu czynności służbowych? Co na ten temat mówi biznesowy savoir vivre?

Przegląd rynku wynagrodzeń według Raportów Płacowych Advisory Group TEST Human Resources

Rok 2009 rozpoczął się widmem kryzysu ekonomicznego. Mimo że upadki międzynarodowych firm o wieloletniej tradycji napawają niepokojem, a wzrost deficytu budżetowego nadal postępuje, to polski rynek dobrze rokuje na przyszłość. Powody do optymizmu dodatkowo podsyca awans Polski na siódmą pozycję wśród gospodarek Unii Europejskiej.

REKLAMA