REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Praca w unii

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Naucz się pracy w zespole

Uczestnicząc w projektach zbiorowych pamiętaj, że jesteś jednym z ogniwek łańcuszka, który w razie Twojej zawodności zerwie się. Konsekwencje Twoich błędów i niedociągnięć poniesie cała grupa. Empatia, odpowiedzialność, zorganizowanie, terminowość, szczerość i uczynność – to cechy, które powinieneś pielęgnować, aby dobrze poradzić sobie z zadaniami zespołowymi.

Poprawne relacje ze współpracownikami

Wzorowe wypełnianie obowiązków służbowych to nie jedyna umiejętność ceniona przez pracodawcę. Bardzo ważna, choć często niedoceniana staje się sztuka bezkonfliktowej współpracy z kolegami i koleżankami. Umiejętność tę można w sobie wyrobić – wystarczą tylko dobre chęci.

Jak odnaleźć klucz do zarządzania pracownikiem?

Od kilku lat zarządzam działem obejmującym kilkadziesiąt osób. Jeszcze niedawno ogłoszenia o pracę zawierały adnotacje o granicy wieku kandydata. Teraz, pomimo że takie praktyki są powszechnie uznawane za dyskryminację, wciąż panuje przekonanie, że wiek ma wpływ na podejście do pracy, postawy czy oczekiwania pracownika. Czy tak jest rzeczywiście? Na ile tego typu różnice wpływają na pracę? Czy są one na tyle istotne, aby zmienić moje podejście do zarządzania?

Relacje między szefem a podwładnym

Jak powinna wyglądać nienaganna współpraca z szefem? Co zrobić by była ona dla obu stron zadowalająca? Jak postępować z kobietą-szefem? Co zrobić gdy szefem jest ktoś od nas młodszy? Jakie cechy powinien posiadać dobry szef? O tym wszystkim poniżej.

REKLAMA

Jak organizować pracę zespołową?

Przy realizacji projektów praca zespołowa daje większe możliwości niż w przypadku pracy indywidualnej. Uczy umiejętności określania hierarchii zadań przez każdego pracownika, a także wzmaga gotowość niesienia pomocy współpracownikom w problemach związanych z pracą.

Czym jest czas pracy pracownika? (art.128)

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

Podstawowy czas pracy pracownika (art. 129)

Większość pracowników pracuje przez pięć dni w tygodniu po 8 godzin dziennie. Jest to podstawowy wymiar czasu pracy pracownika.

Jak oblicza się wymiar czasu pracy? (art. 130)

Wymiar czasu pracy oznacza konkretną liczba godzin do przepracowania przez pracownika w przyjętym okresie rozliczeniowym.

REKLAMA

Kiedy nie rozpoczyna się bieg przedawnienia? (art. 293)

Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas trwania przeszkody, gdy z powodu siły wyższej uprawniony nie może dochodzić przysługujących mu roszczeń przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów.

Jakich danych może domagać się od pracownika pracodawca? (art. 22(1))

Pracodawca może domagać się od pracownika podania tylko określonych danych osobowych. Od kandydata na pracownika pracodawca może żądać jeszcze mniejszej ilości danych.

Kreowanie wizerunku w biznesie

W stroju biznesowym obowiązują własne zasady. Odpowiednio dobrane elementy i dodatki mogą pomoc w kreowaniu wizerunku, który pomoże w osiągnięciu celów zawodowych.

Jedzenie w biurze

Jedzenie w miejscu pracy jest tematem dość delikatnym. Jedząc w pracy łatwo popełnić mnóstwo niewybaczalnych gaf.

Kradzież rzeczy należących do pracownika

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który oświadczył, że z jego zakładowej szafki przeznaczonej na rzeczy osobiste pozostawione tam na czas jego pracy ktoś ukradł mu obrączkę i gotówkę równą miesięcznym jego zarobkom. Teraz żąda ode mnie rekompensaty pieniężnej odpowiadającej wartości straconych rzeczy. Dodam, że z uwagi na charakter jego pracy obrączkę musiał zostawić w szafce, która nie była zamykana na klucz. Czy jako pracodawca odpowiadam za kradzież jego rzeczy?

Praca w boksach

Praca w dużych biurach wymaga od nas umiejętnego układania stosunków z innymi ludźmi, szanowania ich prywatności i potrzeby spokoju. Jak zachowywać się, aby nie przeszkadzać kolegom w wykonywaniu czynności służbowych? Co na ten temat mówi biznesowy savoir vivre?

Przegląd rynku wynagrodzeń według Raportów Płacowych Advisory Group TEST Human Resources

Rok 2009 rozpoczął się widmem kryzysu ekonomicznego. Mimo że upadki międzynarodowych firm o wieloletniej tradycji napawają niepokojem, a wzrost deficytu budżetowego nadal postępuje, to polski rynek dobrze rokuje na przyszłość. Powody do optymizmu dodatkowo podsyca awans Polski na siódmą pozycję wśród gospodarek Unii Europejskiej.

Kto to jest pracownik? (art. 2)

Kodeks pracy w przepisach ogólnych podaje definicję pracownika. Osoba, która kwalifikuje się do tej definicji, może korzystać z wszystkich pracowniczych przywilejów przewidzianych przez kodeks.

Przygotowane przez Ciebie dokumenty są Twoją wizytówką

Dokumenty firmowe są wizytówką przedsiębiorstwa, jego właściciela i pracowników. Dlatego wystawianie faktur, redagowanie pism, podań i wyciągów wymaga od nas staranności i dbałości o szczegóły.

Stanowiska po polsku, czy po angielsku

Kiedyś był Dyrektor ds. Sprzedaży – dziś mamy Sales Managera, zamiast wyrazu księgowy niektóre firmy wybierają nazwę Chief Accountant. Czy jednak dobrze się dzieje, że obce nazewnictwo tak ekspansywnie wkracza do naszej polskiej rzeczywistości? Jak nie zagubić się w gąszczu tych wszystkich angielskich nazw?

Rozmowy telefoniczne z klientem

Odbieranie telefonów i wykonywanie rozmów telefonicznych należy do naszych obowiązków służbowych. W czynności tej musimy wykazać się swobodą zwięzłego formułowania myśli, umiejętnością wnikliwego słuchania, taktem, wyczuciem sytuacji, umiejętnością dochodzenia do kompromisów oraz uprzejmością.

Niech czas będzie Twoim sprzymierzeńcem

W świecie biznesu czas to pieniądz, dlatego nic dziwnego, że umiejętność zarządzania czasem jest jednym z kluczowych założeń biznesowego savoir vivre’u.

Męski ubiór w biznesie

Jak sprawić, by nasz image w świecie biznesu był nienaganny? Przede wszystkim zadbajmy o elegancki ubiór. Jego podstawą jest umiejętność właściwego doboru garderoby i dodatków.

Wycieczka w ewidencji czasu pracy

Jednostka samorządowa organizuje wycieczkę dla pracowników. Co należy wpisać w listę obecności – czy pracownik musi wziąć urlop, czy może być nieobecność usprawiedliwiona płatna?

Wycieczka w ewidencji czasu pracy

Jednostka samorządowa organizuje wycieczkę dla pracowników. Co należy wpisać w listę obecności – czy pracownik musi wziąć urlop, czy może być nieobecność usprawiedliwiona płatna?

Pracownicy młodociani

Kodeks pracy definiuje młodocianego jako osobę, która ukończyła 16 lat, a nie przekroczyła 18 lat. Jednocześnie Kodeks zabrania zatrudniania osoby, która nie ukończyła 16 lat. Przed młodocianymi stawia się dwa warunki, aby mogli być zatrudnieni. Muszą wykazać, że ukończyli co najmniej gimnazjum oraz przedstawić świadectwo lekarskie o tym, że wykonywanie danej pracy nie zagraża ich zdrowiu.

Wynagrodzenie a zmiana wysokości pensji w trakcie miesiąca

W razie zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w trakcie miesiąca należy obliczyć pensję, rozdzielając okres przed i po zmianie wynagrodzenia.

Dieta przy krótkiej podróży służbowej

Pracownik wyjechał w krajową delegację, trwającą od 8 do 12 godzin. Miał w tym czasie zapewniony jeden posiłek (obiad). Czy należy mu wypłacić pół diety, czy w ogóle się nie należy?

Dieta przy krótkiej podróży służbowej

Pracownik wyjechał w krajową delegację, trwającą od 8 do 12 godzin. Miał w tym czasie zapewniony jeden posiłek (obiad). Czy należy mu wypłacić pół diety, czy w ogóle się nie należy?

Spotkanie z klientem

Praca polegająca na spotkaniach z klientem (np. doradztwo finansowe) wyzwala szereg pytań o prawidłowe zachowanie. Jak się witać z klientami starszymi od siebie? Jak zachować się w kawiarni i w domu klienta?

Rodzaje umów o pracę w Szwecji

Przed rozpoczęciem pracy w Szwecji warto zapoznać się z podstawowymi zasadami zatrudnienia, takimi jak umowa o pracę.

Warunki pracy w Szwecji


Każda osoba rozpoczynająca pracę w Szwecji powinna znać podstawowe warunki pracy w tym kraju, takie jak czas pracy czy wynagrodzenie.

Śmierć pracodawcy nie zawsze prowadzi do wygaśnięcia umowy o pracę

Czy śmierć pracodawcy zawsze oznacza wygaśnięcie umowy o pracę? Czy po śmierci pracodawcy należy się wynagrodzenie? Kto powinien je wypłacić?

Czy roszczenia przedawnionego można dochodzić? (art. 292)

Roszczenia przedawnionego nie można dochodzić, chyba że ten, przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka się korzystania z przedawnienia; zrzeczenie dokonane przed upływem przedawnienia jest nieważne.

Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281)

Wykroczenie to zawinione popełnienie czynu społecznie szkodliwego zabronionego przez ustawę pod groźbą kary. Wykroczeniem jest tylko ten czyn, co do którego uznano, że jest społecznie szkodliwy.

Jakie kary grożą pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika? (art. 282)

Pracodawca odpowiada za szkody wyrządzone przez niewypłacania wynagrodzenia, niewydanie świadectwa pracy i nieudzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego.

Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu pracy (art. 283)

Na pracodawcy ciąży obowiązek przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W razie nie wywiązywania się ze swojego obowiązku musi się on liczyć z konsekwencjami finansowymi.

Czym jest regulamin wynagrodzenia? (art. 77 (2))

Regulamin wynagrodzenia ustalony przez pracodawcę to wewnętrzny akt prawny, który określa zasady wynagradzania u danego pracodawcy. Ustalany kiedy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy.

Jaka jest wysokość dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych?

Pracodawcy zatrudniającemu pracowników niepełnosprawnych może liczyć na dofinansowanie do wynagrodzenia. Jaka jest wysokość dofinansowania.

Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281-283)

W dziale trzynastym znajdują się regulacje dotyczące odpowiedzialność za naruszenie indywidualnych praw pracowników.

Rozpatrywanie sporów o roszczenia ze stosunku pracy (art. 242-280)

W dziale dwunastym uregulowano rozpatrywanie sporów o roszczenia ze stosunku pracy, czyli okoliczności, gdy występuje różnica stanowisk co do treści wypływających z niego uprawnień lub obowiązków.

ZUS sprawdza wnikliwie zwolnienia lekarskie

Jak poinformował Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, kierowana przez niego instytucja rozpoczęła od 1 sierpnia 2009 r. realizację programu pod dźwięczną nazwą: "Zintensyfikowana kontrola absencji chorobowej". Należy się więc spodziewać częstszych i wnikliwszych kontroli w tym zakresie, bo zadanie to otrzymało aktualnie najwyższy priorytet.

Wynagrodzenie i inne świadczenia (art. 77(2)-93)

Dział trzeci reguluje kwestie związane z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami pieniężnymi, takimi jak odprawa emerytalna czy rentowa.

Ochrona dóbr osobistych pracownika

Dobra osobiste pracownika są chronione przez przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego. W razie ich naruszenia przez pracodawcę, pracownik ma możliwość wystąpić o ich ochronę do sądu i dochodzić roszczeń majątkowych lub niemajątkowych.

Jak kształtować wizerunek firmy

Niedawno założyłem firmę logistyczną. Wiem, jak ważny we współczesnym świecie jest wizerunek firmy. Zasada „Jak cię widzą, tak cię piszą” obowiązuje nadal. Chciałbym, aby wizerunek zewnętrzny mojej firmy był elegancki i prosty. Jakie zasady obowiązują przy wyborze papieru firmowego i wizytówek? Jaki powinien być układ informacji na tych drukach? Mam problem z doborem kolorystyki. Zamierzam także wprowadzić jednolity układ korespondencji e-mailowej.

Motywacja po zwolnieniach

Kryzys sprawił, że coraz częściej nie ma innej rady – trzeba zwalniać pracowników lub redukować ich pensje. Wśród zatrudnionych wywołuje to panikę, a ich wydajność pracy spada. Jak ograniczyć skutki tych trudnych decyzji?

Kto jest pracownikiem?

Ubezpieczeniom społecznym podlegają przede wszystkim pracownicy. A więc osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy.

Praca świadczona na podstawie umowy o pracę

Praca może być świadczona na podstawie umowy o pracę albo na podstawie umów cywilnoprawnych. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem pracy w ścisłym tego słowa znaczeniu.

Czas pracy niepełnosprawnego pracownika

Jestem zatrudniony na stanowisku magazyniera. W marcu 2009 r. przyznano mi umiarkowany stopień niepełnosprawności. Czy w tej sytuacji nadal będę zobowiązany do pracy 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień? Czy z tego tytułu będą przysługiwały mi również inne uprawnienia?

Odpowiedzialność pracownika

Prowadzę firmę produkcyjną. 8 lipca br. jedna z maszyn uległa awarii i produkcja w całym zakładzie została wstrzymana. Uszkodzenie nastąpiło w wyniku błędu popełnionego przez pracownika. Co możemy w takiej sytuacji zrobić. Czy możemy żądać od pracownika odszkodowania?

Kontrola pracownika na zwolnieniu lekarskim


Wiele osób idąc na zwolnienie lekarskie nie zdaje sobie sprawy, iż w polskim prawie pracy przewidziana jest kontrola pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim, mająca na celu sprawdzenie, czy pracownik ten rzeczywiście choruje.

Kto rozstrzyga spory pracownicze w samorządzie

Spraw spornych związanych ze stosunkiem pracy w samorządach nie należy traktować jako postępowań administracyjnych. Właściwe do ich rozpatrzenia są sądy pracy.

REKLAMA