REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Toksyczne miejsce pracy – określenie miejsca (zakładu) pracy, które charakteryzuje się negatywną atmosferą, w której dominują konflikty, niskie morale, a także brak wsparcia i szacunku między pracownikami.
W dzisiejszych dynamicznych czasach, świat pracy ulega ciągłym zmianom. Nowe technologie, rozwój sektorów gospodarki i zmieniające się preferencje pracowników powodują konieczność dostosowania prawa pracy do współczesnych realiów.
Visa uruchomi w Polsce nowoczesny Hub Technologiczny. Będzie to piąte tego typu centrum Visa na świecie i pierwsze w Europie.
Niższe zarobki, mniejsze możliwości awansu, a nawet utrata pracy to niektóre z następstw zostania mamą. Kobiety nie widzą w tym jednak dyskryminacji.
REKLAMA
Dla młodych osób, myślących o rozpoczęciu prowadzenia własnej firmy, powinno być ważne podpatrywanie doświadczonych, odnoszących sukcesy przedsiębiorców. „Możemy odpowiedzieć na wszystkie ich pytania i wskazać najlepsze drogi rozwoju” – przekonuje Beata Drzazga, motywator, inspirator, doradca biznesowy.
Relacje między pracodawcami a pracownikami odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu każdego miejsca pracy. Stabilność i harmonia w tych relacjach są niezwykle istotne dla efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw.
Pracodawcy w ramach odpowiedzialności wykroczeniowej mogą ponieść nawet 30 tys. kary za niewydanie w terminie świadectwa pracy.
W czasach kiedy jedyną pewną rzeczą jest zmiana, liderzy muszą zdobywać zupełnie nowe kompetencje, aby umożliwić rozwój przedsiębiorstw, którymi zarządzają. Strategia na przeczekanie czy też próba długofalowego planowania nie zdaje egzaminu. Obecnie liczy się przede wszystkim trafna identyfikacja nadchodzących trendów, znalezienie w nich szansy na rozwój dla swojego biznesu oraz skuteczne przygotowanie zespołów na ich wdrożenie.
REKLAMA
Od dnia 23 maja 2023 r. w świadectwie pracy obowiązują trzy ważne zmiany. Pracodawcy zobowiązani są stosować nowy, bardziej rozbudowany wzór świadectwa pracy. Zmiany wynikają z nowelizacji Kodeksu Pracy, która weszła w życie w dniu 26 kwietnia 2023 r. Poniżej opis zmian.
Obowiązki w zakresie gromadzenia i weryfikacji danych przez platformy cyfrowe, w ramach procedury należytej staranności, powinny dotyczyć wyłącznie sprzedawców podlegających raportowaniu, tak jak zostało to uregulowane w unijnej dyrektywie DAC7 – apeluje Konfederacja Lewiatan.
Rewolucja AI wkracza do branży zarządzania zasobami ludzkimi (HR) coraz mocniej – powiedział PAP Przemysław Kadula, współtwórca oraz dyrektor zarządzający agencji rekrutacyjnej Talent Place, członek zarządu Polskiego Forum HR. Największym wyzwaniem - według Dominiki Olczak, ekspertki SoDA - jest zachowanie "człowiekocentryczności".
Rola managera w firmie jest kluczowa dla efektywności organizacji i zadowolenia pracowników. Menedżerowie są odpowiedzialni za zarządzanie zespołami i osiąganie wyznaczonych celów. Niestety, wiele firm zaniedbuje szkolenia menedżerskie, co prowadzi do popełniania błędów w efektywnym team managemencie.
Czy w branży IT – szczególnie w dzisiejszych czasach – letni staż ma jeszcze sens? A jeśli tak, czego można się po nim spodziewać? Jakie cechy i umiejętności mogą okazać się przewagą, która sprawi, że staż przeobrazi się w długofalową współpracę?
Czy można pobierać więcej niż jeden zasiłek chorobowy? Osoby podejmujące pracę w kilku miejscach, w razie choroby mogą liczyć na zasiłek z tytułu każdego zatrudnienia. Prawo do świadczeń związanych z chorobą przysługują z każdego tytułu podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. Jak to wygląda w praktyce?
Początek 2023 r. stał pod znakiem uchwalania i wprowadzania w życie wielu nowych przepisów prawa pracy. O najważniejszych zmianach w Kodeksie pracy rozmawialiśmy z Przemysławem Workiem, rzecznikiem Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie, starszym inspektorem pracy. W drugiej części naszej rozmowy poruszyliśmy m.in. tematy dotyczące pracy zdalnej, kontroli trzeźwości i zatrudniania obywateli Ukrainy.
Otrzymałeś wezwanie do sądu? Sprawdź, czy pracodawca powinien udzielić Ci zwolnienia na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie sądu.
Kompetencje miękkie, zwane również umiejętnościami miękkimi, odgrywają coraz większą rolę w dzisiejszym świecie pracy i biznesu. Wraz z postępem technologicznym i zmianami społecznymi, umiejętności interpersonalne, komunikacyjne i społeczne stają się równie ważne jak umiejętności techniczne. Czym są kompetencje miękkie? Jak je rozwijać, aby odnieść sukces i osiągnąć wyższy poziom efektywności?
Jakie prawa przysługują pracownikowi w przypadku zwolnienia z pracy z powodu redukcji etatów? Czy pracownikowi należy się odprawa przy rozwiązaniu umowy z przyczyn niedotyczących pracownika? Czy trzeba dokonywać konsultacji i zawierać porozumienie ze związkami przy zwolnieniu z przyczyn niedotyczących pracowników?
Pracownik po raz kolejny spóźnił się do pracy i nie podpisał listy obecności. Z tego powodu został wezwany do szefa, który polecił mu napisać wyjaśnienie dotyczące spóźnienia. Pracownik nie wykonał tego polecenia i próbował ustnie wyjaśnić spóźnienie. W konsekwencji został ukarany karą upomnienia za spóźnienie do pracy. Pracownik złożył sprzeciw, w którym napisał, że nie został wysłuchany. Sprzeciw nie został uwzględniony. Pracownik odwołał się do sądu pracy. Czy ma rację twierdząc, że kara upomnienia jest bezzasadna? - pyta Czytelnik z Wrocławia.
Jawność wynagrodzeń w Polsce to drażliwy temat — 64% pracowników twierdzi, że w ich firmach nie ma jawnych pensji. Mimo to 48% przyznaje, że wie ile zarabiają ich koledzy i koleżanki zatrudnieni na tych samych stanowiskach.
Znalezienie odpowiednich pracowników sezonowych to nie lada wyzwanie dla wielu firm, szczególnie w branżach, w których piki sezonowe generują znaczny wzrost zapotrzebowania na siłę roboczą. Sprawdź, o czym warto pamiętać, aby szybko i skutecznie dotrzeć do odpowiednich kandydatów.
Niektórzy pracownicy wykonują pracę wyłącznie w trybie zdalnym na podstawie złożonego wniosku. Otrzymali do tego celu służbowe laptopy i telefony (opłacany przez pracodawcę abonament zawiera co prawda pakiet internetowy, ale nie zawsze i nie w każdym miejscu może działać bez zakłóceń). Dlatego oprócz kosztów energii elektrycznej pracodawca, który zwraca pracownikom również te wynikające z użytkowania łącza internetowego, w formie ryczałtu w stałej miesięcznej wysokości, zgodnie z regulaminem pracy zdalnej. Jak obliczyć taki ryczałt?
Bieżący rok rozpoczął się bardzo intensywnie dla specjalistów działów kadrowo płacowych. Rozliczenia roczne, praca zdalna, kontrola trzeźwości i… kolejna nowelizacja Kodeksu Pracy. Oprócz zmian wprowadzonych w uprawnieniach rodzicielskich, ważne są również nowe regulacje dotyczące umów o pracę i informacji o warunkach zatrudnienia. Co dokładnie zmieniło się w tym zakresie? Tego dowiesz się w dalszej części niniejszego artykułu.
Frustracja zawodowa – jak z nią walczyć? Brak dobrej komunikacji w miejscu pracy, rosnące oczekiwania pracodawcy i nasze własne, nie ułatwiają zapanowania nad emocjonalną stabilnością. Niezadowolenie i towarzyszący stres zmienia się we frustrację zawodową. Czym jest frustracja zawodowa? Czy można dostać na nią L4?
Kto informuje urząd pracy o podjęciu pracy przez bezrobotnego, pracodawca czy bezrobotny? W jakim terminie należy wysłać informację do urzędu? Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku? Wyjaśniamy.
Jak pracować, by nie żałować? Co piąty white collar nie jest szczęśliwy w swojej pracy, a ponad 60% ankietowanych odczuwa wyraźny żal związany z podjętymi decyzjami zawodowymi. Jedna trzecia pracowników generacji Y i Z przyznała, że rozważa zmianę pracy, a co piąty badany myśli o przebranżowieniu.
Jedna trzecia pracowników generacji Y i Z rozważa zmianę pracy, co piąty badany myśli o przebranżowieniu - wynika z badania RocketJobs.pl. Jak podano, branżą, w której najczęściej rozważano zmianę pracy, jest sprzedaż.
Wbrew intuicji, wypadki w miejscu pracy najczęściej zdarzają się w warunkach umiarkowanie niebezpiecznych – informuje pismo „Personnel Psychology”.
Początek 2023 r. stał pod znakiem uchwalania i wprowadzania w życie wielu nowych przepisów prawa pracy. O najważniejszych zmianach w Kodeksie pracy rozmawialiśmy z Przemysławem Workiem, rzecznikiem Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie, starszym inspektorem pracy.
Tester aplikacji – jak nim zostać? Branża IT to ważny element życia codziennego. Rośnie ilość rzeczy, które wymagają zaprogramowania, a co za tym idzie przetestowania. Tester aplikacji mobilnych to jeden z zawodów, na które zapotrzebowanie systematycznie rośnie. Czym zajmuje się? Jakie są jego zarobki?
Freelancing staje się coraz popularniejszym sposobem na pracę w dzisiejszych czasach. Wiele osób decyduje się na pracę na własny rachunek ze względu na elastyczność, wolność oraz możliwość realizacji swoich pasji i zainteresowań. Kim jest freelancer i czym się charakteryzuje?
Uczestnik PPK złożył pracodawcy deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, a mimo to pracodawca obliczył, pobrał i dokonał tych wpłat do instytucji finansowej. Po otrzymaniu informacji, że wpłaty do PPK były nienależne, instytucja finansowa zwróciła otrzymane środki i to w kwocie wyższej (wraz z wypracowanym przez nie zyskiem) niż dokonane wpłaty.
89% przedsiębiorców obawia się, że rząd w roku wyborczym będzie rozdawał „kosztowne prezenty”, za które będą musieli zapłacić. 60% spodziewa się, że inflacja na koniec roku wyniesie pomiędzy 10% a 13% – wynika z kwietniowego badania, które na zlecenie Konfederacji Lewiatan przeprowadził CBM Indicator.
Pracodawcy apelują do rządu i związkowców o pilną weryfikację mechanizmu wzrostu płacy minimalnej i odejście od obecnie obowiązujących przepisów.
W jaki sposób doradca klienta z urzędu pracy pomaga osobie zarejestrowanej? Sprawdź!
Jak rozliczać składki ZUS i podatek od żywieniowych benefitów pracowniczych: bonów żywieniowych i kart przedpłaconych? Jak zaksięgować te wydatki?
Stres cyfrowy pracowników – jak zadbać o pracowników? Zjawisko stresu cyfrowego występuje podczas używania nowoczesnej technologii informacyjnej przez użytkowników tej technologii. Jak sobie radzić ze stresem cyfrowym? Co mówią regulacje prawne?
Wypalenie zawodowe jest problemem, którego pracownicy nie powinny bagatelizować. Na czym polega? W jaki sposób pracodawca może przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?
Kodeks pracy w kwietniu przeszedł prawdziwą rewolucję. Okazuje się, że nie dla wszystkich przedsiębiorców jest ona oczywista.
Gdyby pracownicy mogli poprosić swojego pracodawcę o cokolwiek, to 73 proc. zwróciłoby się o podwyżkę, a 63 proc. o premię finansową – wynika z "Barometru Polskiego Rynku Pracy". Na trzecim miejscu najbardziej oczekiwanych benefitów znalazł się 4-dniowy tydzień pracy – dodano.
W przepisach czytamy, że okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych ulega skróceniu m.in. o okres zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych oraz o okres odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych przypadających na okres, w którym przysługiwałby zasiłek. Jak rozumieć ten zapis? Wyjaśniamy.
Poszukiwanie pierwszej pracy nie jest łatwym zadaniem. Chcąc zdobyć doświadczenie w zawodzie potrzebna jest praca, ale pracodawcy niechętnie zatrudniają pracowników bez doświadczenia. Jakie są zatem inne sposoby na uzyskanie potrzebnych umiejętności bez nawiązywania stosunku pracy? Oto dwa rozwiązania, którymi warto się zainteresować.
Molestowanie to nie mobbing – jakie są różnice? Pojęcia molestowania (dyskryminacji) oraz mobbingu są względnie podobne, w związku z czym często są mylone, a niekiedy nawet utożsamiane. Tymczasem są to dwie odrębne instytucje funkcjonujące w Kodeksie pracy, ze znaczącymi odrębnościami. Jak odróżnić oba pojęcia?
W dniu 3 maja 2023 r. obchodzone jest Święto Narodowe Trzeciego Maja - z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji z 3 maja z 1791 r. Przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą w nowożytnej Europie i drugą na świecie (po amerykańskiej). Konstytucja ta nie odnosiła się w wielu aspektach do pracy ludzkiej, jednak stanowiła ona inspirację do treści aktualnej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., (Dz.U. 1997 Nr 78, poz. 483, dalej: Konstytucja), która w wielu aspektach odnosi się do podstawowych wartości demokratycznych, w tym związanych z pracą.
Jaka powinna być przyczyna rozwiązania umowy o pracę na czas określony? Od 26 kwietnia 2023 r istnieje obowiązek podawania przyczyny, tj. powodu uzasadnienia rozwiązania umowy o pracę nawet jeżeli była ona zawarta tylko na czas określony. Przed nowelizacją przyczynę rozwiązania należało podać tylko w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia i w przypadku rozwiązania umowy (i tutaj już każdej) bez zachowania okresu wypowiedzenia, czyli. tzw. dyscyplinarki. Poniżej praktyczne wskazówki.
Planujesz pracę w korporacji? Nie daj się zaskoczyć i sprawdź, co oznaczają najpopularniejsze zwroty „korpomowy”.
Jak voiceboty pomagają zatrudniać Z-etki oraz zwiększyć ich zaangażowanie w pracy?
Wypadek w drodze do pracy lub z pracy – jaka jest procedura postępowania? Wypadek może spotkać każdego – dotyczy to kolizji samochodowych i wielu innych incydentów. Czy w każdym z tych przypadków osobie ubezpieczonej przysługuje odszkodowanie? Jakie dokumenty należy przygotować?
Prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS, podczas VII Europejskiego Kongresu Mobilności Pracy w Krakowie otrzymała nagrodę „Labor Mobilis”.
REKLAMA